Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda?

• Vilken bräda?

Publicerad av frippe-s på 22 oktober, 2001 vid 20:17

Jag funderar på att köpa en ny bräda och skulle inte tacka nej till lite vägledning i denna djungel av valmöjligheter. Som det ser ut nu blir det antingen en ahd power wave 262 (94 l), en maxxride 60/62 eller en twintip 260 (96l), frågan är bara vilken…Är det någon som har erfarenheter om någon/några av dessa brädor eller bara lite goda råd så vore jag tacksam.
    Till saken hör att jag väger ca 80 kg, seglar för det mesta i småvågiga västkustförhållanden och vill kunna segla (dvs plana) i vindar på omkring 7-8 m/s. Är det stor skillnad på hur tidigt de olika brädorna planar?

hlsn

/Fredrik

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2001 vid 05:28

Ja, plana vid 7-8 ms och 80kg kraver nog mer volym. jag vager 65 och behover 7.0 vid 7ms och 110 liter under fotterna. Min kompis vager som du men planar knappt med sitt 7.5 i 9ms och 125liter.

/Peter

• adde

Medlem
    23 oktober, 2001 vid 05:30

Jag har en TT 260 och ett edge 6.5, och jag planar vid 7 m/s.

adde

• oscar

Medlem
    23 oktober, 2001 vid 07:03

Jag planar lätt med min TTwave och 6.9 i 7-8. Och jag väger 85 kg. Man måste ju vara lite aktiv och pumpa igång. Det där med liter i brädan är överskattat för planings egenskaperna. Det är tekniken, bredden, rockerkurva och riggning av seglet som avgör.

• frippe-s

Medlem
    23 oktober, 2001 vid 16:51

Det verkar mycket skumt faktiskt, jag har själv en kompis på 67 kg som planar med 6,2 och twintip260 (96l) i 6-7 m/s.
    hlsn
    fredrik

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2001 vid 17:02

Planar din polare knappt i 9m/s med 7.5 och 125 liter bräda så är det något som inte står rätt till… Antingen utrustning eller teknik.

Jag väger 82 kg och har med min vågbräda på 85liter och simmer onshore 6.2 j-ligt kul i 9ms

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.