Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda skall man välja?

• Vilken bräda skall man välja?

Publicerad av grahn på 7 oktober, 2003 vid 12:38

hallo…
    jag är en kille på 16 år som surfat i ett par sesonger nu.. Brädan jag lärt mig på är en slalom på 96l. Har lärt mig vattenstarta och gipparna går bra dom med. men nu är det så att jag vill byta upp mig.. har nu tröttnat på att bara åka fram å tillbaka. Så jag vill ha en bräda som man kan börja göra lite hopp med också.
    Så frågan är den Vad för typ av bräda skall jag välja?? Förslag på speciell bräda är också uppskattat..
    //Thomas

s svarade 21 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 12:48

Hej!

Prova en Fanatic WaveSkate 90 eller Skate 100, bra pop! Annars JP Freestyle 93 eller 103, bra fart!

• s

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 13:16

Tja!

Svårt att rekommendera storlek och specifik bräda då jag inte vet vilka mått du själv har. Och inte vet vilken sorts segling du gillar. Det är sådant du måste fundera på. Och framförallt skall du tänka på det då andra rekommenderar brädor till dig – seglar denna personen så som jag vill segla? Är denna personen en bra referens på hur denna brädan är för mig? Har de de kunskaper om mig/min segling och har de kunskaper nog att avgöra egenskaperna på denna bräda så de vet om den passar mig?
    Inte lätt va? Testa många olika sorters brädor är väl medicinen om man inte vet. Och du behöver ju inte bara testa precis den bräda du är intresserad av utan börja med att testa polarnas brädor. Då kan du få en uppfattning om vilken sorts brädtyp du är ute efter. Sedan blir det enklare att välja!

Men OK, jag försöker mig på en generell beskrivning av de brädtyper som jag har mycket erfarenhet av.

Våg-/Freestyle
    Om du bara vill hoppa och satsa på det så kanske en våg-/freestylebräda vore något för dig. De är ju snabba och hoppvänliga. De har en relativt rak rocker (dvs. böjkurva i botten) och en tailkicken (rockern de sista tre decimetrarna). Det tillsammans med att de ofta är lite bredare i aktern gör att de är lätta att stampa av på vågor med. Funkar ju även att rida vågor med hjälpligt och även att tricka med hjälpligt. Men de är ju kompromisser av de två nedanstånde.

Freestyle
    Är du mer på att lära dig freestyletrick så är det ju naturligvis en ren freestyle som gäller. Dessa brädor är kanske inte så snabba och så lätta att kontrollera i hårdvind som VF-brädorna men lättare att hoppa upp med på plattvatten och lättare att göra trick med. De brukar också plana i väldigt låg fart vilket är bra för trick och hopp.

Vågis
    Är du fokuserad på hopp och även vill rida vågor så tycker jag att en stor vågbräda vore något att testa. I förhållande till VF-brädan så förlorar du kanske lite toppfart eftersom vågisen har lite mer rocker. Men planingsegenskaperna tycker jag inte är nämnvärt sämre på en vågbräda i samma storlek.
    Då du rider vågor är det dock mycket bättre med en vågbräda även om många i detta forum förordar våg-/freestyle. Vågbrädan har nämligen mer rocker i botten vilket gör att den är liksom ”förböjd” för bottensvängen. Det gör att du inte förlorar fart då du rider. Egenskaperna i toppsvängen är sedan beroende på bredd på aktern samt tailkicken och där kan nog våg-/freestylebrädorna konkurera med snärtighet i våra farvatten eftersom de ofta är lite fetare i aktern.

Nytt för i år är de så kallade super-X brädorna som jag tycker ser spännande ut. De är ju gjorda för fart samt att de skall klara manövrar som spock, framåtloop samt gippar i full fart bra. Det kanske vore något för den snabba, hoppandes friseglaren också. Jag har inte testat dessa så jag vet inte. Men jag återkommer nog då jag testat.

Lycka till!

/Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda skall man välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.