Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilka handskar…
-
Vilka handskar…
Publicerad av gadget på 16 november, 2007 vid 09:09Vilka handskar är bäst!
Någon som provat många olika modeller!
Varmare med Mysics torr- än våthanskar?
Förra helgen under vår snöbollskrigs-session på barsebäcks camping frös jag som FAN om händerna efter bara 10-15 min. (mysics finger-våthandskar)
Detta var f.ö. första gången på säsongen jag kört med skor och hanskar och
händerna verkar vara det största problemet.hovang svarade 17 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Prolimits vantar är grymma! kört dem i 3/3 grader och var varm hela tiden.
Mjuka och förböjda, 6mm tjocka
Finns bl.a. på http://www.kitekraft.se -
Problemet med handskar är att de antingen klämmer åt fingrarna så att inget blod kommer ut i fingrarna eller så får man kramp i underarmen, eller båda delarna.
Mystic Dry Glove gör ingendera av detta. Jag hade ett par andra innan och fick alltid gå upp pga kramp i armarna. anledningen till att man får kramp är att det är för tjockt mellan fingrarna och när man knyter handen runt bommen kommer fingrarna onormalt långt ifrån varandra och detta kompenserar underarmens muskler.
Mystics handskar är förböjda och har lite material mellan varje finger. Använder man dom tillsammans med en torrdräkt är de helt torra inuti efter en session. (har aldrig testat dom med våtdräkt).Jag behöver aldrig gå upp längre pga att jag fryser om fingrarrna, nu är det alltid fötterna som fryser.. så det blir nog ett par mystic skor snart för min del.
Tumvantar tycker jag är för klumpiga för kite, men det är nog en smaksak..
-
En del handskar är för stretchiga så att de viker sig i greppet och ger dubbelt lager neopren mellan handen och bommen och man får kramp med en gång. Även bomtrycket spelar roll här. Körde mina XCEL 3mm 5-finger med min gamla Vegas 05 och kunde inte köra längre än en kvart innan jag fick kramp för att handskarna vek sig hela tiden. Samma handskar på mina Ozones och jag kan köra hur länge som helst.
Om handskarna har någon form av ytbeläggning (anti-halk) i handflatan gör det ofta att handskarna inte blir lika stretchiga. Det ska vara solid beläggning, inte typ prickmönstrat för då har det ingen effekt.
-
har för mig jag har prickmönster på mina mystic dry. har grymt grepp i dom. har aldrig haft problem med att tappa bommen med dom på. då har jag ändå kört mkt urkrokade kiteloops mm. däremot har dom nu efter 2-3år klibbat igen i manchetten så dom går inte att täta som innan tyvärr. men annars har dom faktiskt hållt grymt bra med tanke på hur mkt dom använts.
-
mystic dry are the shit… remember if you are going to order them, the size L normally fits the people with size M hands.
-
2007orna har iaf inte prickmönster, kanske hade dom det tidigare….
-
@pjoter 428888 wrote:
har för mig jag har prickmönster på mina mystic dry. har grymt grepp i dom. har aldrig haft problem med att tappa bommen med dom på.
Prickar, linjer eller solid spelar nog mindre roll när det kommer till greppet. Det jag skrev var att prickarna gör inte handskarna mindre stretchiga och då kan de vika sig i handen, ge dubbelt lager neopren och kramp. Prickarna håller inte ihop handsken liksom utan de flyttar sig längre ifrån varandra när handsken tänjs ut.
Det finns ju olika sorters neopren också. Det man ska göra är att dra i dom och se till de inte känns för stretchiga. Dom får gärna vara förböjda för att kompensera det stelare neoprenet. Sen bör man ju inte köra med tjockare handskar än vad som behövs. 3mm räcker långt men inte hela vintern. Kör själv 3mm XCEL 5-finger och Pro-Limit tumvantar (tror dom är 5mm) som backup.
-
@skotten 428890 wrote:
mystic dry are the shit… remember if you are going to order them, the size L normally fits the people with size M hands.
jepp thats the shit!!
-
Jag har mina Maui Magic (samma som mystic) sen 2003 och är helt nöjd!
-
Hovang;429091 wrote:Jag har mina Maui Magic (samma som mystic) sen 2003 och är helt nöjd!
Torr eller våthanskar?
-
the thing is, Maui magic are part of mystic, but now they focus only on chick products… so you cant buy any maui magic for dudes….
if you want a pair, I have a couple of pairs here, drop me a pm with your address and I will send them to ya.
Logga in för att svara.