Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda i varberg?

• Vilken bräda i varberg?

Publicerad av sundberg på 22 oktober, 2005 vid 22:36

Tjabba, behöver lite hjälp här i höstmörkret. Nu när det inte är så varmt att surfa (har en 3mm våtis) sitter jag & drömmer om nästa säsong. Kalla mig lam om ni vill men jag har inte råd/orken att skaffa utrustning för höst/vintersurfing nu tongue.gif

Nå, till min fundering: Jag bor i Åmål(vid vänern) och surfar på en freeformulabräda vid namn Lorch silver dolphin , 176 liter. I sommras var jag & en polare i varberg i en vecka & hyrde brädor & surfade som galningar – jag blev frälst. Så nästa sommar tänkte vi dra dit igen och då vill jag ha med mig en egen bräda. Frågan är ju bara vilken? En bräda som jag hyrde va en 150l JP, den va riktigt kul. Jag är inte så bevandrad i brädor under 150-160l eftersom stora vågor på vänern är lika vanligt som smala amerikaner wink.gif

Jag väger 70-75kg och är 1,75cm lång, jag har surfat 2 säsonger och har lärt mig plana med stroppar/sele bra(är inne i att lära mig jippa bättre)….vad ska jag skaffa mig för en bräda? Alla tips är välkomna (jag hade tänkt mig något i stil med en JP men har ju som sagt inte så mkt erfarenhet av andra brädor)
    Jag är ute efter att surfa snabbt, rida lite vågor & bara va allmänt bäst grin.gif Jag är inte ute efter att göra loops, inte än iaf wink.gif

Föreslå gärna lite segel/rigg också. Det enda jag har är ett tushingham 8.5
    Budget för bräda & rigg: ca 10k ( gärna mindre :P)

Hoppas på många bra förslag! Ha d gött

mvh Tommy

sundberg svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nordgren

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 07:46

Skaffa en frestylewavebräda på en 90 liter samt ett segel på typ 6 kvm. Kommer att fungera bra för Vänersegling då du kan dra rigg och så på den, men ändå vara riktigt skoj i varberg mm där du kan rida vågor med den. Bara att kolla runt här under säljes under hösten/vintern och se vad du hittar. Det perfekta kittet kommer att komma upp förr eller senare.

• nordgren

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 07:48
  • sundberg

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 10:25

tack så mkt för ditt svar! Är mistral wavescore-brädan från 2000 värd att pröva? skiljer sig dess egenskaper mkt från de lite nyare brädorna? Om man även vill börja lära sig trixa lite, funkar en sådan bräda då också?

• nordgren

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 10:30

Har inte provat den, men såvitt jag hört ska det vara en bra bräda, det är ju en freestylewave så vill du prova freestyletrix och köra i vågor så är den nog riktigt bra.

• sundberg

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 13:33

Ok, låter som en bra bräda då…vad ska man ha för passande rigg då tro?

• nordgren

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 13:37

Hör med säljaren till den vilka riggar som passar just den brädan, brukar vara lättast. Men typ 5,8-6,0 eller så borde passa som största rigg till den skulle jag tro.

• chrillecarlsjo

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:26

Tja tommie laugh.gif Chrille här, som du hyrda bräda av, sitter i skolan skit trött, orkade inte läsa igenom vad du skrev riktigt! Men gymt att du är sugen wink.gif
    /Chrille

• sundberg

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 20:15

haha tjenare Chrille! Klart jag är sugen, Varberg is the shit! Jag måste ju variera plattvattensurfet lite wink.gif
    Nåväl, jag hoppas iaf få ihop en grym bräda & rigg tills i sommar

Ha d!

• chrillecarlsjo

Medlem
    27 oktober, 2005 vid 20:56

de är klart, fram med plånkan o styr lite feta prylar, så får du börja rokka vågor i a-bay nästa sommar laugh.gif

• sundberg

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 15:13

oh yes wink.gif surfar du något nu i höst då?

• ola-h

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 16:50

Håller med nedan: en hyfsat snabb freestylevågis är det rätta, 85-95 liter skulle jag säga blir bäst. Det är inte det ideala för vågridning i 4.0-vind, men väldigt allround för övrigt. Fanatic Freewave, RRD FreeWave, Starboard Kombat (05:orna är inte så snabba, men i gengäld bra kontroll på), JP FSW (rätt mycket freeridekänsla) etc etc. Du blir nog nöjd med det mesta i klassen. Låt vad som dyker upp på begmarknaden avgöra.

• sundberg

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 22:21

ok, låter som en bra idé. Jag ska hålla ögonen öppna smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda i varberg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.