Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing vilka vindstyrkor?

Taggad: 

• vilka vindstyrkor?

Publicerad av jahsoldier på 23 juli, 2005 vid 17:47

sålde mina formulagrejjer i början av sommaren å köpte mindre freerifdegrejjer, nu har ja lärt mig sele mm å ångrar mig djupt pga att det nästan aldrig blåser tillräckilgt för mig 90kg 7,4kvm, jag har en fråga hur höga vindstyrkor kan ni köra med tex ett 9 kvm segel?och hur mkt vind behöver ni för att plana med ett 12kvm samt hur svårt är det att kontrollera 12kvm segel. tacksam för svar

jahsoldier svarade 19 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe22

Medlem
    23 juli, 2005 vid 19:44

Svar till:

hur höga vindstyrkor kan ni köra med tex ett 9 kvm segel?

[/ QUOTE ]
    9 kvm är ju hårdvindsseglet som dom flesta inte ens har.. 9,8 brukar vara minsta i formulauppsättningen. 9,0 funkar väl i 12-16 m/s.

Svar till:

hur mkt vind behöver ni för att plana med ett 12kvm samt hur svårt är det att kontrollera 12kvm segel.

[/ QUOTE ]
    Man planar väl i 4-5m/s med en 12kvm. 12an är ju stort och inte särskilt lätthanterat. Men är det ett bra segel så känns det stabilt och man kan hålla det högt upp i vindregistet (typ 10m/s)

• jahsoldier

Medlem
    23 juli, 2005 vid 21:23

tack för svaret men vad är då skillnaden mellan som kör freestyle å fomula hur orkar man hålla grejjerna så länge?

• lundvall

Medlem
    23 juli, 2005 vid 22:05

Formula/Race segel är gjorde för att klara mycke vind, det är även camebrs i dom som gör seglet stabilare jämfört med ett freestylesegel! Och dom som freestylar vill inte ha pungdrag i prylarna utan lagom så dom kan manövrera ordentligt medans formula/slalom/race människor däremot vill ha bra drag så att man få bra fart!

• swe22

Medlem
    23 juli, 2005 vid 22:45

oj oj skillnaden är enorm. För det första så står du så långt ut på en formulabräda. Ju längre ut du står ju större segel kan du hålla. För det andra så är raceriggarna otroligt formstabila och buken vandrar inte som det gör i ett camberlöst segel. För det tredje så kör man i formula kryss och slör inte halvvind.

Jag kan gå direkt från perfekt drag i 9,8 på formulabrädan till 5,0 och 78L vågbräda.

OBS!
    Folk tror vi står och bänder och plågar oss när man kör formula, så är inte fallet utan man står avslappnat och kör när man har balans och bra trim i prylarna.

• jahsoldier

Medlem
    24 juli, 2005 vid 09:21

tackar för svare, trodde faktiskt aldrig att det skulle vara möjligt att hålla ett så stort segel så högt upp i vindregistret, får nog bli formula igen :O)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing vilka vindstyrkor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.