Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segel har bäst bottendrag för tidig planing?

• ola-h

Medlem
    11 maj, 2005 vid 21:05

Du kommer bli grymt nöjd med den 5.9:an. Den är lite trickig att rigga dock och det är oberoende av om du kör med din 400 eller 430. Segelt är ju sytt främst för 430, så det är nog mest naturligt att börja med den masten. Själv har jag dock gillat det på mina 400 (bland annat just på GT needle 100% som passar perfekt till detta segel). Jag tror inte du kommer uppleva skillnaden mellan masterna så jättestor annat än att seglet bli rakt igenom lite mjukare med 400. Har du redan en lång förlängare och också ett större segel så är det förståss en fördel att kunna rigga 5.9:an på vilken som helst av masterna. Kör du ditt stora segel och 430:an är upptagen och det ökar, kör 400 i 5.9. Kör du ett mindre segel med 400 och vinden minskar, kör 5.9 med 430. Bra va!

• fjant

Medlem
    12 maj, 2005 vid 07:55

ok, det låter bra. Jag har en 6,3a, som jag tyvärr tycker känns något för klumpig på vågisen. Nu är ju klivet ner till 5,9 inte särsklit stort, men jag hoppas att det blir bra. Nästa storlek ned är 5,3.

/Fjant

• ola-h

Medlem
    12 maj, 2005 vid 08:36

När det gäller just Psyclone upplever jag steget ner från 6.3 till 5.9 som väldigt stort rent handhavandemässigt. Om dessutom brädan i praktiken var lite överlastad med 6.3 (vilket då också bidrar till bökigare handhavande) så bli skillnaden i tidig planing minimal mellan 6.3 och den till brädan antagligen bättre passande 5.9:an.

Jag körde tidigare 6.3 Psyc som största med har de tre senaste åren kört 5.9 istället. Nu har jag dock gått ned till 5.6 och kompletterat med ett super-super-superlätt Dawg 6.3. Även det går på 4m mast. Dock är denna nya 6.3:an bara väldigt litet testat än, så jag kan inte säga något om dess prestanda. Både 6.3an är tänkt att gå på Freestyle 100 l (Freesex) och framöver på en aningens mindre freestyle samt en superlättvindsvågis på dryga 90 liter. Dessa brädor kan vid mina 68 kilo förväntas bära en 6.3:a utan problem.

• fjant

Medlem
    12 maj, 2005 vid 09:23

Det ska bli spännande att testa! Nu kliar det i fingrarna!!!

/Fjant

• adde

Medlem
    13 maj, 2005 vid 13:51

En superkort sammanfattning av de freestylesegel som hamnade i deras cross-over test. Jag har nytt jobb så jag törs inte lägga en halv dag på att sammanfatta texterna också laugh.gif

namn, stolek, Bottendrag, topp end control, manöverbarhet, vindrange
    Arrows 8ball, 6.0, 7.5, 8.5, 9.5, 7
    Gaastra Poison, 5.8, 8.5, 9, 9.5, 8.5
    HOT SO, 5.8, 8.5, 8.5, 9, 8.5
    Naish Boxer, 5.8, 9.5, 9.5, 10, 10
    NP expression, 6.1, 10, 8.5, 10, 9
    NS Duke, ?, 9.5, 8, 8.5, 7.5
    Severne Blade, 5.7, 9.5, 9.5, 9.5, 10
    Severne S2, 5.8, 9, 10, 10, 9.5
    Simmer Compact 9.5, 8, 9.5, 9.5, 8

/adde

• dude

Medlem
    15 maj, 2005 vid 07:33

Mycket Hot-snackande här. Och det är så klart förargligt att min Hot superfreaklinje bryts av 6.2:at. Men jag tror ändå att det måste vara ett monofilmsegel för plattvatten och i min största storlek, främst för tidig planing. Den direktare och mer framåtdragande effekten behövs verkligen i den lättare vinden och jag tycker inte det är negativt för plattvattensegling, även om det är det för i vågor.

På öland kristiflygare fick jag testa min flickväns Diva 5.8 och jag vart imponerad av den tidiga planingen och det sköna draget. Seglet riggas ju på en 400-mast (hotrodden) och det har ju drag som om det riggades på en 430-mast. Det skönaste är annars att det syns så bra på vattnet och är så snyggt. (Om inte flickvännen sa nej så hade jag skaffat ett 6.3 Diva själv.)

Det som skulle få mig att byta från mitt gamla beprövade 6.2 Grind skulle alltså vara ett snyggt segel som verkligen syns på vattnet och står ut!

• ola-h

Medlem
    15 maj, 2005 vid 14:11

Jag kom nyss hem från en rätt rejäl genomsegling av Dawg 6.3. Det verkar också vara ett segel som står ut, för jag har aldrig tidigare fått så mycket kommentarer på ett segels utseende på vattnet. Det är väl kombinationen av blåglittrig monofil och vit dacron (Dwag har samma snitt som Diva, men en rätt stor del av monofilmen är ersatt av dacron).

Seglingsmässigt så är jag positivt överaaskad. Efter at ala Psyclone kört det rätt plant ett tag släppte jag lite på uthalet och då gick seglet igång vädligt tidigt och gav att bottendrag som passade min freestylebräda bra. Det var väl kanske inte riktigt samma grunt som ett bukigt psyclone, men bättre än vad jag trott. Annars vär nog den stora överasskningen att seglat kändes så bra när det drog i lite mer. Trots endast fyra lattor, mycket dacron, att det var riggat på en 4m mast (Hotrod 400 + 44cm förlängning) och extremt låg vikt så kändes det stabilt. Jag har inte testat 6.3:an i vågor än och har väl egentligen inte avsikt att köra så stort segel i vågor heller, men jag blev väldigt sugen på att köra Dawg i 5.3. Just nu har jag ingen 5.3:a och de 5.3 Psyclone som jag kört i många år tidigare är ett av mina favoritsegel, men Dawg 5.3 skulle helt klart vara en värdig utmanare känns det som.

• fjant

Medlem
    15 maj, 2005 vid 20:16

Kul att du gillade dawg, verkar vara ett intressant segel.

Själv körde jag premiär på min nya 5,9a idag. Det var en mycket angenäm bekantskap! Först och främst har dom ändrat lite i geometrin mot tidigare psyclone, seglet rynkar mindre och prasslar betydligt mindre, i princip helt tyst. Kändes som om det hade lite högre spänning över duken i de nedre delarna (!).
    Det kändes smidigare än 6,3an och verkar tåla betydligt mycket mer vind. Ska bli riktigt kul att testa det på vågisen!
    Jag körde med 430 masten, men ska försöka prova med 400 vid nästa tillfälle.

/Fjant

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segel har bäst bottendrag för tidig planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.