Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka veckodagar är de blåsigaste?

• Vilka veckodagar är de blåsigaste?

Publicerad av rrd på 13 februari, 2008 vid 15:15

Med anledning av nedanstående artikel ifr Metro idag kanske man kan dra några slutsatser kring de blåsigaste dagarna. Kanske onsdag – torsdag eftersom lågtrycket då dragit förbi? Om man nu kan resonera så med artificiellt uppkomna regn. För övrigt har väl SMHI statistik över vind o riktingar så någon statistiknörd kanske kan återkomma med denna info.

Annars är det ju bara att gå igenom surfloggboken för den som har en sån. Hmm…jag började föra loggbok 1995, 50-60 dgr per år…mycket att gå igenom.

Jag har en känsla av att to-fre ligger bra till.

Artikel:

NASA: Det regnar mest på tisdagar

En glad vädernyhet för alla helgfirare. NASA-forskare har upptäckt att det regnar dubbelt så mycket på tisdagar som på lördagar.

Forskare vid ansedda Goddard Space Flight Centre i Maryland har undersökt regnmängden under olika veckodagar genom ett nätverk av regnmätare.

Nederbörden mellan tisdag och torsdag är markant högre än från lördag till måndag. Förklaringen är enligt forskarna trafiken till och från jobb och skolor i veckorna.

– Det är välkänt att partiklar har förmågan att påverka hur moln uppför sig och den här typen av bevis gör kopplingen mellan avgaser och nederbörd tydligare, säger NASA-forskaren Thomas Bell till LiveScience.

Fenomenet kallas “seeding”. Avgaspartiklarna triggar bildandet av regndroppar, som faller ner till marken när de blivit tillräckligt tunga. Resultaten överensstämmer också med avgasmätningar, som brukar nå sin topp under veckans mitt.

Även om amerikaner har törstigare bilar kan samma effekt vara tänkbar i Sverige.

– Om man skulle göra en studie på vädret över till exempel Stockholm och Göteborg är det inte orimligt att man skulle se sådana tendenser, säger Alexandra Olsson, meteorolog på SMHI.

En liknande effekt kan också medvetet framkallas genom att släppa in saltet silverjodid i regnmoln. Denna metod kan komma att användas vid OS i Peking i sommar för att få regnet att falla på andra platser.

stefan_gbg svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • borje

Medlem
    13 februari, 2008 vid 15:16

Det blåser de dagarna man är upptagen, det har inget med vilken veckodag det är!

• rrd

Medlem
    13 februari, 2008 vid 15:18

Själv bokar jag alltid jobbmöten efter DMI/SMHIs prognoser och har ett flexibelt jobb där jag styr mycket själv. Åtminstone inga em-möten om det absolut inte går att undvika…Men enligt en säker källa blåser det alltid bäst när storföretagen har sina månadsvisa bokslut eller andra rapporteringar.

Livet som surfnörd blir ju lite annorlunda. Som tur är surfar alla i familjen.

Ett annat problem eller snarare möjlighet är att man inte vet förrän man varit ute vilka dagar som blev dom bästa.

• andreas-f

Medlem
    13 februari, 2008 vid 15:39

Uttrycket Big Wednesday har väl knappast uppstått av en slump… Annars var det änna bra surf närapå varje lördag söndag förra året!

• hakman

Medlem
    13 februari, 2008 vid 16:14

jävligt många bra lördagar senste säsongen…

• andersbq

Medlem
    13 februari, 2008 vid 20:26

Om jag räknat rätt var det 28 helger med vind över 10 m/s 2007 här i Onsala.

• andersbq

Medlem
    13 februari, 2008 vid 20:26

Och 2 månader till:

• davo

Medlem
    13 februari, 2008 vid 23:08

Enkelt. När man jobbar eller av annan anledning har förhinder.

• calle_b

Medlem
    14 februari, 2008 vid 10:55

2006 släpptes denna historia:

http://www.smhi.se/sgn0106/if/biblioteket/rapporter_pdf/meteorologi_121-06.pdf

Den innehåller all möjlig statistik, vindriktningar, styrka, månad, år, medel från 1961-2004.

/calle

• stefan_gbg

Medlem
    14 februari, 2008 vid 11:42

@andersbq 444582 wrote:

Om jag räknat rätt var det 28 helger med vind över 10 m/s 2007 här i Onsala.

Ungefär lika många helger min fru jobbar. Jag är övertygad att det är någon som sitter på ett moln och kollar in min kalender sedan bestämmer hur mycket det skall blåsa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka veckodagar är de blåsigaste?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.