Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken bil?
-
Audi 100 avant med lilla 1.8 litersmotorn är mycket svårslagen. Drar 0.65 blandad körning. Rymmer mängder och rostar inte. Tyvärr är de flesta långmilare idag, vilket sätter sig i koppling, drivsystemet, bromsrör o.s.v. Motorn går aldrig sönder. Sikta före -88b då de fick rejäla växellådsproblem mellan 88b och 94.
Mvh JÖrgen
-
Svar till:
Svar till:
så till vida att du inte behöver köra ungar och farmor i bilen åxå.
[/ QUOTE ]
Vad jag menade var 3 pers + mormor och ungar, dvs ingen bra familjebil om man är många som behöver åka…
[/ QUOTE ]
Men i och med att den är lastbilsreggad ska det väl bara vara ett tomt skåp där bak, inte sant?[/ QUOTE ]
Är nog inte så noga med att det är tomt, jag menar en transportbil är ju till för att tranportera saker i så om du skickar in säng/baslåda/bord/svamp eller vad som helst så skall det vara ok. Däremot så är det inte ok att inte ha någon lastvägg/galler. Då är ju inte det ju en personbil istället för en lätt-lastbil!
-
Jag kör en Mitsubishi Spacewagon och fäller alla passagerar
säten för att få in alla prylar 3 brädor 4segel samt allt
annat. Kan dessutom sova på andra sidan!Kör 150 blås på 0.9 liter och har gjort att jag utökat
antalet bra spots med typ 1000%Har alltid kört buss tidigare men nu konverterat till
“personbil”!Inget strul och massor av kul!
-
Vill inte att ni tar ordet bil i er mun.
Get Wet och jag bilar. Du har en lantbruksmaskin styret.
Läs vad han nedan tyckte om sin PT Cruiser.
Tycker vi har det kanon.
PT Cruisern till vågprylarna
Voyagern tll Freestyle och speed -
Lånade en Yaris i en vecka när min bil var på plåtverkstad, en suverän bil att ha i sta´n och bränna runt lättkörd med bra tryck i motor upp till 90km men sen kroknade den betänkligt, bromsarna var det bästa jag kännt på för en sådan liten bil. OK att lägga i några segel i bilen och en bräda på taket fungerar nog när man har nära till surfet? Men att sitta och köra så från Uppsala ner till Varberg skulle jag inte göra. Tackräckesfästerna var inte av det kraftigaste slaget.
Men som sagt att köra små turer runt staden är den perfekt för.
18mil bara stadskörning fick i 10 liter bensin, det är bra 0,55 snitt i kylan med vinterdäck…… -
Ni har ju missat den mest uppenbara surfbilen av alla, Citroen Berlingo. Alla inbitna surfare kör förstås franskt. Fordonet måste ha en själ. Bilen är ganska billig, drar ungefär 0,8 l/milen och lastar hur mycket som helst. Dessutom kan man stå under bagegeluckan när den är uppfälld och alltså byta om torrskodd oavsett väder. En rutinerad Berlingoförare parkerar alltid med nosen mot vinden för att kunna ta en surfkopp med polarna på en vindstilla, heltorr plats.
Om du vill kan du dessutom ställa in några cyklar rakt i bagageutrymmet. Inga krångliga ställ här inte.
Bilen är väl inte svintyst men man kan marcha 130 km/h utan några problem. Jag har ofta kört betydligt snabbare men då blir det kanske ingen BMW-komfort. Hursomhelst, spring och köp Berlingos nu pojkar.
/Kurt Berlingo
-
Aha. Det var en vanlig Yaris antar jag. I en verso bör man få in brädor rigg hyffsat om man fäller säten etc.
Schysst med en riktig snålbil att åka till jobbet med. Att man får pina stackarn i högre farter kanske man kan leva med. Finns alltid gränser för vad man står ut med iofs… -
Svar till:
Rekordet i liten bil med prylar i och med passagerare måste fan va när jag skulle köra min syrra till ridningen och samtidigt skulle ut till surfet. Vågbräda + 3 segel och övrig utrustning + syster i baksätet i en nissan micra -87:a! Fick inte igen bakluckan riktigt, så syrran fick andas igenom ett rör som mynnade ut vid förar dörrens fönster, och jag körde med huvudet ut genom fönstret för att inte gasas hjäl… Det var tider det!!!
[/ QUOTE ]
Tror vi bräcker det med följande:
Renault 5:a Gbg-Varberg nångång för 10-12 år sedan. Hursomhelst: 4 personer, 4 brädor(på taket), ett par master, 4-5 bommar, skojar inte, men vi hade nånstans mellan 10-15 segel i bilen, plus övrigt bagage o det blåste inte den veckan!
/David -
ja det var en vanlig Yaris, går själv och sneglar på en sådan nu efter att kört den en vecka, nu ska jag ner och kolla på en sådan du menar. Liten på utsidan men känns mycket större inuti. Man minskar ju bil kostnaderna med hälften, dom stålarna lägger jag hellre på surfprylar.
-
Vad gäller liten bil + mycket prylar + längre resa så ger jag er något att jobba på:
1. Bil:
Seat Ibiza2. Packning:
– Surfbräda, mountainbike, 4 segel, två master, två bommar, två fullpackade resväskor, porslin, lite möbler, en stereo + div. annat. Vi hade stora problem att få med strykjärnet. Slängde några korgar, visade sig att frun betalat mycket för just de korgarna. Personen på passagerarsidan satt konstant med en bandspelare + en väska i knät. Fick flytta på grejor för att få i backen. En backspegel med sikt fanns dock.3. Sträcka:
– Lissabon – Stockholm, två stopp. På slutet fick vi köra ner i vattenpölar på rastplatser för att kyla frambromsar och drivning… Fick stanna för rödljus första gången i Helsningör.Kan för övrigt reka en Seat Ibiza som liten surfbil. Borde gå att hitta riktigt billigt! Vår rullar fint ännu, trots Portugal tur och retur. Jag får in vågbräda + en streamliner med 430 + 400 master och ett par segel.
Ibiza På!
-
Ok Masse, vad tror du om 264 bräda, helst inkl boardbag + 430 (490?) mast och ett par segel?
Hur gammal ibiza kör du?
-
490 mast inne i bilen tror jag inte går. 264 bräda kan helt klart funka, har kört 260 själv, fast utan boardbag. 430 mast + ett par segel ovanpå brädan borde vara lugnt.
Ibizan är en 96a, tror jag (jag lånar den numera).
Seat På!
-
Audi 100 e det som gäller, gärna vit!
Jag å en polare var på SM i våras och vi sov som kungar när vi hade fällt ner sätena. Och grejorna på taket! -
Audi 100 är fina grejor! Gärna en vit diesel! Går som ett lok, drar inget, rostar knappt.
6900:- i Norrköping
-
Svar till:
Audi 100 är fina grejor! Gärna en vit diesel! Går som ett lok, drar inget, rostar knappt.
6900:- i Norrköping
[/ QUOTE ]
Ahhh, den var för enkel för en Göteborgare…
/adde
Logga in för att svara.