Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda skall man välja?!

• Vilken bräda skall man välja?!

Publicerad av da-kine på 6 juni, 2001 vid 19:12

Jag skall snart köpa nya brädor. En freestyle och en wave……men det finns flera hundra brädor att välja mellan. Brädor jag kollat på är följande:

Drops Flyer (freestyle) och Slash (Wave)

Gun Argon (freestyle) och Krypton (Wave)

Kinetic El nino

Mistral score (freestyle) och Naish (Wave)

RRD Cult el. MPE (Wave)

Dessa har ja kollat på, men ju mer ja tittar på dom desto mer förvillad blir jag om vilken jag skall köpa!!

Vilken är bäst?

Gun kostar 8300 kr NY….verkar lite skumt, medans dom andra kostar 11-12000 kr. Men bara för det behöver inte Gun brädan vara dålig. Hjälp mig att välja!

anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • test-center

Medlem
    6 juni, 2001 vid 19:50

Kom och testa AHDs bärdor på Haga Park öland i helgen.
    Eller kontakta oss
    070-22 93 007
    http://www.north-sails.com/testcenter/

MVH
    Test Center

Test Center
    North Sails, AHD och Advance.
    070-8626876 alt. 070-2293007
    northsails@mail.com

• oscar

Medlem
    6 juni, 2001 vid 20:38

Maila butikerna och be om en deal. Spela sedan ut dom mot varandra så du får det bästa priset. Du kommer nog inte bli besviken vad du än köper. Men Kinetics El nino brädor verkar helt grymma!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2001 vid 21:44

RRD 254 MPE 2000 är ruskigt skön. Vet inte så mycket om 2001 men jag tror inte den är lika extrem.

• ola-h

Medlem
    7 juni, 2001 vid 06:23

När det gäller wavebrädor är det lite så att det mesta är bra, med det skiljer rätt mycket på vilken målgrupp brädan är gjord för. Detsamma gäller nog iochförsig även freestylebrädorna.

Innan du väljer kan märke och modell kan det alltså vara bra att fundera på hur du vill att brädan/brädorna skall funka och var du kommer köra mest. T.ex. hur vill du att din vågbräda skall ligga i svängen, vill du ha extrem stabilitet i långa högfartssvängar eller extrem manöverbarhet i lägre fart? Jag tror att det är bättre att välja efter den här typen av detaljer istället för efter någon typ av “ren prestanda”.

En annan detalj är att om du tänker tävla kan det vara bra att välja både våg och freestyle “tillräckligt stora”. Är man inte så noga med att ha maximal prestanda i sämsta tänkbara förhållanden skulle jag istället satsa på en lite mindre allroundfreestyle och en riktigt radikal vågis. Givetvis beror det också på vilka segelstorlekar du kör och hur stor du själv är

Om du tänker köpa bägge brädorna av samma märke skulle jag sikta på ett märke som har många olika storlekar (och/eller modeller) på sina våg- och freestylebrädor, som t.ex. JP, RRD, Starboards, Mistral/Naish. Gun har endast en vågis, och jag tycker det verkar som de har fallit i fällan att späcka på så mycket volym det går på en liten bräda. Detta ger förståss en del flytreserv när man står still och trixar, men inkräktar alltid negativt på seglingsegenskaperna i vågor.

Ola H.

• manic

Medlem
    7 juni, 2001 vid 08:57

Det kommer snart en ny star-board freestyle, FreeStyle Extreme eller FreeSex, enl Eric Girad ska den tydligen vara ruskigt grymm.

PEACE!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2001 vid 09:27

MPE! Världsklass!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda skall man välja?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.