Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken är snabbast/ bäst

• Vilken är snabbast/ bäst

Publicerad av anonym-anvandare på 12 februari, 2004 vid 08:07

Många diskussioner har det säkert varit men finns det något bra svar på detta:

Inflate vs Foil

Vilken är snabbast, mest lyft, enklast & stabilast??

cortex svarade 20 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • nic

Medlem
    12 februari, 2004 vid 08:17

Oj, detta lär bli en lång tråd…
    Min erfarenhet av foil med samma uppsättning finesser som en LEI är att i luften flygandes är de väldigt lika i känsla. Att vissa har större vindrange eller bättre grunddrag eller något annat har inte så mycket med om det är foil eller LEI utan beror på flygprofilen. En foil med depower och trim som Ozone Frenzy känns ungefär som en Naish eller vad som helst.

Beroende på vad du vill kan foil lr lei vara fördelaktigare. En foil tar mindre plats och har du en med stor vindrange så kanske du klarar dig med en kite = lätt att åka kommunalt till vattenhålen eller snöparken.
    Har du bil och gillar att pumpa så varför inte en LEI, hehe. Nä nu var jag elak, jag har ju själv även LEI-kitar. Äh, det kommer säkert massa andra åsikter under min, håll tilll godo…

nic

• nic

Medlem
    12 februari, 2004 vid 08:23

Läste precis rubriken. Snackar vi foil på snö så är Ozone Frenzy klart snabbast och kanske den enda äkta kvalitets-snökiten med öppna celler. Öppna celler betyder att du lätt vrääker ut kiten och snabbt kommer igång å samma när du packar ihop… fast baklänges, äh du fattar.

Du kanske menar vilken man åker fortast med fast då beror det på så mycket annat typ underlag(vatten snö is), kunnighet, storlek på kite etc Det flesta kitar går fort så det räcker för oss vanliga när vinden ligger på…

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2004 vid 08:40

Bra svar, men med frågan angående snabbhet så menar jag farten i luften, att kunna vrida snabbt runt draken exempelvis just innan man hoppar eller eventuellt ska loopa den.

Och JA ute på VATTNET en härlig sommar dag.

Kan en foil vara bättre i lätta vindar eller ska man vräka på med en fet inflate istället?

Och hur är stabiliteten i dessa två modeller? är någon oroligare än den andra?

Många frågor ger oftast bra svar! smile.gif eller? wink.gif

Tacksam för era svar!

• fred

Medlem
    12 februari, 2004 vid 08:56

oj man kanske ska va inloggad också!
    Fyra nyanser i trlött! crazy.gif

• nic

Medlem
    12 februari, 2004 vid 08:57

Om man ska titta på vilken som är bäst i olika vind så skulle jag nog våga påstå att en välbalanserad quiver bör innehålla en stor foil för lättvind. Dessa är lättare och du kan alltså flyga omkring enklare än en tung LEI på 20kvm. Här har Flysurfer nästan ensamrätt på marknaden.

Om kiten är snabb nog att göra kvicka kiteloopar med har inte med om det är foil att göra återigen utan mera på kontruktionen. Så här är nog frågan snarare vilken kite. Chasta vinner ju tex deltävlingarna i snökite med foilen Frenzy med sina hopp+kiteloop.
    Ett tips kan ju vara att högt AR inte är det bästa för snabba kiteloopar, fast egentligen beror det även på tippbredden på kiten, iaf vad jag hört. De tre olika infäsningspunkterna på en AeroII kan ge dig lite tips.

nic

• skutt

Medlem
    12 februari, 2004 vid 09:16

Hej. Har ett par kitepolare som kör foil det jag har känt när vi har varit ute är att störe foil är något långsammare än en lei men vid lätta vindar fungerar foil bättre en stor lei är mycket tyngre . ex vi var ute och snö kitade när lei upp till st 17m2 hade ramlat ner så var FS psyco 12,5 m2 fortfarande körbar han gjorde även lite små hopp i dom vindarna . Kanske inte inte är vetenskapligt men foilen flög
    bäst i lätta vindar . Bör även sägas att en viss ukrainsk foil 7.5 m2 flög även den .

• biorno

Medlem
    12 februari, 2004 vid 09:39

Observera att den ukrainska foilen på 7.5kvm hoppade högre vid samma tillfälle wink.gif

• cortex

Medlem
    12 februari, 2004 vid 10:22

Jahapp… inte kan jag låta bli en sådan här tråd. wink.gif

Kan ju börja med att säga att Nic har nog sagt det mesta som behöver sägas angående foil vs LEI.
    Det viktigaste om man ska jämföra foil och LEI är att man JÄMFÖR PRYLAR FRÅN SAMMA GENERATION. Det är alltså inte läge med inlägg av typen “jag testade polarens MastAir från 1802 och jämförde den mot min BT Nitro 2004…”.
    Nu kommer jag bara att uttala mig om Flysurfer eftersom jag inte kört exempelvis Ozone Frenzy. Frenzy´n har ju en fin-fin “track-record” inom snowkitetävlingssammanhang så det finns ingen anledning att tvivla på den.

När det gäller lättvind så *är* foils överlägset. Mest p.g.a den låga vikten och smidigare relaunch-system. Tänkt dessutom på att ex. vis en Titan 15.5 motsvarar ca 20 kvm LEI. En Titan 21.5 motsvarar ca 27-30 kvm. LEI. Visst är de stora foilarna ganska långsamma men inte om man tar hänsyn till vilken storlek de motsvarar, dvs en 30 kvm LEI är inte heller så snabb.

Min personliga favorit i lättvind är Titan 15.5 eftersom den har en suverän wind-range (håller den lätt i 10 m/s), snabb för sin storlek (jag har gjort *riktig* kiteloop med den) och hoppar högt även i ganska lätt vind.

När det gäller “snabbhet” att svänga kitsen så har det också hänt mycket på den fronten. Om jag jämför ex. vis en Naish X3 12 och en Flysurfer Voodoo 10 (motsvarar ca 12-13 kvm LEI) i 11 m/s så svänger Voodoo´n minst lika snabbt.
    (Obs! när du testar hur snabbt en foil svänger så ska du alltid sticka ut och åka med den, inte stå på stranden.)
    Dessutom är Voodoo´n betydligt mera lättsvängd, du behöver inte alls använda samma kraft när du drar i bommen.

Psycho 2 som är här om cirka en månad kommer ytterligare att pusha foils framåt i prestanda.
    Voodoo/Spirit är ju medium-ar precis som Naish Aero II eller Cabrinha CO2. Psycho 2 däremot är high-ar och kommer nog att förändra en hel del folks uppfattning om foils. Dessutom kommer Psycho 2 i storlekar ända upp till 21… så det ska bli klart intressant.

För att sammanfatta det hela; både LEI och Foil har nu nått den grad av utveckling att de i små- och medium-storlekar inte ska vara snabbare om man fortfarande vill kunna ha kontroll. Det är i lättvind som det fortfarande finns utvecklingspotetial på just den fronten… Fast Psycho 2 kommer nog ett stort steg närmare “snabba” kites även i lättvind.

/Kaj(Tech)

• skutt

Medlem
    12 februari, 2004 vid 13:20

Ursäkta Björn glömde bort den beryktade ukrainska foilen . Blev det något åkt igår ?

• stebe

Medlem
    12 februari, 2004 vid 13:39

Måste bara få tillägga att jag är riktigt imponerad av hur en liten ukrainsk madrass från kiternas begynnelse kan dra så j-vla mycket.. shocked.gif

• cortex

Medlem
    12 februari, 2004 vid 13:41

“ukrainska foilen” <-- Nu blev jag seriöst nyfiken!
    Vad är det för något? En foil från Ukraina kan jag ju iofs gissa på men lite mer information hade varit kul. laugh.gif

• stebe

Medlem
    12 februari, 2004 vid 13:56

Biornos farfar hade den som fallskärm under andra världskriget wink.gif

• wretan

Medlem
    12 februari, 2004 vid 14:32

cortex
    Du som verkar ha björnkoll på flysurfer.

Hade “uppe” min warrior 16,5 WAC häromdagen (i ca 5m/s): trasslade ut linorna, fyllde cellerna hyffsat och startade den, men han ville inte lyfta över marken! Bara låg där uppblåst mitt i powersonen (kl 12) och drog med en satans kraft rakt fram, helt horisontellt med marken…??

vad gjorde jag för fel? har aldrig kört foil tidigare bara LE-kites några år… blir lite osäker om nån av alla dessa linor sitter fel eller vad??

vad gör man?

Mvh
    Johan

• kitelife

Medlem
    12 februari, 2004 vid 15:54

Alltså ingen kite är “bäst” (möjligtvis BEST ; )! sen är inte den snabbaste kiten stabilast eller den stabilaste kiten den du hoppar högst med…

Det är antingen eller, välj det som passar dig bäst… men tänk på din förmåga oxå! en högprestanda kanske inte funkar bäst för dig även om en duktig åkare kan hoppa högst med dom!!

ang. foli Vs. LE:i’s så kommer den här tråden bli väldigt lång… *ler*

//Pan

• bohn2fly

Medlem
    13 februari, 2004 vid 08:29

Jag har precis köpt mig en Psycho 12.5, som SKUTT påpekar så flyger den otroligt i låga vindar, dvs det går att åka skidor/snowboard. På vatten krävs det nog lite mer vind. Men Psychon har ett brett register, lättheten och den depowern.

Detta med att en Kite ska vara snabb, LEI vs Foil osv. Det är ju två helt skillda kites och flygs på helt olika sätt. Jag har kört med min Naish AR5 9.5 innan. Så här pratar jag av egen erfarenhet. blush.gif

Psychon behöver inte sinus-köras, det räcker med att du drar ner bommen, dvs pumpar några gånger för att generera drag. Hoppa = styr draken till klockan 12 och kanta jävlar och dra ner bommen så poppar du.

Kiten svänger snabbare om du även drar ner bommen samtidigt som du svänger, om man nu vill åt snabbare svängar i luften med kiten.

Jag kommer från fallskärmsvärlden och trivs grymt bra med min foil. Det känns mera hemma bland alla briddel linor.

Egenskaperna hos en FOIL känns bättre för min del. Starta och landa enkelt. Jag landade min Psycho vid några tillfällen på Roxen, klev ur skidorna och hjälpte en LEI 17 upp i luften. Själv så klev jag i skidorna och tog tag i bommen och vips iväg. tongue.gif

EN FRÅGA:
    Snabbheten hos en KITE är vä inte alltid bra. Okej, man hinner flyga den mera och göra fler tricks på en tidspressad tävling har jag läst. Men finns det fler fördelar. Drag finns det oftast så det räcker ändå. Jag menar hur många sinus kör idag egentligen. Man byter ju kiten för att kunna parkera den, eler hur… blush.gif blush.gif blush.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken är snabbast/ bäst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.