-
Vilka veckodagar är de blåsigaste?
Med anledning av nedanstående artikel ifr Metro idag kanske man kan dra några slutsatser kring de blåsigaste dagarna. Kanske onsdag – torsdag eftersom lågtrycket då dragit förbi? Om man nu kan resonera så med artificiellt uppkomna regn. För övrigt har väl SMHI statistik över vind o riktingar så någon statistiknörd kanske kan återkomma med denna info.
Annars är det ju bara att gå igenom surfloggboken för den som har en sån. Hmm…jag började föra loggbok 1995, 50-60 dgr per år…mycket att gå igenom.
Jag har en känsla av att to-fre ligger bra till.
Artikel:
NASA: Det regnar mest på tisdagar
En glad vädernyhet för alla helgfirare. NASA-forskare har upptäckt att det regnar dubbelt så mycket på tisdagar som på lördagar.
Forskare vid ansedda Goddard Space Flight Centre i Maryland har undersökt regnmängden under olika veckodagar genom ett nätverk av regnmätare.
Nederbörden mellan tisdag och torsdag är markant högre än från lördag till måndag. Förklaringen är enligt forskarna trafiken till och från jobb och skolor i veckorna.
– Det är välkänt att partiklar har förmågan att påverka hur moln uppför sig och den här typen av bevis gör kopplingen mellan avgaser och nederbörd tydligare, säger NASA-forskaren Thomas Bell till LiveScience.
Fenomenet kallas “seeding”. Avgaspartiklarna triggar bildandet av regndroppar, som faller ner till marken när de blivit tillräckligt tunga. Resultaten överensstämmer också med avgasmätningar, som brukar nå sin topp under veckans mitt.
Även om amerikaner har törstigare bilar kan samma effekt vara tänkbar i Sverige.
– Om man skulle göra en studie på vädret över till exempel Stockholm och Göteborg är det inte orimligt att man skulle se sådana tendenser, säger Alexandra Olsson, meteorolog på SMHI.
En liknande effekt kan också medvetet framkallas genom att släppa in saltet silverjodid i regnmoln. Denna metod kan komma att användas vid OS i Peking i sommar för att få regnet att falla på andra platser.
Logga in för att svara.