Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilken är snabbast/ bäst
-
RTFM.
Fanken, är det ingen som läser manualer nu för tiden?
När kiten står i “startläge” (dvs kl 12 rakt downwind) så står ju vingen nästan 90 grader mot vinden, dvs vinkeln är för stor för att vingen skall generera tillräckligt med lyftkraft. Precis samma sak händer om du lägger en LEI på TE rakt downwind. Om det blåser mycket kommer kiten att starta ändå eftersom den lilla lyftkraft som genereras då kommer att räcka till för att starta kiten. Ta det lugnt vid mycket vind med downwind-launch av din Warrior, den kommer att dra dig över marken. Senare FS-kites är snällare på detta men jag rekommenderar ändå att man launchar i sidan av vindfönstret när det blåser mycket, dvs precis som med en LEI. När man ligger i vattnet är inte detta något problem eftersom man kan släpas downwind ett par meter utan att det gör något.Nåja, hursomhelst… lösningen på problemet var det ju…
Du måste minska vinkeln på vingen mot vinden, dvs dra in depower-strappen (den gula) maximalt och skjut ifrån dig bommen så startar kiten. I riktigt lätt vind så hjälper det massor om man tar tag i mittenlinan (dvs ovanför bommen, lämpligen rakt över depowerstrap-paketet) och drar till kraftigt. Styr ut kiten mot vindfönsterkanten för att minska draget.
Maila mig om du behöver mer tips/hjälp (kaj@kajtech.nu).
/Kaj(Tech)
-
Jag får strålande svar!
Jag har haft feta diskussioner med min kollega om detta och han står fast vid att foils är mycket snabbare och bättre,..
Nåja! smaken är som baken, och tydligen en viktig detalj.. vad man ska ha den till och när.Så det verkar som om man skulle kompletera med en foil för att ha i lättare vindar, dom sommardagar då min 16 inflate inte ger några kickar.
HONK! något för dig också va? istället för den där 22kvm du tjatar omJag blev mobbad i skolan,och ibland önskar jag att jag hade en mindre..
-
Downwind-launch kan vara riskabla även i vattnet. Jag såg en kille som gjorde det i rätt bra med vind. Till en början såg det bra ut: Han släpades några meter i vattnet, lyftes upp någon meter och förberedde sig att landa på brädan och köra. till hans (och min) stora förvåning så blev han toksläpad upp på stranden istället. Han hann inte lösa utt förrän färden stoppades av att draken parkerade sig i ett träd.
Tydligen hade någon lina snott sig om något, eller trasslat sig på nåt sätt så att när alla linor var sträckta så loopade draken som fan.
Lyckligtvis var det en sandstrand han släpades upp på, och det var draken istället för surfaren som åkte in i trädet, så han klarade sig bra, men det var rätt läskigt att se./Rasmus
-
jättetackar för bra svar cortex!
måste ut idag och hårdtesta det där med att dra extra i depowern vid launch, blåser inte så många sekundmeter… 🙂
fick ingen manual med paketet, men laddade hem en på flysurfers hemsida… helt ok hjälp!
blev rätt jobbigt sist jag var ute, fick ut draken på tok för långt ur fönstret (halft uppblåst) och den vek sig… =jäkla trasselfaktor
Mvh
Johan -
hoppsan, var jag som skickade förra messet, var visst inte inloggad…
/Johan
-
Luftmoståndet har ju ganska sor betydelse vad det gäller snabbheten i en drake. Men går det verkligen at tillverka en foil med lika tunn profil som en LEI..?????????
-
Den ukrainska foilen bara ökar och ökar i fart ju fortare du åker, kiteloops inga problem bara du fördelar 100% av din vikt på ena sidlinan, har aldrig bivit frånåkt av den… bara att beställa dock finns det nog inte så många kvar.
Försök att hitta någon begagnad eller tappad, för tappar man dom i vattnet så sjunker dom, dom slutna cellerna håller fast vattnet inne i kiten istället för att inte släppa in det.
-
Svar till:
Downwind-launch kan vara riskabla även i vattnet. Jag såg en kille som gjorde det i rätt bra med vind. Till en början såg det bra ut: Han släpades några meter i vattnet, lyftes upp någon meter och förberedde sig att landa på brädan och köra. till hans (och min) stora förvåning så blev han toksläpad upp på stranden istället. Han hann inte lösa utt förrän färden stoppades av att draken parkerade sig i ett träd.
Tydligen hade någon lina snott sig om något, eller trasslat sig på nåt sätt så att när alla linor var sträckta så loopade draken som fan.
Lyckligtvis var det en sandstrand han släpades upp på, och det var draken istället för surfaren som åkte in i trädet, så han klarade sig bra, men det var rätt läskigt att se./Rasmus
[/ QUOTE ]
Japp, som vanligt när man kitesurfar så ska man se till att man har gott om plats downwind (och otrasslade linor). Jag har också sett personer bli släpade rakt upp på land av kites som trasslat sig eller power´at upp när åkaren minst anat det. I just det här fallen var det LEI-kites men kunde lika gärna varit foilar. Dvs det går lika bra att slå ihjäl sig med bägge typerna.
Tvärt emot vad många tror så måste man aldrig launcha en FS-foil rakt downwind. Du kan alltid styra ut den mot ena sidan av fönstret och sedan starta den så att den flyger rakt ut i vindfönsterkanten = minimalt drag. Rekommenderar inte att låta den släpa ut till vindfönsterkanten på land dock eftersom man då sliter hårt på kiten mot underlaget. Betydligt smidigare att lägga kiten ute vid vindfönstret innan man startar den på land i hård vind. På vatten och snö är det chill å andra sidan, där kan man låta kiten glida över underlaget utan att den tar skada.
Personligen brukar jag vatten-starta kiten rakt downwind i alla fall med brädan på fötterna. Den kraft man får när kiten startar använder jag till att komma upp och iväg på brädan. Smidigt men kanske inte något man som nybörjare ska ägna sig åt.
Kolla på http://213.133.110.173/flysurfer/Gallery/view_photo/album01/fs_startlandung/0/ för en film som visar de olika startmetoderna i olika lägen. Det är iofs Titan som visas på filmen men dessa metoder fungerar på alla nyare FS-kites.
/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Luftmoståndet har ju ganska sor betydelse vad det gäller snabbheten i en drake. Men går det verkligen at tillverka en foil med lika tunn profil som en LEI..?????????
[/ QUOTE ]
Aerodynamik och sånt…jo, jag snackade med en kille som är pilot och han tycker givetvis att foilen bör ha bättre egenskaper, eftersom den är mera som en flygplansvinge än en LEI. Men å andra sidan är kite inte ett flygplan. Men aerodynamiken den består ju trots det.
Som sagt jag tror att Foil som skrevs tidigare i denna tråd kommer starkt detta år, med de nya modellerna.
-
Hmm, just tjockleken på en profil är iofs viktig *men* å andra sidan så påverkar det ännu mer hur “ren” profilen är. En foil har en “riktig” vingform en LEI har bara översidan av vingen rätt. Dessutom släpar en LEI runt på en massa luftmotstånd från sin böjda yta som inte genererar lyftkraft i alla lägen. Givetvis hade det bästa rent aerodynamiskt vara att köra med en solid vinge som inte behöver ha bladders som tar en massa plats och förstör profilen. Lite svårt att uppnå om den inte ska väga alldeles för mycket och därigenom bli värdelös på grund av detta.
Om du tittar på ex vis Psychon´s profil så är den inte speciellt tjock, samma sak med Psycho 2. Dessutom har de bägge två en väldigt ren vingform.
Så när det kommer till vingprofilen så tror iaf jag att foilar är överlägsna, dock släpar ju foilarna runt på en massa bridles (för att just kunna skapa den fina vingprofilen) som genererar en massa luftmotstånd… så i princip är vi nog tillbaka till ruta ett igen; dvs i hård vind så är nog foil och LEI tämligen likvärdiga i luftmotstånd när man slår ihop alla faktorerna.
Dock kommer bridle-linorna nog att bromsa mindre relativt sett i svaga vindar, så det bidrar säkert till att foilar fungerar så bra i lättvind.Voodoo och Psycho 2 har ju nu dessutom ca 30-40% färre bridles än sina föregångare (= mycket mindre luftmotstånd) så det ska bli intressant i år.
/Kaj(Tech)
-
Priset då!?
Kan det vara så bra att en foil är något billigare oxå?
Är det någon som säljer dessa på V-kusten eller runt Göteborg? Tänkte då på en voodooo eller psykolog som verkar vara på de heta tipset i år.
-
Skulle vara kul att få se lite siffror på saker och ting, flysurfers tyska ingejörer lär ju sitta och räkna på varje lite luftström när de gör sina tester i merceders vindtunnlar.. men sånt håller nog tillverkarna hemligt
-
Foilarna har varit dyrare än LEI´ar ganska länge. Mest beroende på att de görs i mindre serier och att det är *väldigt* mycket fler sömmar på dem = dyra att tillverka.
Däremot så börjar de nu komma ner i samma prisklass som LEI eftersom serierna blivit större.Kolla på http://www.kajtech.nu under kites/Flysurfer för priser. Priserna på Psycho 2 är inte helt spikade ännu men de kommer upp inom ett par veckor. Gissningsvis hamnar Psycho 2 på cirka 1000 kr mer än motsvarande Voodoo.
Kom ihåg att “räkna om” till LEI-storlek när du jämför priserna, en 10 kvm foil motsvarar ca 12-13 kvm LEI osv.Någon ÅF finns inte ännu nere på västkusten men om någon är sugen på att bli ÅF för Flysurfer där så är det bara att höra av sig.
/Kaj(Tech)
-
Varför inte ta det bästa från foil & LEI & därmed skippa bridles-linorna
Allså: man tillverkar helt enkelt en Bladderfoil.
Fördelar : 1 Inbygda bladders så man slipper en massa bridles & därmed kan skapa en stabil vingprofil
som inte bromsas upp av en massa bridles eller bladders, därför som luftblåsorna är
inbygda & utformade för att passa en önskad vingprofil.
2 Vingprofil som den värsta foil alså dubbelsidig med den rätta vingrofilen.
3 borde kunna vara snabbast i både i lätta & hårda vindar.Nackdelar:1 måste pumpas & tar ungefär lika mycket plats som en vanlig LEI.
2 Går åt lite mer tyg p.g.a både bladder & dubbla sidor.
Slutsats: borde vara ett vinnande konsept. eller?
Logga in för att svara.