Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka fotstroppar?…
-
Vilka fotstroppar?…
Publicerad av tim-eriksson på 12 april, 2010 vid 15:02Orginal stropparna är döda… Behöver nya, men vilka?..
Någon som har tips? Kollar just nu på surfspot sortiment då jag ska ha lite annat från dem;
Dakine Adjustable Contour
Dakine Supremo fotstroppDakine Primo fotstropp, 1, 3 eller 4-pack
Spontant lutar det åt, Dakine Primo stropparna, ser okej ut?
bicless svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
alexasu;606008 wrote:Core Contour såklart!
http://www.surfspot.se/dakine-core-contour.htmlÄr det så enkelt alltså..
Har inte testat dem själv, har kompisar som gillar dem och vissa som inte gillar dem..
Fler röster på Contour?… Ska sitta på en Fanatic freewave 98, mestedels kommer jag freeride och villa åka fort… dvs komma ut på kanterna, brukar göra mina orginakstroppar riktigt små ibland så man kommer ut på railen. Men när jag kör vågor och försöker mig på freestyle har jag kört stoora.
-
primo och proform är lite mjukare än supremo som är styvare och håller mer en fast form anpassad för foten. Proform har snabbjustering men man ändrar ju sällan sina stroppar… Alla dessa tre fungerar bra för både våg och slalom. Contour är lite av en smaksak, kan upplevas som att man sitter fast i stroppen samt att den flexar lite men jag gillar den på vågbrädor.
Dakine gör alltid bra stroppar så du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer…
-
Jag lånar tråden lite .
Har en Fanatic ultra shark med extremt dåliga stroppar.
Vill köpa ny till den (det sitter 4 st).
Som nybörjare vad ska man INTE köpa då?
Vad ska man kolla på , jag är en som gillar fart.
Så när jag lärt mig grunderna och börjar plana ska det gå undan. Inga trix!Har också skikat just på dessa lite gran, men har ingen susning av skillnaden
För & nackdelar :confused2: -
Core Contour på en vågbräda är grymt skönt! Det är det bästa!
Och så lite mer objektivt med plus och minus 😉
+ Core Contour gör att foten sitter där den ska, och stroppen vrider sig inte runt sig egen axel “som en sladdrig mask”. Man sitter fast när man vill sitta fast och man kan lätt sparka ur sig “mid-air” om man vill det… Jag tycker de är väldigt sköna att använda speciellt om man tycker om stora stroppar.– Bakstroppen har en förmåga att gå sönder efter ett tag, för snabbt om du frågar mig. Den håller i ungefär två år medan framstropparna fortfarande ser som nya ut vid det laget.
-
Supremo är lite dyr… 660 kr för 3 st :/…
Adjustable Contoure eller vanliga Contoure då?… Spontant sett så verkar adjustable smidigare?
Primo verkar vara ganska lik fanatic orginalstroppar, och dem har fungerat helt okej! Lite mjuka men annars bra…
Ska be Peter/mattias ta med lite stroppar så får jag känna på dem, -
akta dig för Contour adjustable om du frågar mig, bakstroppen gick av inom ett år och framstropparna är lite sladdriga, dock är de väldigt sköna.
Kör nu med Primo stroppar och är nöjd men om supremo är styvare och håller formen bättre hade jag nog satsat på den…
-
Core Contour är supersköna och oslagbart stadiga, men om du vill kunna ändra storlek mellan discipliner som du skriver så är de inte helt optimala eftersom du måste skruva loss dem för det.
-
Tim.Eriksson;606083 wrote:Supremo är lite dyr… 660 kr för 3 st :/…
Adjustable Contoure eller vanliga Contoure då?… Spontant sett så verkar adjustable smidigare?
Primo verkar vara ganska lik fanatic orginalstroppar, och dem har fungerat helt okej! Lite mjuka men annars bra…
Ska be Peter/mattias ta med lite stroppar så får jag känna på dem,Adjustable contour har utgått ur sortimentet 2010, vissa butiker har kvar några enstaka från förra året inklusive vi. Det var lite konstigt att de hette contour för den var väldigt olik den vanliga contour i känslan.
Logga in för att svara.