Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vilken AHD?
Taggad: racing
-
Vilken AHD?
Publicerad av surferboy på 14 mars, 2002 vid 11:39Jag skall köpa en ny formula-bräda och har bestämt mig för att köpa en AHD. Men jag är villrådig när det gäller modell. Jag har haft en AHD Free Diamond 77 som jag haft mycket kul med men skall nu börja tävla så smått i amatörklassen. Jag vill fortfarande ha en bräda som funkar på halvvind. Är AHD Diamond GT 85 att föredra eller skall jag satsa på AHD Diamond 95?
Några kommentarer?surferboy svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Vad väger du och vilka segelstorlekar ska du köra? Testa samma fråga på AHDs forum http://www.a-h-d.com
-
75 kg, 194 lång och kör med 10.9, 9.7 samt 7.8.
Tack för tipset!
-
En Formulabräda, och då även 100cm breda fungerar utmäkt på halvvind. Anledningen till att det kan vara problem är för att man riggar oftast på så stort som möjligt för att optimera kryss och länsegenskaperna. Med ett något mindre segel och famförallt något mindre fena fungerar dessa utmärkt på halvvind.
//JIMMY
-
så du tror inte på GTn mao?
Men hållbarheten då? Jag har sett hur Robert Åbergs bräda såg ut förra säsongen och det gör mig lite nervös.
-
Köper du GT:n om du så bara skall börja tävla lite i F-bay så kommer du att ångar dig efter typ 1 minut.
när det gäller skador på brädan så händer dom för mig till 99% när jag går i och ur vattnet, så det är bara att ta det lungt så fixar du nog det…..
95:an är hur lungn som helst att segla så den behöver du inte vara rädd för….köp nu!!!//Mr F-bay
-
Helt rätt!! inget fegande!!
syns på vattnet på om nån vecka då har mina prylar kommit…..
//Mr F-bay
-
Självklart är en racebräda ömtåligare. Om du vet ned dig att du ofta får kastfall kanske du skall satsa på en bräda i hållbarare material typ Starboard D-ram som nästan är skottsäker… De flesta skadorna på brädor uppstår faktiskt på land, under frakt eller av vassa stenar på stranden. Är man bara lite försiktig brukar de inte gå sönder. Jag vet inte hur hållbar AHD är men jag har svårt att tro att de skulle vara sämre än någon annan. Någon ding hit eller dit gör ju inte en bräda sämmre.
//JIMMY
-
Jag kommer nog att segla på Neil Pryde RS Racing 12.5 9.8 och 9.0.
Vem är herr Anonym och vad kommer han att segla på?//JIMMY
-
Förra året tog jag med mig min AHD FD 77 fram på fören på våran badbåt när jag och familjen åkte ut och badade. När brisen kom riggade jag min 9.7a, drog på mig hängselen över badbyxorna och låg och planade fram och tillbaka. Skönare surfdagar får man leta efter.
Jag tänker mest på att det är kasst att ta med brädan om jag måste ha boardbagen på för att våga frakta den på båten. Men, men jag brukar vara ytterst försiktig med mina grejor och har endast lyckats få märken i brädan vid i och urgång ur vattnet. Speciellt i Fiskebäck där det finns hala stenar överallt. Jag klarar säkert av att hålla den hel.Jag har ju fått det svar jag ville ha från dig och de andra… 🙂
/G
-
Jag såg det, jag är långsam… När jag var klar var där tre nya inlägg!
Ska försöka vara snabbare på vattnet i sommar.//JIMMY
-
Tjena Jimmy,
har nu beställt en AHD 98 NT. Den senaste Formula-modellen från AHD. Får se om jag får någon innan sommaren bara… Tar det för lång tid så blir det en Diamond 95 Limited.Fort skall det gå…
Logga in för att svara.