Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka segel vid vilka vindar?
-
För knappt 2 veckor sedan körde jag 5.6 från 7-18m/s Nu har jag skaffat mig en 4.7a för vind över 13m/s
-
Jag har också tyckt att det är svårare med småsegel än stora. Jag tror det har att göra med att det lättare blir mer av och på när det blåser mycket så man måste vara snabbare och bestämdare. I mindre vind och med stora segel blir det mer att man “jobbar igång det” och man får mer tid och det blir mer “segling” över det. Det blir enklare att hitta rätt läge med skotning och position.
Med tiden har dock gränsen flyttats nedåt och nu får jag mer av samma känsla med mindre segel.
Jag pratar då om segel i spannet 4.2-7, 0.
-
Jag är ett speed-freak, och kör följande utrustning i olika vindar:
5-10 m/s 9.0 med 80cm bred bräda
8-13 m/s 7.8 med 67cm bred bräda
12-16 m/s 6.8 med 58cm bred bräda
15-21 m/s 5.8 med 58 cm bred bräda
över 21 m/s stannar jag på stranden…Seglen överlappar egentligen mer än tabellen ovan, men det är ungefär så som det är optimalt för mig. Surfan bevisade ju härom året att ett rejs-segel på 6.7 kvadrat fungerade utmärkt i vindar från 8 m/s upp till 18 m/s. Imponerande!
-
Rent allmänt så tror jag många går ned på sina småsegel alldeles för sent, dvs de får oftast köras i sitt övre register. Men går man på en modernt 4.2 med lite lagom buk (och rätt mast!) så känns det inte alls litet och “sketchy”.
I torsdags seglade jag 3.4 för första gången, visserligen på 370 (luff 346) och på en 61L klassisk men det var inte alls så fladdrigt som jag trodde.
-
Jag kör (ungefär):
6.4: 6-8 m/s, freestyle
5.8: 7-10 m/s, freestyle
5.0: 10-12 m/s, våg
4.5: 12-15 m/s, våg
4.0: 14-18 m/s, våg
3.4: 18-22 m/s, våg
Som Adde skrev, rätt riggat (med en hel del buk) blir det bra känsla även i minsta seglena. Jag tror många missar det och riggar småseglena för platt. Då blir det av/på. Och det är viktigt att ha rätt mast. För lång mast+variotopp blir skit. -
Ibland har jag funderat över det här med skillnaden mellan vad det faktiskt blåser, och vad jag själv uppskattar att det blåser.
Jag tror ju att jag med åren har utvecklat någon slags “känsla” för att kunna säga hur mycket det blåser vid ett visst tillfälle. Om jag tittar på vattnet så tror jag mig kunna säga att nu blåser det 3-4, 5-6, 7-8 osv, men det är bara vid något tillfälle som jag har stämt av med vindmätare. Att stämma av med vindmätare är ju heller ofta inte helt lätt, eftersom det blåser annorlunda på land, än ute på vattnet där man seglar. Mina egna bedömningar av vindstyrkan baserar sig mest på antaganden av slaget: vid 5 m/s bör man plana med den brädan och det seglet, och jag minns att jag planade när det såg ut så på vattnet sist, alltså måste det nu vara 5 m/s!
Kanske är det så att jag går runt med helt felaktiga gissningar om hur mycket det blåser vid ett visst tillfälle, i vart fall vad gäller vissa vindintervall?
En sak som, i alla fall, för mig, kan verka förvirrande, är att vindobservationsställen nästan alltid läser av vid minst 10 meters höjd, och man brukar sägat att det på 10 meters höjd blåser 50 % mer än nere vid vattnet. – Om SMHI t ex säger att det blåst 7 m/s vid Landsort, har det då “bara” blåst knappt 5 m/s vid vattnet?
Vad är i så fall 5 resp 7 m/s?
Skall man säga att det blåser 5 m/s om det blåser 5 m/s vid huvudhöjd, eller skall man säga att det blåser 5 m/ s om det gör det på 10 meters höjd?
Hoppas att jag inte har fått någon att få ont i huvudet!:)
Hur tänker Ni andra? Är era antaganden baserade på att Ni t ex har gått runt med en vindmätare?
Filip
-
@filipl 378520 wrote:
Ibland har jag funderat över det här med skillnaden mellan vad det faktiskt blåser, och vad jag själv uppskattar att det blåser.
…Av ungefär den anledningen som du behandlar ser jag det där med vindstyrka mätt i m/s som rätt ointressant. Jag tänker mer som Ola P, kollar på vattnet och ser att det ser ut att blåsa 5.3, och så tar jag 5,3. Eller så ser jag att det ser ut som 4.5, och så tar jag 5.0 för att det verkar vara tunt med vind på vågen. Jag har t ex ingen aning om i vilken vindstyrkan jag planar med min 7.5:a eller hur mycket vind jag kan hålla min 3.5:a i. Och nästan ännu mindre koll har jag om det handlar om vindregistret på min 4.5:a
-
Det intressanta med vindstyrka är väl främst att det är ett verktyg för att tolka prognoser. Speciellt om man tänker sig chansa på att inte ta med hela segelgarderoben till stranden. Sen tycker jag det har sina fördelar att ha en viss känsla för hur olika vindstyrkor känns men det är svårt och min erfarenhet är att man nästan alltid överskattar vindhastigheten. När stormen Per drog in var jag på Öland och cyklade längs med den öländska landborgen. Ett tag befann jag mig på Haga Park och kollade deras vindmätare och vinden pendlade mellan 20 och 25 enligt mätaren och det kändes när det var 25 och när det var 20, men de kraftigaste byarna var så kortvariga att jag inte upplevde dem som kraftiga trots att mätaren visade närmare 30 m/s.
På vägen (jag hade sidvind och det fanns inget i landskapet som läade) har jag ingen aning om hur mycket det blåste, visst märktes det att vissa byar var grymt hårda men om det var 25 eller 40 m/s har jag inte en aning om. Efter Mörbylånga hade jag dessutom några kilometer rakt ost-västlig väg och att cykla österut var lite speciellt, jag hade vinden rakt bakifrån och ändå kändes det att det blåste hårt, annars brukar vinden “försvinna” då. Jag behöver väl inte säga att det var tungt att cykla rakt västerut några timmar senare? Enligt hitta.se cyklade jag 11 mil den dagen…
-
Har man en handhållen vindmätare så vet man hur mkt det blåser. Eller iaf hur mycket vindmätaren visar att det blåser. Jag använder den jämt och riggar sällan fel. Att bara se på vattnet hur mkt det blåser funkar inte för mej.
-
@Lars_K 378584 wrote:
Har man en handhållen vindmätare så vet man hur mkt det blåser. Eller iaf hur mycket vindmätaren visar att det blåser. Jag använder den jämt och riggar sällan fel. Att bara se på vattnet hur mkt det blåser funkar inte för mej.
Förutsatt att man har fri vind på stranden. På vissa ställen måste jag ofta guppa ut en bit innan vinden “kickar in” och då brukar inte vindmätaren tillföra speciellt mycket.
-
Nä man får gå och mäta där det är fritt för vinden. Och sen lägga till ett par m/s för hur det är ute på vattnet. Men det lär man sej snabbt! 😉
-
Jag tillber onsalamätaren. Framförallt riktningsgivaren, som tyvärr är trasig just nu.. 🙁
-
Jag kollar riktningen med kompass i Åsa. Nästan ett måste på ett sånt spot som bara funkar inom en snäv vinkel.
-
Fyfan gubbar, under den tiden ni springer runt o mesar er med kompass o vindmätare har vi riggat..jag brukar slicka på pekfingret o sträcka upp det i luften, vindhastigheten räknar jag lätt ut med hur många sek det tar att få fingret helt torrt, o vinkeln beroende vilken sida som torkar först.
-
Ja, i Beerlanda kan du ju alltid klafsa in på lerbottnen om det skulle bli felriggat. På Åsa yttre vill man inte gärna lägga en halvtimme på att slöra in igen och rigga om. Jag lägger nog inte mer tid på min vindmätare än du på ditt pekfinger-slickande. 😉
Logga in för att svara.