När det gäller wavebrädor är det lite så att det mesta är bra, med det skiljer rätt mycket på vilken målgrupp brädan är gjord för. Detsamma gäller nog iochförsig även freestylebrädorna.
Innan du väljer kan märke och modell kan det alltså vara bra att fundera på hur du vill att brädan/brädorna skall funka och var du kommer köra mest. T.ex. hur vill du att din vågbräda skall ligga i svängen, vill du ha extrem stabilitet i långa högfartssvängar eller extrem manöverbarhet i lägre fart? Jag tror att det är bättre att välja efter den här typen av detaljer istället för efter någon typ av “ren prestanda”.
En annan detalj är att om du tänker tävla kan det vara bra att välja både våg och freestyle “tillräckligt stora”. Är man inte så noga med att ha maximal prestanda i sämsta tänkbara förhållanden skulle jag istället satsa på en lite mindre allroundfreestyle och en riktigt radikal vågis. Givetvis beror det också på vilka segelstorlekar du kör och hur stor du själv är
Om du tänker köpa bägge brädorna av samma märke skulle jag sikta på ett märke som har många olika storlekar (och/eller modeller) på sina våg- och freestylebrädor, som t.ex. JP, RRD, Starboards, Mistral/Naish. Gun har endast en vågis, och jag tycker det verkar som de har fallit i fällan att späcka på så mycket volym det går på en liten bräda. Detta ger förståss en del flytreserv när man står still och trixar, men inkräktar alltid negativt på seglingsegenskaperna i vågor.
Ola H.