Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Vilken bräda för nybörjare?
-
Vilken bräda för nybörjare?
Publicerad av anonym-anvandare på 29 november, 2004 vid 22:48Tja,
vad för sorts bräda rekommenderas för nybörjare?
Väger ca 80kilo och är 180cm lång. Ska pröva att surfa på Fuerteventura.anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 1 Medlem · 6 Svar -
6 Svar
-
Se om du kan komma över en Malibu runt 8 fot, om du aldrig stått på en bräda. Har du testat borde en mini-Mal funka, typ 7’2 eller så. En liten bräda blir nog svårt. Tja en shortboard på typ 7 fot kan ju funka, men det är tråkigare om man är nybörjare…blir inte så mkt ståtid då!
För övrigt så är Fuerte coolt som fan, men kan vara svårt som nybörjare om det är ett swell. Bor du inte i Corralejo så är bil ett måste. Handlar gör man bäst i Puerto del Rosario, norr om flygplatsen. Västsidan är rätt kass, ser coolt ut, men är bara ett beachbreak som inte funkar så bra. De bästa spotsen är norr från Flagbeach och hela costa norte. Generosa är populärt och inte så svårt. Sedan finns El heirro och Yierro…minns inte riktigt…har det uppskrivet nånstans, men där kan det bli rätt gnarly, värsta pointbreaket. Jag har dubbelhead-high på film därifrån. El Muelle /The wall/ i corralejo kan oxå funka bra. och väst om El muelle…
Mkt sten o rev…och därmed en hel del sjöborrar, eller Kråkeboller(!) som det heter på norska. Så är du helt grön kan skor vara skönt, annars är det vasst som fan…iallafall vid lågvatten.
Ha det gött.
/David -
Tack som fan
Ja vi får väl se hur det är där, de jag åker med har surfat en del förut så jag hoppas de har lite tips de med. Och ja jag ska akta mej för kråkbollarna. Har skor och de ska väl användas. I övrigt så tänkte jag dyka en del också så då får jag dubbel användning vår skorna. Tanken är väl att vi ska bo i corralejo. Resan ner kostar 850:- så lite pengar kvar till boende har vi -
räcker en 7,6″ ?
eller ska jag leta efter en större typ longboard?
Jobbigt att släpa på flyget bara. -
Kan ju funka…men är den smal så blir det ju lite lurigt. En mal hade varit allra bäst om det är bra/lagom förhållanden. 8 fot brukar vara perfekt att lära sig på, men en minimal på runt eller strax över 7 fot är grymt.
Frakten på flyget kostade 400:- för oss (charterflyg från gbg)…hehe, ett kolli kostar visst 400:-(vi hade 4-5 brädor i!). Säg att det är EN bräda, inget annat…har du tur så blir det så.
Hur fan kommer du ner för 850:- o vart fixar ni boende? Vi kom iofs iväg för 1100:-/pers en vecka inkl. boende.
/David -
Den jag kollar på är en mini-malibu 7,6fot.
Resan är med apollo
898-50för internetrabatt.
Boende fixas på plats eller i det medhavda tältet. Har bott i tält i 2 och en halv månad hittils detta år så ett par veckor till kan ju itne skada. Letar dock efter lya vi kan dela med någon annan. -
Jaha, det är en mal, då är det grymt som fan. Kommer vara för stor om det är ett swell…men då är det inte fel att sitta o titta på! Det enda som är jobbigt med mals är ju att shortboards lättare går in i bilen(om man är rädd för att den ska bli stulen).
Försök bo i Corralejo, hittar ni ngt typ i Puerto del Rosario, så måste ni hyra bil…eller ja…bil är alltid grymt att ha. Finns uthyrningsfirmor överallt…kanske kan få en bra deal om ni hyr en längre tid som ett par veckor.
/David
Logga in för att svara.