Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilken bräda????
-
Framförallt så är en ren slalombräda (stirra dig inte blind på Falcon, JP och många andra märken har också slalombrädor) lite i ömtåligaste laget för bump’n jump-segling om du inte är riktigt bra på det. Men det är ingenting som säger att de inte går att hoppa med, bara att det kan bli ett dyrt nöje.
SuperX-brädor (Fanatic Hawk, JP SuperX, F2 XTC m.fl.) är lite stryktåligare eftersom de är tänkta att hålla för en superX-tävling. Därför kan de vara lämpligare som hopp och lekbrädor.
Freerides som X-cite är oftast framförallt maximalt lättseglade. Nu har jag för den delen aldrig seglat en freeride men jag har seglat en superX (JP) och jag upplevde att den i stort sett seglade sig själv men det tyckte inte brädans ägare som funderade på att byta för att den var för svårseglad för honom.
Generellt så tycker jag att man ska ta mycket av skillnaderna med en nypa salt. Visst finns de där men alla verkar göra så stor grej av dem. När en kille som Micah Buzianis eller Antoine Albeau seglar rakt fram på en slalombräda så utsätter de troligen brädan för betydligt större påfrestningar än när “svensson” chophoppar lite och eftersom brädan måste hålla för Albeaus raktframsegling så är chansen hyfsad att den håller för lite bump’n jump även om den såklart lär gå i bitar om du laddar framåtar i vilshärad eller tar ut den på Torö. Det man framförallt ska passa sig för är stötar. Det är lätt att få en grop i en slalombräda om man tappar den mot en sten eller dunkar masten i den.
Vad gäller “svårseglad” så har jag aldrig riktigt fattat grejen. Brittiska surftidningar har alltid skrivit spaltmeter om hur svårseglade alla brädor är medan testteamet i gamla Surfsport bara vid ett enda tillfälle erkände att de hade svårt att segla en bräda. Min personliga misstanke är att det handlar om att många inte skotar in tillräckligt. När jag nån gång provar nån annans bräda brukar jag nästan alltid få flytta hängseletamparna två dm bakåt eller mer för att kunna skota in utan ansträngning. När jag först kliver på klarar jag ofta knappt att segla brädan eftersom jag är van vid att seglet skotar in sig självt så fort jag krokar i och jag klarar inte att ta höjd och tailen gräver hela tiden ner sig eftersom jag inte får nåt tryck på mastfoten.
-
Knatte
Gäst22 mars, 2007 vid 21:09Så här beskriver JP själva sina brädor: Kolla in här : http://www.jp-australia.com/2007/index.php?id=1
…………………………………………………………………………………………….
Super Sport:CATCH ME IF YOU CAN – II
This all-new High Performance Board Concept is positioned between Full On Slalom Racing and Easy Sailing Free Ride (the X-Cite Ride) boards. Let?s be honest, the JP Slalom II boards have been developed to win in national racing and in the PWA World Cup.
In those races, they use about 2sqm bigger sails than what you would use for fun. Are you sure that you want to ride the same board as Micah Buzianis? Have you seen his legs? Or maybe a slightly less radical version of Micah?s boards would do it for you?
DEVELOPMENT FOCUS* Speed
* Early planing
* Maneuverability
* Easier to ride than Slalom boardsThe Super Sport boards burst on to the plane at the earliest opportunity and grab the rider?s attention for its acceleration from a standing start even without an active sailing style and carrying huge sails. Compared to full on race boards, less physical power is required to convert sail pressure into speed.
2007 SHAPE NEWS* Even volume distribution throughout the board for an easy transition from non-planing to planing even without moving back and pumping the sail.
* Additional curve in the outline between the straps in combination with a rather narrow tail for easy jibing – no matter if you go for high-speed carving jibes or tight jibes.
* Bottom curve very close to full on Slalom boards with big speed potential. A very loose water position gives the impression of riding a much smaller board. It is easy to reduce the wetted surface and chop does not effect the high speed runs at all.
* Tail Cut-Outs provide extra control and a comfortable ride.
* Maneuver and performance strap position available. Both positions provide a comfortable stance.
* The ergonomic rail allows to push hard for maximum performance still offering great maneuverability.MAIN FEATURES
* Super Sport scoop rocker line and outline
* Channel Bottom
* Tail Cut-Out
* Spoiler Effect Deck Shape
* Power BoxRIDER
Advanced Freeriders who want to be almost as fast as Micah but realize that these boards will be much more fun for them than Micah?s Slalom Replicas.
SUMMARYIdeal Medium to Lightwind Blasting Boards ? but a lot easier to ride than Slalom boards. They could also be described as the Big Brothers of the Super Cross boards. Pros will be faster on Slalom boards but non-Pros will be faster on the Super Sports as they are easier to handle.
………………………………………………………………………………………………………………….
Super Cross:
CATCH ME IF YOU CAN
The 2006 Super-X boards were the fastest in every single magazine test. They got comments like: ?Damn fast, no other boards in this group can keep up with the top speed of this racing machine?.
Other brands define their Super Cross boards differently ? they are very close to our Freestyle Wave concept. For the JP Super Cross SPEED is the number one priority, while they still need to be good for maneuvers and easy to control.
DEVELOPMENT FOCUSStay in the lead concerning maximum speed and improve the ease of sailing, control and maneuverability. To achieve this rather big design changes were necessary.
2007 SHAPE NEWS* New bottom curve allows the reduction of the wetted surface giving the board a looser water position. It glides effortlessly over chop making it easy to ride on the fin. It speeds through wind lulls and seems to plane forever.
* Big changes in the outline and the tail allow to turn on the spot or change the turning radius at any time. High-speed carving jibes come naturally.
* New deck shape made it possible to move the performance strap position further inboard resulting in much better maneuverability. The new rail allows to push hard for maximum performance. The maneuver strap position is perfectly suitable for the freestyle-oriented rider.
* New fins with a different profile which so far has only been used in Slalom fins where high-speed control is an absolute must. The profiles are adjusted to the needs of Super Cross where sufficient lift for early planing is also needed. The new fins create a lot less drag making it easier to go fast and control high speed.The new range experienced a big design change, not so obvious at first sight but we worked on the almost impossible target of keeping the outstanding performance and combining it with easy surfing attributes only known from other board ranges.
MAIN FEATURES* All new Super Cross outline and scoop rocker line
* Adjusted deck shape and strap position
* Channel Bottom
* Tail Cut-Out
* Power BoxRIDER
Advanced, Performance Oriented Riders who like to go fast but still want good maneuverability and control and don?t care about waves.
SUMMARYThey still will be the fastest boards in any test ? want to bet? But the design changes combined with the new fin deliver a more comfortable and relaxed sailing sensation. Jibing became so much easier as well.
……………………………………………………………………………………………………………..
X-Cite:PLUG AND PLAY
After only 4 years since the first generation of X-Cite Ride boards hit the market, this board range is already a legend in the freeride group. It offers unmatched easy surfing combined with excitement on the water.
Superlatives have been used by international magazines such as: ?A true Plug and Play board in every sense, it never gets out of shape or asks too much of the rider irrespective of the conditions?.
DEVELOPMENT FOCUSWe wanted to reach the next level of easy surfing combined with increased performance in all wind ranges. The goal was to jump on the board, get effortless on the plane, into the straps, reach high speed and master all jibes without compromising on total excitement on the water.
2007 SHAPE NEWS* Not radically short because extra length makes the boards more forgiving.
* Refined rocker line for an even looser feel and a super comfortable ride even in rough and choppy conditions. Less wetted surface for higher speed while still having the impression of riding a much smaller board.
* Constant volume distribution pops the board onto the plane even without an active sailing style. They carry a huge range of different sail sizes.
* Many strap positions offer the ideal trim for pleasant and relaxed sailing suited for short board beginners as well as advanced riders.
* Nicely domed deck for a relaxed stance. Further outboard strap position and ergonomic rails to push against for the performance oriented sailor.
* Pulled in outline behind the back foot strap combined with thin rails for great maneuverability. They turn on a dime and the radius can be changed at any time during high speed carving maneuvers. Intermediates will find the boards very forgiving allowing them to stay on a plane through any jibe.
* New fins specially developed for the board range. Slightly wider with new profiles to combine ideal lift for light wind and control in stronger winds.MAIN FEATURES
* Not to short
* Balanced volume distribution
* Multiple strap positions for any sailing level
* X-Cite Ride scoop rocker line and outline
* New fins
* Channel Bottom
* Power BoxRIDER
Short Board Beginners to Advanced Freeriders wanting a board, which demands minimum input in return for an exciting and enjoyable ride.
SUMMARYThese perfect Plug and Play Boards almost sail themselves. They now do everything just a little better and feel even smaller. But make no mistake ? they are still pretty damn fast.
-
Antoine och Micah har med största sannolikhet nya brädor inför varje tävling så dom behöver inte hålla en hel säsong. Brädorna är inte byggda för att hoppa med ocj får du ett kastfall är det stor chans att du spräcker HELA nosen medans på en freeride så får du bara en spricka.
-
Ok, så det är bara att välja bland JP – X cite ride 130 eller JP super sport 136
Lukas
PS: Det blir inte lätt
-
@Oscar 371814 wrote:
Antoine och Micah har med största sannolikhet nya brädor inför varje tävling så dom behöver inte hålla en hel säsong. Brädorna är inte byggda för att hoppa med ocj får du ett kastfall är det stor chans att du spräcker HELA nosen medans på en freeride så får du bara en spricka.
Visst måste den inte hålla en säsong men den måste hålla, och när det gäller de största och starkaste elitseglarna kan det vara mycket begärt. Jag råkar vara ägare till en av Anders Bringdals gamla courserace-prototyper och eftersom jag var lite orolig att paja den genom allmän klantighet så frågade jag Per Andersson. Hans kommentar var att om jag hade sett Anders och Dunken segla för fullt och vurpa med full power så skulle jag inte vara orolig längre, inget jag kunde åstadkomma kunde vara så brutalt.
Nu har jag i och för sig ändå lyckats få lite hål på den men det berodde på att jag försökte segla den (med fullcambrat racesegel) i Vilshärad och knappt gubbhöga vågor och lyckades bli lite spolad.
-
ok, men min frågan var vilken bräda, ska jag välja jp-x cite ride eller jp super sport??? vikt ca:110kg . Segel 9,0 v8 np
mvh
LukasW
-
Oregistrerade
Gäst24 mars, 2007 vid 16:28JP exite-ride
-
120-126 Liter
Board Class Early Planing Easy Surfing/ Comfort Speed Upwind Top End Control (Basic) Classic Freestyle Easy Jibing Wide Speed Jibes Tight Jibes Handling in Surf
X-Cite Ride 120 1 1 2 2 1 1 1 2 1 1
Super Sport 126 1 2 1 1 2 2 2 1 2 2
X-Cite Ride 130 1 1 2 2 1 1 1 2 1 1
Super Sport 136 1 2 1 1 2 2 2 1 2 2
Comparison: Board characteristics of similar volume/size
Points are rankings: 1 = best; 2 = second best; and so on. -
Dels en prisfråga. Sen kan du ju kolla på http://www.jp-australia.com/2007/index.php?id=218&L=0
längst ner så ser du skillnaderna mellan de två.
-
Nja men mer lättseglad. Super sport är snabbare, steget under en ren slalombräda.
-
Knatte
Gäst25 mars, 2007 vid 08:15Jag hade ju valt en super sport alla gånger :tongue: :tongue:
-
OK, men om man tittar på testet så jp super sport är något sämre än jp -x cite ride
LukasW
Logga in för att svara.