Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken c-kite anser ni vara bäst?

• gadget

Medlem
    11 augusti, 2009 vid 15:47
    MarH;565613 wrote:
    . 09-10 (mer eller mindre samma kite men med olika bom) har gått tillbaka till något mer bottendrag. Samliga beter sig expemplariskt för freestyle och wakestile men funkar även suveränt i vågor.

Jag håller inte med alls.
    Lägre bomtryck, 4 linor, svepta tippar och de stora storlekarna är inte direkt gjorda för vågor.
    De stalar (i vågor) men det är väl också det man vill ha om man köper en c-kite. (för freestylen)
    Om man vill ha drag hela tiden så finns ju bow…

• che_riff

Medlem
    11 augusti, 2009 vid 16:18

Har kört Torchen sen den introducerades och har idag en 10+14, 2009. Du får gärna testa om du är i GBG-/ Varbergsområdet. Naish kvalitet, skön/enkel bom och femtelina för den som alltid vill ha upp sin drake snabbast möjligt.

• wakenils

Medlem
    11 augusti, 2009 vid 21:45
    sourra;565601 wrote:
    Nu blir jag konfunderad. “Litet bomtryck urkrokad” måste väl vara samma sak som att den inte drar så mycket, eller?

den kanske är trådlös

• dadil

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 00:01
    JBI;565603 wrote:
    Kanske inte bäst men snyggast!!!!!! Best sprillans nya team C.

ja, fast sprillans gammal då menar du såklart.

(jag är mycket imponerad över att best ger ut både en fin gammal c-kite och en tillhörande pulleybar, utan depower, leash, safety release, grabhandle, safetyrelease, extra depower, safety release, oh shit ännu ett release extra handle… exemplariskt!)

• highflyer

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 08:56
    dadil;565732 wrote:
    ja, fast sprillans gammal då menar du såklart.

(jag är mycket imponerad över att best ger ut både en fin gammal c-kite och en tillhörande pulleybar, utan depower, leash, safety release, grabhandle, safetyrelease, extra depower, safety release, oh shit ännu ett release extra handle… exemplariskt!)

Riktigt gött!
    Det ska vara i princip samma drake som yarga 06 men med lite små förändringar och dagens teknologi på sömmar och förstärkningar. Målet var väll att göra en oldschool C-kite till bra pris så det är inga onödiga extragrejer som kostar.
    Har inte testat men ska se till att göra det snart. Snygg är den iaf! o billig

• skotten

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:05

everyone thinks torch.. we are only forced to talk about other stuff so mattais doesnt come down and bust some moves on us!!!

The EH wave was face melting though.

• snygging

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:34

Frågan man skall ställa sig är varför man vill gå från sle till c!!!!!!

Urkrokat!!!!!!

* Bättre vindregister och mer kontrollerad kraft,parkerar sig vid urkrokat.
    * Bättre slack i linorna efter det initialla rycket när man krokar ur vilket förenklar handelpass,blind etc.

Har inte testat en sle som kan slå en c kite på de punkterna!
    Frågan är vilken C kite är bäst med dessa egenskaper! hehe
    Sen skall man inte glömma att C kiterna har utvecklats en massa också, hp kiten är en dröm att höjda med och kommer igång tidigt men klarar även hårda vindar.
    Se på Erikas bild där frontlinorna delar sig för att ge stabilitet till kitenxs tunna lei (jag lovar den känns inte som en sle 🙂 ).
    5th lina ger mer stabilitet och enklare relaunch, depower när man krashar etc men mindre slack!!

• neven

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:41
    snygging;565800 wrote:
    Frågan man skall ställa sig är varför man vill gå från sle till c!!!!!!

Urkrokat!!!!!!

* Bättre vindregister och mer kontrollerad kraft,parkerar sig vid urkrokat.
    * Bättre slack i linorna efter det initialla rycket när man krokar ur vilket förenklar handelpass,blind etc.

För min del skulle det vara framförallt punkt 2 som c-kites verkar ha en stor fördel och som nog är det jag saknar mest med SLEs. SLEs blir ju jämt drag hela tiden och kan jämföras mer med t.ex kabel som drar hela tiden oavsett.

Och en 3e punkt och det är att C-kites loopar bättre och har ett jämt drag igenom hela loopen och har inte tenden att stalla efteråt.

• snygging

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:56
    Neven;565801 wrote:
    För min del skulle det vara framförallt punkt 2 som c-kites verkar ha en stor fördel och som nog är det jag saknar mest med SLEs. SLEs blir ju jämt drag hela tiden och kan jämföras mer med t.ex kabel som drar hela tiden oavsett.

Och en 3e punkt och det är att C-kites loopar bättre och har ett jämt drag igenom hela loopen och har inte tenden att stalla efteråt.

Jag är ingen kabel expert men det blir väll slack på kabel om man bara kantar av rejält?

• neven

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 11:00
    snygging;565809 wrote:
    Jag är ingen kabel expert men det blir väll slack på kabel om man bara kantar av rejält?

Jo det blir slack eftersom du kantar typ bort från kabeln och sen hoppar mot den igen, men kabeln i sig drar ju jämt hela tiden…

En kite skulle man nog kväva om man kantade så…

• pjoter

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 13:26

fuel -03..
    Att dom inte syr nya sådana kites efter de gamla ritningarna. Fanns det någon som var missnöjd med wakestyleprestandan i dom?

• pjoter

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 13:39
    erika;565561 wrote:
    Om den vore svår att köra skulle inte tre av dom sex högst rankade tjejerna på PKRA köra HP.

Haha, påminner om den här sköna reklamen för opel:

• pepa

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:39
    Neven;565598 wrote:
    fast ingen c…

Well Neven, det är faktiskt en C-shape, bara att LE är supported. Alltså en CSLE. Ouch.

• neven

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:47
    Pepä;565865 wrote:
    Well Neven, det är faktiskt en C-shape, bara att LE är supported. Alltså en CSLE. Ouch.

Naeäe. En C är det ju ändå inte… Mer C-formad än andra Cabs kites men inte pure C 😉

CSLE!?! FFS!

• sourra

Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:56

C-shaped arc = inte så platt som de andra 🙂 Jag tycker det får heta CBOW.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken c-kite anser ni vara bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.