Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken bräda?

• vilken bräda?

Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2001 vid 10:27

hade tänkt köpa en ny freeride bräda, eller en begagnad, hur många liter bör den vara på ungefär, jag väger ca 80kg. den ska helst inte sjunka eftersom jag är så dålig på vattenstart men vill ju inte ha en för stor heller. En ganska allround bräda helt enkelt som funkar i de flesta förhållandena.

anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • watertouch

Medlem
    3 september, 2001 vid 11:47

Nåt i 110-litersklassen tror jag kan vara bra. Själv kör jag på en F2 Xantos 285 cm på 118 liter och jag väger runt 90 pannor. Brädan går utmärkt att dra rigg på förutsatt att man står på rätt ställe. Visst blir det lite balanserande men det vänjer man sej vid.

/O.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 11:57

Har kollat lite på en Seatrend 281 Acc från 95, den är på 105 liter och en
    BIC Carbon 270 från 95 på 100 liter, är dessa brädor väldigt svåra eller finns det nåt bättre alternativ?

• dr-masse

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:08

Det är ju lite lurigt det här, men jag tror nog att du skall välja en snäppet större bräda. Visst, det blir nog lite att hålla i när det blåser, men i gengäld får du fler seglingsdagar, vilket man alltid lär sig mest på.

Minst 110 liter tror jag nog. Antingen en modernare “Wide Style” typ AHD FreeDiamond 65 (ett rent exempel) eller en mer klassisk 285:a tror jag blir fint (typ Mistral Flow 284, F2 Ride 284 eller liknande).

En sådan bräda kan du med fördel komplettera med en mindre när du blir vassare.

Lycka till å Surfa På!

• watertouch

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:14

Hmm, volymmässigt kanske 100-105 liter är lite i underkant för 80kg, bäst hade ju varit om du kunnat provåka nån bräda med motsvarande volym å se om det funkar. Min erfarenhet är att det inte är så kul att ha för lite volym innan man kan vattenstarta ordentligt, särskilt när det är lite vågigt. Då är det bättre att ha precis lagom för att kunna dra rigg, kanske så att man sjunker igenom lite precis innan man kommer iväg.

Vilka seglingsegenskaper brädorna har vet jag inte.

/O.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:14

men jag har kört en bic astro rock i två år nu, så är det ändå inte dags att byta upp sej?

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:15

Hur skön som helst o lagom stor

• dr-masse

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:19

Det är rätt rejäl skillnad på en Astro Rock och en modern bräda med liknande mått och volym, tro mig.

Men egentligen behövs lite mer info för vettiga råd (skrev han som om han kunde ge sådana… ;-).

– Var seglar du?
    – Vilka segelstorlekar vill du kunna köra?
    – Vilken typ av segling? (manöver, fart, lite av varje)
    – Hur duktig är du nu?
    – Vad är viktigast; att brädan funkar i mycket vind eller ger så många seglingsdagar som möjligt?

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:27

verkar som jag får behålla bic:en ett tag iallafall, man kanske kunde måla om henne, så blir det ju som en ny bräda.
    tack för alla svar iallafall

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 12:47

vad är det för en bräda då? du kanske säljer en sån eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 15:01

jag väget drygt 80 kilo och har kört på en f2 ride 279 på 116 liter och den är såpass stor att man drar rigg utan större svårighet, och så funkar den ju kanon att komplettera med en mindre bräda när man väl kan vattenstarta ordentligt..

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2001 vid 20:18

föreslå gärna nån bräda som verkar lämplig, det finns kanske till och med nån till salu? isåfall kan jag ju slå till kanske

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2001 vid 04:35

att köpa liten bräda är ett bra sätt å lära sej vattenstart… då blir man tvungen å göra de… annars e de alldeles för lätt å ge upp å dra rigg i stället…!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2001 vid 08:03

det bästa är att ha en bräda som GÅR att dra rigg på men det är lika lätt/lättare att vattenstarta, så om det slutar blåsa tar man sig hem iallafall..

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2001 vid 10:59

Är en ahd freerace 285 från 97 en lagom bräda eller? vet inte riktigt vilken volym det är på den

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.