Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken bil?
-
Jag kör Audi 80 sedan 93:a. På något sätt lyckas jag klämma in:
– 1 st 112l freestyle
– 2 st vågbrädor
– 5 segel
– 3 master
– 2 bommar
– våtdräkt etc + övrigt krafs
allt INNE i bilen… Rätt impad eftersom det är en liten sedan. Dock kan man fälla framsätet, och delade ryggramen bak.
Den rostar inte och drar lite bränsle. Men det blir ju rejält “packat” i bilen…
Helst skulle jag nog iofs vilja ha en kombi, typ Passat eller V70. -
Min nästa bil ska bli en Subaru. Har tyvärr ingen erfarenhet av bilmärket men förlitar mig på konsumentverkets statestik som säger att märket generellt har en låg andel fel vid besiktning jämfört med medelbilen (vet iofs inte om det gäller äldre bilar oxå). Sen så har alla subarus fyrhjulsdrift!, bra när du sitter fast i sanden på nån parkering i danmark!!
-
Bilen är ett nödvändigt ont….
Audi 100 avant 1.8, dvs. om man söker en stor billig bil med utrymme, som är bensinsnål men framför allt har KOMFORT!(som en Volvo 2,7,900 serien saknar), att bilen kom med galvaniserad kaross -87 gör att de knappt rostar, visserligen ser de gamla & tråkiga ut men vad kan man begära för runt 10 papp….
Bensinsnål & komfort är mina nyckelord då det blir en del motorväg…..
Ehh, att jag har par hundra hästar under huven bara blev så//Glenn
-
Får slå ett slag för SAAB 900i, gamla modellen. Man kan hitta fina exemplar för en skitsumma. Den sväljer bra, särskilt om du fäller sätet. Fick min 87a för 6500. Man åker löjligt bra för de pengarna o dom går fint. Dessutom är de lite coolare än en 240, (som ju nästan är deprimerande)..Mer bil för de pengarna är nog svårt att hitta..
-
Svar till:
Tycker vi har det kanon.
PT Cruisern till vågprylarna
Voyagern tll Freestyle och speed[/ QUOTE ]
-
Svar till:
Svar till:
Tycker vi har det kanon.
PT Cruisern till vågprylarna
Voyagern tll Freestyle och speed[/ QUOTE ]
[/ QUOTE ]
då får inte PT´n komma ut och röra på sej mycket du…
-
Robin undrade:
Svar till:
“Vem här på konfen har minst?”
[/ QUOTE ]
Om det är bil du pratar om så ligger jag bra till.Mazda Miata -91
Liten, sportbil, snål samt snygg.
Jag lastar med lätthet 1 st bräda 252x79cm, 2 segel, en bom, och det finns plats för mer…
Cab är underskattat – man kan lasta hur högt som helst! Endast kraftledningar och viadukter sätter gränsen.Det går grymt fort att lasta dessutom. Det är bara att kasta ner grejerna i förarsätet så de sticker upp snett bakåt, och så över med en rem och säkra.
Man får en ganska rejäl “död vinkel” snett bak åt höger, men man ser faktiskt halva höger backspegel. Och skulle det krisa sig i en korsning så kan man ju alltid resa sig upp och titta över ekipaget.
Jag menar, är man surfare så gillar man att vara ute. Och vill man fika under tak så finns ju alltid Pulvers Berlingo nära till hands.
Ösregn är dock inte så bra…
-
Den absolut bästa surfbilen måste väl ändå va en likbil? Låg och lång, sväljer nog grejer hur bra som helst plus att det finns plats att sova i den Hur ballt som helst om den har nån utskjutbar bår av nåt slag som man använder när man skall lasta ur hehe..
-
Pulver har rätt i att det är franskt som gäller, och i synnerhet Citroen.
XM kombi rymmer mer än en 945 och är det bekvämaste som går att finna tack vare den gashydrauliska fjädringen. Den unika fjädringen gör också att markfrigången är ställbar, vilket gör att man enkelt tar sig fram där andra bilar skrapar i med underredet, samtidigt som bilen ligger som ett strykjärn på motorvägen med superstyv fjädring. Dessutom galvad kaross som Audi, vilket gör att rosten sällan är ett problem. Utseendet råder det delade meningar om, men även belackare håller med om att det är unikt.
Sedan är prisnivån på begagnatmarknaden synnerligen attraktiv för köparen, min -92:a v6 fick jag för 7 papp, vilket i och för sig var ett fynd.
Utrustningsnivån är oftast mycket hög, såsom elrutor, elspeglar, färddator, sätesvärmare i baksäte etc…
Men…det är inte för bra för att vara sant. Allt har en baksida, även XM.
Denna tekniskt avancerade bil lidar av viss kvalitetsbrist och är ganska törstig. Reservdelar är relativt dyrt och hemreparatören märker ganska snart att åtkomligheten är begränsad. Jag har lagt ned lika mycket på reparationer som bilen kostade på ett år. Jag hoppas att detta inte ska hålla i sig.
Men lite måste man offra för att åka kungligt. Den enda av mina kompisars bilar som slår XM:en är nog Capricen.
“Ciroen, teknikens seger över förnuftet” -
Svar till:
Vem här på konfen har minst?
[/ QUOTE ]
Jag tror jag har den minsta bilen!
“Smart” rockar gärnet!
Man får inte plats med några surfprylar men den är jävulskt rolig att köra! Går som en Go-KartTill surfet tar man sig dock mycket bättre med en 245:a
-
Får plats med tre brädor (253, 249 resp 234 långa. Problemet är Freesex’en som med sina 70cm bredd tar mest utrymme), 4 segel, 3 bommar och tre master på högersidan i min Skoda Fabia. En person bakom föraren, inget på taket.
-
Fiat brava tycker jag e grym om den skall vara både billig, liten på utsidan och stor på insidan. Sväljer både bräda (293 har jag fått in) mast segel mm i skuffen, utan att fälla sätet Pröva….
-
Jag har kollat in VW Touran, Toyota Corolla Verso och Peugeot 307 SW. Alla har grymt smarta system med individuella stolar bak som man kan fälla/plocka bort. Toyotan går nog bort för att framsätet funkar dåligt att fälla. VW är lite för tråkig. Peugeot307SW verkar perfekt. Du kan lyfta ur alla stolar du inte behöver. Den är ganska billig, hyfsat snygg och ingen busskänsla (inget fel med busskänsla i.o.f.s. hade jag obegränsat med pengar skulle jag köpa lånversionen av Mercedes Vito)
-
Jag hade en tredörrars Audi A3 av den gamla modellen. Tredörrarsvarianten har helt fällbart passagerarsäte fram, vilket gjorde det mycket lätt att packa in surfprylar. Inga problem med mina brädor som är 260 cm.
Många snackar om mycket bil för pengarna. Jag har nu en bil som nog passar bättre i kategorin “ganska mycket bil för massor av pengar”. Bilen är en Volvo V50 och den har, som alla Volvo-kombi, fällbart passagerarsäte fram. Detta tack vare de surfande konstruktörerna på Hisingen. Tyvärr har V50 ärvt en korkad sak från Ford och det är att den breda fällbara delen av baksätet är den till vänster. Vill man få in en bräda, måste man alltså fälla båda delarna i baksätet. Ev. flickvän får då ta bussen eller cykla. Själv har jag löst den detaljen genom att förbli singel. “-Sorry babe, du får inte plats i min surfmobil”.
Logga in för att svara.