Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

• VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

Publicerad av s på 9 november, 2004 vid 09:14

Hello surfers!

Jag håller på och roddar lite med VVK:s tävlingar för 2005. Vi har naturligtvis sökt för SM i våg (vi ger oss inte, vi SKALL genomföra ett våg-SM!) men vad skall vi satsa på sedan? Vi är ju en relativt utpräglad våg- och freestyleklubb då majoriteten av våra medlemmar utövar dessa grenar och brinner för dessa. Men som tävlingsarrangör kan vi tänka oss att arrangera andra tävlingar också! Bara det drar folk, vi har en rimlig chans att lyckas genomföra det i Apelviken med omnejd samt att det blir festligt på stranden! Vi har haft mest lycka med våra formulatävlingar senaste åren.

Vad tycker ni att vi skall satsa på?
    Vad vill ni ställa upp i eller vad vill ni kolla på???
    Rösta!
    Flera alternativ är tillåtna.

Sedan vill vi gärna höra om det är någon kombination, tex. Formula / Distanstävling alt. Freestyle / Våg alt. Super X / Slalom som ni kan tänka er att ställa upp i. Dvs. att vi arrangerar en kombinerad helg där den ena eller andra tävlingsgrenen avgörs. Ovanstående kombinationer är relativt givna, men vad tycker ni?

Lite förklaringar till frågorna:

Jag vill tävla i:
    (Dvs. att ni ställer upp om dessa tävlingar arrangeras)

Formula : Bansegling som vanligt (nordisk inbjudan).
    Formula Experience : En billigare form av formula bräda, max 75% kol i masten, ingen kolbom tillåten, eventuellt restriktioner på segelstorlekar. Det är en växande junior- och amatörklass i världen, bland annat i Norge! Kolla http://www.teamnor.no/ eller http://www.formula-experience.org
    Distanstävling : Dvs. runda en ö, segla mellan Onsala och Varberg – eller liknande. Alla brädor tillåtna.
    Slalom : Klassisk down-wind bana eller åtta. Start på vattnet eller på stranden.
    Super X : Som slalom fast hinder att hoppa över samt vissa obligatoriska manövrar, tex. 360:s, duckgippar, ev. spock, framåtloop etc. beroende på klass.
    Funrace : Som slalom men mindre seriöst…
    Freestyle : Trick på plattvatten, som valigt.
    Våg : Hopp och vågridning.

Jag vill inte tävla men kollar gärna på:
    (Dvs. att ni kommer som publik och partydeltagare om dessa tävlingar genomförs)

Klasser som ovan.

Ge er åsikt!
    Surf’s up!

/Staffan

s svarade 20 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • ola_p

Medlem
    9 november, 2004 vid 12:17

Jag röstar för freestyle/våg/superX…
    Anser att åtminstånde vågtävlingen skall vara flyttbar och på prognos, ställ upp en prognos vindgräns. Sätt upp alla helger under en månad, samt hela sista veckan i månaden. Så vi verkligen får en tävling genomförd!!!
    Freestyle kan ju vara låst på ett ställe (apelviken funkar ju, hyffsat publikvänligt, alternativt nätt ställe där vi får plattvatten på många vindriktningar och bra åskådarmöjligheter.).
    SuperX kan vi väl köra i apelvikens vågor! Spektakulärt bör ju vara ledordet när man sätter upp bana och trick som krävs… =) (inget hindrar väl att man får välja mellan att höra en upvind 360 eller en flaka, den som gör flakan kommer tjäna tid, men riskera att falla… Och sätter man inte flaka får man väl finna sig i att bäste man vann… smile.gif)

• herodude

Medlem
    9 november, 2004 vid 12:25

röstade med på det super x hade varit så grymt roligt att se tror jag… ur åskådar synpunkt..

• waterboy

Medlem
    9 november, 2004 vid 12:56

när det gäller super-x tror jag inte att det ska var alltför svåra trick som ska utföras..
    annars blir det ju mer åt freestylehållet.
    Framförallt vill jag ha tillbaka Wave Classic! Ett måste!
    Det är den grymmaste helgen på året ju…
    hej

• markram

Medlem
    9 november, 2004 vid 13:20

Ööhumm
    Slalom om jag får be, distanssegling vore ballt också men det verkar ju rätt avancerat att hålla sådant med säkerhet och allt (ordnade inte ni ett race mellan Varberg-Falkenberg en gång i tiden?
    super-x vore kul att glo på.

• ola_p

Medlem
    9 november, 2004 vid 14:22

Hallå!! lite utmaning får det ju vara (inte för att jag sätter flaka, men ändå…). SuperX bör innehålla: duckgippar, framåtloopar, nått ur spockfamiljen (spock, diablo, grubby etc.)… Hur kul är det att titta på ett rejs där tricken består av att göra enhandshopp?

• lundvall

Medlem
    9 november, 2004 vid 14:43

Man kan ju ha olika sorters klasser i SuperX? Så dom som inte är så bra kan vara med osv. Inte för att jag själv skall delta men iaf.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2004 vid 14:43

Formula är en given klass som skall vara med. En riktig racingklass behövs. Statiskt sätt är det den enda klassen som du kan vara säker på att race blir genomförda. VVK arrangerar alltid bra racingtävlingar. Det skulle vara kul om man kunde kombinera detta med ett distansrace också.

En ”öppen klass” med valfitt material och en bana som är lagd som en slalom bana skulle också funka.

Super-X skulle nog bara bli bra i teorin. Rätt löjligt och mesigt i praktiken. Tänk dig ett fartfyllt slalomrace, där seglarna bara ligger i vattnet och försöker vattenstarta. Hur kul är det?? Nej bättre med renodlade klasser, Slalom för sig och freessyle för sig.

Är man i varberg så borde väl också våg/freestyle stå på programmet. Men som sagt där bör man nog fundera på hur tävlingen läggs upp.Några öppna helger kanske? Vindgudarna brukar ju inte vara med oss när man väl bestämmer en specifik dag.

för formula är det enklare. Bara att bestämma ett datum och det blir race. Inga konstigheter med att boka upp folk (arrangörspersonal)

//Peter

• adde

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:01

Jag var på Fuerte i sommras och såg SuperX live. Det var grymt! Racen var tighta, 2 minuter mellan varje. 8 startande, denna gång ingen Le-mans start. Det var snabbt, spektakulärt och spännande in i sista sekunden. Ibland vann han som låg sist vid första bojen…

Då var det framåtloop på varje ben utom på sista där det var spock.

Frågan är vad som blir kvar när vi skall köra…

/adde

• oscar

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:12

Man måste ju inte sätta loopen, försöka räcker och kan ju sporra en del fegisar som inte vågar testa….

Supercross mesigt, BAAH!

• lars_k

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:22

Frågan är vem som först få en fena i pannan när alla vurpar hit och dit helt okontrollerat… tongue.gif

..urk vad tråkig jag är… wink.gif

• hstrom

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:23

Hade vart kul om det finns en klass där deti nte e’ riktgit lika seriöst.. så sånna som mig vågar vara med o tävla.. he he
    Hade vart kul o testa! O framförallt känna stämningen… O sen kunna skryta på festen på kvällen så klart… he he

• frippe-s

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:23

Super-X rockar ju stenhårt! Fart, teknik och dramatik, allt i ett paket! Jag vill både se på och delta. Dock tror jag också på olika klasser, tex en avancerad med framåtloop, spock etc och en där det räcker med tex downwind/upwind 360. Eventen kan bli ett grymt komplement till våg- och freestyle.

/Fredrik

• hstrom

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:31

Precis min tanke!

Kunde man inte få in fler sponsorer än SP? Försöka få dit folk som e’ nyfikan på sporten! Det e’ ju ett grymt tillfälle att visa upp hur kul det e’ med vindsurfing!!

Bara en tanke…

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:32

Jodå Oscar, ett Svenskt super X skulle bara se ut som en sämre upplaga av freestyle och slalom. Tycker det räcker att se en freestyletävling.

Däremot fixar du hit WC killarna/tjejerna talar vi en annan sak.Då är det action!

Men varför inte prova en super-X i mindre skala, innan man plockar in det i ett större arrangemang?

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2004 vid 16:01

Distans till Gotland, och en sm-weekend i speed är det som gäller. /magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.