Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken är bästa bommen?

• vilken är bästa bommen?

Publicerad av dixon på 13 september, 2006 vid 06:19

Här är en fråga för alla er material-freak. Ska köpa en alu bom 150-200 cm, undrar nu vilken som är bäst?
    NP X3
    Gaastra T8 pro

Hur är local spirits bommar?

Övriga förslag.

Tacksam för hjälp

bill svarade 18 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • carrera

Medlem
    13 september, 2006 vid 06:22

Vindsurfing.se bomen är ju fin, men är ju lite partisk då jag precis fått hem min Kolbom från dem! inte provat ännu men rent estetiskt så ser den lovande ut!!! Imponeras av detalj kvalite´n Bommarna finns i både Alu eller Kol

• lars_k

Medlem
    13 september, 2006 vid 06:39

Tecno-limits Custom King är bäst. 🙂

• basse

Medlem
    13 september, 2006 vid 07:09

Själv tycker jag Chinook gör väldigt bra prylar. Deras bommar är mycket prisvärda!

Custom King är väldigt bra den med men har den ledad front nu?

• stinger

Medlem
    13 september, 2006 vid 07:23
    dixon wrote:
    Hur är local spirits bommar?

Jag är ingen såndär finsmakare kanske men för mitt behov, bränner fram o tebax på insjöar (Roxen o Vättern) så funkar Local Spirits finfint.

• lars_k

Medlem
    13 september, 2006 vid 07:30
    Basse wrote:
    Själv tycker jag Chinook gör väldigt bra prylar. Deras bommar är mycket prisvärda!

Custom King är väldigt bra den med men har den ledad front nu?

Japp. Den har ledad front nu. Och nya sexiga böjkurvan – dvs rak bakdel
    med tvär böj där fram! 100% Ergal aluminium (starkare än T8).
    http://www.tecnolimits.de/products-custom.htm

• dr-masse

Medlem
    13 september, 2006 vid 07:33

Det nya TL frontbeslaget är klart bättre än det gamla. En nackdel, dock, är att det inte passar till RDM utan shim. Tycker faktiskt att det är lite underligt att de inte tänkte på det när de ändå gjorde ett nytt frontbeslag.

Det finns många bra alu-bommar runt 150-200…

• klint

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:08

Kolla in Mauisails nya alu bommar. Har samma grymma frontbeslag som deras värsting karbonbom vilket gör dessa alubommar till en av marknadens bästa. I övrigt mycket fina detaljer, genomtänkt bakbeslag och rejält styv. Har själv en MS alubom 160-210 och är hur nöjd som helst. Kostar runt 1700 och är klart prisvärd.

• hankloose

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:12

Ingen av Er har uppenbarligen testat Neil Pryde X9! En helt annan division än dom där Hobbex märkena! Va hände med din splitter nya Chinnok bom i våras Basse?!?! Vindsurfing.se bommen e mjuk som en aluminium bom

• lars_k

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:13
    dr Masse wrote:
    Det nya TL frontbeslaget är klart bättre än det gamla. En nackdel, dock, är att det inte passar till RDM utan shim. Tycker faktiskt att det är lite underligt att de inte tänkte på det när de ändå gjorde ett nytt frontbeslag.

Det finns många bra alu-bommar runt 150-200…

Shim använder man ju ändå. Dels för att inte masten ska nötas, dels
    för att bommen sitter mkt bättre.

Och, ja – det finns många bra alubommar. Men frågan var vilken som var bäst 😉

• rooster

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:20

Local Spirits snålbom (den billigaste) kändes riktigt tung när jag “provade” den på SP. Min gamla Nautix från 90-talet känns lättare. Men detta är en subjektiv bedömning, har inte kollat vad den väger jämfört med andra.

• dr-masse

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:51

Jag har testat X9, och den är asgrym. Dock har greppet inte hållt så bra för alla, tror jag. Men frågan här gällde 1. Alu och 2. sannolikt priser som ligger närmare Hobbex än La Liga.

Vad gäller shim så har jag kört med bl a Amex på RDM utan shim, och det funkade alldeles, alldeles utmärkt. De har två lägen i sitt frontbeslag, yttre för SDM och ett inre för RDM. Enkelt och bra. Det är ingen stor grej att köra med shim, men skönt å slippa ytterligare en grej att hålla reda på, om möjligt, tycker jag.

• ola_p

Medlem
    13 september, 2006 vid 08:56

Jag har chinooks kolbom, och kör med shim. Den funkar bra även utan, men det blir en aning styvare med shim. Inget problem om man skulle glömma men det sitter bättre när man har den.

• kelso

Medlem
    13 september, 2006 vid 09:21

X9 i the shit

• alexasu

Medlem
    13 september, 2006 vid 09:31

jag har en np X3 och är inte särksilt imponerad. när man ska dra loss uthalet förljer cleaten med ut ur beslaget. skitstörigt. den har iofs ledat frontbeslag, till skilnad från den billigaste localspirit, vilket är ett måste då jag kör bommen typ högst upp, men registret är ganska smalt, i alla fall om man jämför med chinook. får bli en sådan (chinnok alltså) nästa gång.

• basse

Medlem
    13 september, 2006 vid 09:40
    Hankloose wrote:
    Ingen av Er har uppenbarligen testat Neil Pryde X9! En helt annan division än dom där Hobbex märkena! Va hände med din splitter nya Chinnok bom i våras Basse?!?! Vindsurfing.se bommen e mjuk som en aluminium bom

Som vanligt är du strået vassare än alla andre Hank… bara det att denna gången var det A L U som var ämnet!

Det var fabrikationsfel på min kol som gick sönder. Fick en ny utan problem direkt. Skulle också vilja ha X9 men tycker inte det är värt pengarna faktiskt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken är bästa bommen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.