Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilken bräda????
-
vilken bräda????
Publicerad av lukasw på 21 mars, 2007 vid 14:04Hej
Jag ska köpa ny bräda i år: Jag har 3 att välja mellan JP X-cite ride 130 liter, JP super sport 130 liter ttror jag, eller Fanatic falcon 131 2006 i år 126liter.
Min vikt är just nu 110kg men kanske jag lyckas gå ner till 95kg vem vet kommer att segla mest i sthlm kan gippa små hoppa osvtack för mycket hjälp som ni kan skriva:) har en jp super cross på 115liter
Lukas
Oregistrerade svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 38 Svar -
38 Svar
-
Vad har du för segel, storlek och typ (race eller freeride) och vad är målet med din segling?
-
låter som du mest vill att det ska gå fort o har du riggar för det e väl valet givet (falcon).
annars är det väl ingen större skillnad på jp brädorna o den du har så där vet du väl vad du får. -
Knatte
Gäst21 mars, 2007 vid 17:31@lukasw 371445 wrote:
Hej
Jag ska köpa ny bräda i år: Jag har 3 att välja mellan JP X-cite ride 130 liter, JP super sport 130 liter ttror jag, eller Fanatic falcon 131 2006 i år 126liter.
Min vikt är just nu 110kg men kanske jag lyckas gå ner till 95kg vem vet kommer att segla mest i sthlm kan gippa små hoppa osvtack för mycket hjälp som ni kan skriva:) har en jp super cross på 115liter
Lukas
X-Cite är nog brädan som är lättast att segla med, om du inte är skapligt duktig.
Super cross är lite mer svårseglad och kräver mer av sin seglare och övrig utrustning. Du bör vara duktig och freerace eller racesegel (läs cambers eller i alla fall minst 6 lattor i seglet) för att kunna använda brädan på rätt sätt.
Men rätt utnyttjad en roligare bräda jämnfört med X-citen:laugh:Falcon 131. Då skall du vara en duktig seglare och enbart ha racesegel för att ha nytta av denna. Nu pratar vi windsurfingens F1 och då måste tillbehör och seglare vara av rätt kaliber:grin: Brädan är snabb och lätt, men mer svårsegöad jämnfört med de andra.
Så mitt tips är. Gå för X-cite eller super Crossen.
(Jag tänker så här, behöver du ställa frågan här, så kanske du inte är mogen för en Fanatic Falcon ännu) -
ok, knatte vad har du för nummer så jag kan ringa dig annars kör jag med np v8 9,0 och np expression 6.5 kan köra fort o vill köra fort men vill leka lite med
Lukas
mera svar tack
-
Knatte har helt rätt (det var det jag ville komma till). Tänk även på att en Falcon är riktigt ömtålig och inte tål några hopp. Varför inte en Fanatic Hawk 123 som alternativ till JP?
-
Ok, så fanatic är bara FART??????? DVS ingen bräda att ha kul med men jp super sport? hur fort kan man toppa med jp x- cite?
LUKasw
-
“bara”
fart det är väl kul
skiljer väl en hel del i bredd på dom eller? isåfall också när dom planar -
Knatte
Gäst21 mars, 2007 vid 20:58@lukasw 371498 wrote:
Ok, så fanatic är bara FART??????? DVS ingen bräda att ha kul med men jp super sport? hur fort kan man toppa med jp x- cite?
LUKasw
Man kan säga att Fanatic Hawk och JP supersport är lite av samma barn 🙂 De går nästan lika fort som en slalombräda, men är lättare att segla med och hantera om du vill jippa, hoppa och leka lite 😀
X-citen är långsammare och mera gjord för medelgoda surfare. Hur fort kan man toppa ?? Du borde väl komma upp och nosa på omkring 30 knop i bra förutsättingar. Men säg någonstans mellan 25-30 knop i normala Sverigeförhållanden bör man väl kunna mäkta med.
-
@lukasw 371498 wrote:
Ok, så fanatic är bara FART??????? DVS ingen bräda att ha kul med
Hahaha, det där är nog i klass med att svära i kyrkan…. :blush:
-
vet inte varför jag kladdar i den här tråden som inte vet nått om nämda brädor:)
men det är väl kanske olika fen boxar på och då kan du tänka på vad du har o vill ha -
Menar du att fanatic hawk och jp super sport är lika? ska man välja en super sport 136?
Lukasw
-
Oregistrerade
Gäst22 mars, 2007 vid 12:59Köp en bräda innan sommaren är över Lukas.
-
Knatte
Gäst22 mars, 2007 vid 17:45@lukasw 371638 wrote:
Menar du att fanatic hawk och jp super sport är lika? ska man välja en super sport 136?
Lukasw
Lika och lika 😉 Det är “samma typ av brädor” med liknande egenskaper skulle jag gissa.
JP Super Sport kanske är lite mer åt slalomhållet (ev. snabbare)
Medans Hawk är väl mera åt Super Cross hållet och kanske lite mer manöveringsbar map gippar och tricks.
Jag vet inte om Super sport är testad i någon tidning ännu, då det är en ny bräda för i år. Men Fanatic Hawk får alltid bra i testerna som den är med i, så den bör vara ett riskfritt köp i alla fall…:smile:
Hoppas att någon annan kan bidraga med erfarenheter här också 😉 Men kolla med SP eller skidsport vad de säger, som säljer dessa prylarna. -
De säger att falcon bara speed o slalom alla rekomenderar jp x-cite ride men jag tror att det blir den eller super sport
Logga in för att svara.