Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilka vindar i Habo?

• Vilka vindar i Habo?

Publicerad av kyrra8 på 4 augusti, 2009 vid 13:16

Tjena. Jag gjorde min kurs för knappt två månader sedan och fick min kite precis, så jag har nästan glömt bort allt som har med vindar, vindbyar, ta vind och vindriktning.
    Jag har en 11,5 Best Kahoona och väger c:a 82 kg.
    Förstår inte riktigt heller hur Windgurusidan fungerar. På vissa spalter är det stjärnor och på andra inte, även om det är samma dag och tidpunkt.
    Det är framförallt habo jag undrar över eftersom där ska vara lättast att lära sig på.
    Hade uppskattat det väldigt mkt om någon har tid och lust att förklara lite eller hänvisa till någon som redan har förklarat.

Very confused! vill bara ut och lära mig!!

Tack på förhand / Marcus

regfellow svarade 14 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sourra

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 13:46

Stjärnorna är till för att ge en överblick över huruvida det är bra vind eller inte och när stjärnorna är blåa så är det kallt. Dock kan man definiera själv när man vill att stjärnorna ska visas så det är bara att anpassa efter smak och tycke. Bättre (men med kortare prognos) är denna sida.

Hatten av för att du frågar om hjälp istället för att chansa. Kolla efter en rundlagd kille med kilt på stranden, han är alltid glad i att hjälpa till. Annars är det bara att fråga första bästa som ser ut att ha koll.

Här finns en hel del gammalt om vind, riggning osv som fortfarande gäller http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp t.ex.
    Rigging the kite, trimming the kite, launching the kite, going upwind osv. Men känns det allt för svajjigt och du inte kan hitta nån som kan hjälpa dig, ta ett par timmars extra kurs.

• neven

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 13:48

Det du vill ha är 5-8 m/s med något västligt (SV-V-NV).

Windguru anger som standard vinden i knop.

• kyrra8

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 14:30

mange takk

• kyrra8

Medlem
    5 augusti, 2009 vid 17:21

Nu känner jag mig dum, men på Windguru finns det ju olika tabeller med samma dagar där det visar olika vindriktningar och vindkraft. WRF 9km och WRF 27 km. Vilken ska man gå efter? jag som nybörjare vill ju absolut inte åka i utåtvind.

Tackar för svar / MK

• neven

Medlem
    5 augusti, 2009 vid 21:42

Det är olika modeller. Jag brukar bara kolla på den första som heter GFS.

För nästa/samma dag är det bättre att använda sig av någon av DMI-sidorna.

• call3

Medlem
    6 augusti, 2009 vid 21:13

Det är olika upplösningar.. 9x9km är den som är mest upplöst då den ger en prognos i ett mindre område. Kanske har helt fel 🙂 Men har för mig du kan hitta lite information på windguru gällande just detta.

Men för skåne så använd ifm.frv.dk / dmi.dk / smhi.se och sen känn efter lite själv. Nu i slutet av sommaren brukar prognosen vara lite efter, dvs det blåser tidigare än den säger.

• skotten

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 11:02

whaddafaak noone has posted spotguiden!

http://spotguide.kicks-ass.net/

dont ride any offshore winds : )

• kaykay

Medlem
    21 september, 2009 vid 18:58

Thank youuuuuu Skotten!! I love the spotguide!!

• ursuspolaris

Medlem
    22 juni, 2010 vid 23:47

Hej alla,

Som Lommabo vill jag bara uttrycka min totala ringaktning for SMHIs förmåga att förutsäga vindar i Habo… Kolla DMI istället. Windguru vet jag inte heller riktigt… verkar också ha ganska dålig koll…

• regfellow

Medlem
    24 juni, 2010 vid 12:36

Om DMI visar 3-5 m/s finns det hopp om kitebar vind i Habo eller JP ändå pga sjöbris?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilka vindar i Habo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.