Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken är den bästa åretruntdräkten?

  • Vilken är den bästa åretruntdräkten?

    Publicerad av kronaldo på 20 augusti, 2009 vid 02:40

    Ja. Nu är det dags igen. Inköp av våtdräkt.

    Varför är det alltid lika svårt? Nån dräkt är ju förmodligen lite bättre och lite prisvärdare så snälla, hjälp mig på traven!

    Kraven är enkla. Åretruntdräkt, smidig, bra till både våg- och vindsurfing. Thats it!

    Blev av med min förra mystic 5/3 då jag bröt benet och de var tvugna att klippa sönder den. Men nu har benet läkt och jag behöver en ny våtis. Behöver samtidigt tips på bra försäkringar då min försäkring ej täckte sportartiklar.

    calle_b svarade 15 år sedan 18 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • frippe75

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 05:00

    vad hade du för försäkringsbolag???

  • hakman

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:53

    Oneill Psyco. Släng på en huva så blir det så jäkla fint. Inget slår Oneills passform och värmebehållning.

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:55

    Mystic så klart….

  • claes6

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 06:59

    Älskar min ION 5/4/3 (finns på wallensports.se). Har lyckats trasha den på flera ställen (fena, stenar etc) men kan inte skiljas från den. Grym passform, känns knappt på sommaren och varm och gosig när det behövs.

  • jesper_b

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 09:20

    Å jag tycker min våtdräkt är bäst…

    Skämt å sido; våtdräkter är rätt personligt. Prova runt lite i butikerna, passform, detaljer och kvalité.

    Det finns inte ETT BÄSTA SVAR på den frågan. Ska man svara kan man ju skriva VAD man gillar på sin våtdräkt som gör den annorlunda mot andra. Typ: Jag gillar de enkla, ej överarbetade detaljerna på GUL Deltadräkterna… Dock är knäförstärkningarna på Deltan lite klena för att hålla för många års surfing (då man knäar brädan i duck dives).

    /JB

  • kronaldo

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:46

    Tack för tips och idéer. Självklart är det om du säger jesper men jag har dessvärre inte möjlighet att prova olika dräkter. Finns några här i Linköping men inte många. Oneil Psyco är den dräkt som jag har hört mest om. Lutar åt en sån.

  • jopi

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 19:57

    Har nyligen själv skaffat en Psycho 1 3/2mm som vår/höst/sommar dräkt. Vintern kommer den inte att räcka till. Håller klart med Jesper om att det finns inget svar, men jag har haft flera olika märken och fasen vad nice denna var. Känns som man seglar naken, fast varmare. Har haft en riktigt nice GUL kortärmad också, den höll kanon flera år.
    Men har du ingen skumm kroppsform så kan jag nästan garantera att en O’Neill gör dig nöjd. Möjligtvis att de är lite väl dyra kan kan tycka.

  • oscar

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 20:14

    I Linköping finns Rip Curl (First Aid) och Oneill (froggy.se) att prova. Jag skulle inte ta en Psycho som enda dräkt då de är i dubbelneopren vilket kyler väldigt mkt i vinden. Har en psycho 2 3/2 och den blir faktiskt ganska kall på land de lite kyligare sommardagarna. Men Oneill har ju windsuits i enkelneopren. På hösten/vinter/vår kör jag Oneill Evo zen zip.

  • wilund

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 20:17

    du kan ju UNDVIKA NP 3000 5/3, min tenderar att spricka upp i limingar runt axlar , knän och skrev,
    detta startade när direkt när den var ny.
    nu använder jag den inte på vintern så det gör inte så mycket att den läcker som ett såll men men ….inte fan är det kvalitet.

  • bicless

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 20:34
    kronaldo;568724 wrote:
    Tack för tips och idéer. Självklart är det om du säger jesper men jag har dessvärre inte möjlighet att prova olika dräkter. Finns några här i Linköping men inte många. Oneil Psyco är den dräkt som jag har hört mest om. Lutar åt en sån.

    Ascan icehawk är löjligt varm och flexibel som attan med torrdräktsmuddar.
    Mjukare flexiblare neopren än de flesta andra vinderdräkter jag provat vilket ju är rätt viktigt i en 6mm dräkt. Den är vindsurfinganpassad, dvs enkelneopren.

    Vi kan ordna så du kan testa i kolmården om du vill. Kolla i sådan fall in storleken i storlekstabellen på ww.surfspot.se och kanske en till alternativstorlek och maila oss så ordnar vi det. Man kan också beställa och prova hemma, skickar man tillbaka inom 2 veckor får man pengarna för dräkten tillbaka.

  • philmeister

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 20:35

    Jag har precis beställt en Billabong från kingofwatersports.co.uk. De har fri frakt i hela europa dessutom.
    De har riktigt sjyssta priser och en del på utförsäljning med.
    Jag beställde en 5/3 och tänkte köra på den hela hösten tills det blir alldeles för kallt. Tänkte skaffa huva med.

    MVH

    Filip

  • kronaldo

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 12:29

    Tack för tipset om froggy.se oscar hade ingen aning om att de fanns. Problemet är dock att o’neils dräkter lätt kilar iväg i pris som jopi nämnde. Ska man tänka i pris är ju ascan det bästa alternativet. Men kanske tjänar man på att köpa en o’neil-dräkt i längden?

    Bicless jag har faktiskt tittat lite på ascandräkter, främst ascan-polar, men hur är ascandräkterna i kvalitet? Tror att 6mm dräkten förövrigt blir en aning för varm då jag kommer använda samma dräkt på vår, sommar och höst. Då kompletterar jag hellre en 5/4/3 ev en 5/3 med väst de kallaste dagarna.

  • kronaldo

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 12:38
    philmeister;568883 wrote:
    Jag har precis beställt en Billabong från kingofwatersports.co.uk. De har fri frakt i hela europa dessutom.
    De har riktigt sjyssta priser och en del på utförsäljning med.
    Jag beställde en 5/3 och tänkte köra på den hela hösten tills det blir alldeles för kallt. Tänkte skaffa huva med.

    MVH

    Filip

    Riktibt bra priser! tack för tipset filip.

  • m3lk3r

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 13:11

    Inte fan är det någon Gotcha i alla fall..

  • steffo

    Medlem
    8 september, 2009 vid 07:39

    Någon som har hunnit prova Oneills Windfreak?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken är den bästa åretruntdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.