Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilken C-KITE har bra relaunch ?
-
jag kan känna att folk lägger ner alldeles för mycket tid och ork på att välja drake(materialsport?). det är ju fan bara att köra! finns ju minst en duktig åkare på alla drakar som tillverkas.
-
LFs Hifi är grymt lätt att relauncha, den gör precis det man vill att den ska göra
-
jakobb;651375 wrote:jag kan känna att folk lägger ner alldeles för mycket tid och ork på att välja drake(materialsport?). det är ju fan bara att köra! finns ju minst en duktig åkare på alla drakar som tillverkas.
Det är så sant
-
Lima-ko;651373 wrote:När man lär sig kajta är det självklart smidigt att ha en kite som är enkel att relauncha eftersom man då kan ägna mer tid att försöka komma upp på brädan, åka en bit, vända och så vidare plus.
Men så fort man har fått koll på relaunch och vinden finns där är ju ingen modern kite, oavsett shape, speciellt svår att relauncha.Så som många säger är det nog inte relaunch du ska välja drake efter utan snarare saker som känslan i kiten, bommen, kvalité, möjlighet att ändra inställningarna på kiten så att det passar dig personligen och så vidare.
Jepp det blir å testa olika kites i sommar…Vilka finns i skåna att testa ? Slingshot, crazyfly, Ozone och och och ??? vilka fler ?
-
Dansson;651378 wrote:Jepp det blir å testa olika kites i sommar…Vilka finns i skåna att testa ? Slingshot, crazyfly, Ozone och och och ??? vilka fler ?
liquid force. har envy, havoc, o hifi här nere. bara o testa
-
mjersen;651379 wrote:liquid force. har envy, havoc, o hifi här nere. bara o testa
Göttttt hör av mig när det är dags 🙂
-
Är det ok vind är det lätt att starta nästan alla kites. (några få undantag: gamla sovsäckar och någon kite hugo bjumberger har kört) Är det fjösvind är C kites med 5e och rätt teknik (se ovan) det lättaste att få upp ur vattnet…
-
Lima-ko;651373 wrote:När man lär sig kajta är det självklart smidigt att ha en kite som är enkel att relauncha eftersom man då kan ägna mer tid att försöka komma upp på brädan, åka en bit, vända och så vidare plus.
Men så fort man har fått koll på relaunch och vinden finns där är ju ingen modern kite, oavsett shape, speciellt svår att relauncha.Så som många säger är det nog inte relaunch du ska välja drake efter utan snarare saker som känslan i kiten, bommen, kvalité, möjlighet att ändra inställningarna på kiten så att det passar dig personligen och så vidare.
HÅLLER MED!
MEN, lägg sedan med i beräkningen allt strul som en 5:e lina kan ställa till med!!!
Tar alltid extra tid och tär på tålamodet att bara tvinna upp linorna varje gång du ska rigga en kite med 5:e, men också risk att kiten “rullar”/inverterar om väldigt byig vind eller om nybörjare i vågor och då är riskten stor att 5:e linan lindar sig runt kiten eller på annat sätt trasslar sig runt någon del! Jag svär minst en extra gång varje gång jag ska ut med kites som “kräver” 5:e lina.Jag kör nu oftast även min LF Hifi 13 med min Flexifoilbom och en “anpassad” Hadlow set-up istället för LF-originalet. Känns även som om den får både mer kraft och ännu mer direkt bomkänsla då. Men allra helst kör jag min nya Flexifoil Hadlow Pro 2011 med wave-/wakestyle set-up och UTAN 5:e lina både för strapless vågkiting och för Free-/Wakestyle:smile:!
-
Kitelife och Southcoast sportar Naish så de lär du också kunna testa
-
Ang. Torch 2011, kör ni den suicide (dvs kopplat till depower linan), eller kopplat till safety(5e) linan?
Hängde inte riktigt med på vad “patentet” var och på vilket sätt det skyddar på ryck vid re-launch.
/Per
-
perl;651399 wrote:Ang. Torch 2011, kör ni den suicide (dvs kopplat till depower linan), eller kopplat till safety(5e) linan?
Hängde inte riktigt med på vad “patentet” var och på vilket sätt det skyddar på ryck vid re-launch.
/Per
Jag har satt en stopper på 5:e linan och kör kopplat till den när jag tränar nytt. Det skyddar inte mot ryck vid re-launch utan mot det ryck man kan få när man crashar kiten.
-
in both Landskrona and Habo you can test the slingshots, speak to Anders at LA Surf and he will send a kite and a guy down to meet ya.
-
maackaan;651402 wrote:Jag har satt en stopper på 5:e linan och kör kopplat till den när jag tränar nytt. Det skyddar inte mot ryck vid re-launch utan mot det ryck man kan få när man crashar kiten.
Intessant. Kan du posta bild, och mäta avstånd till stoppern från tex. änden på 5e linan.
(Jag har ingen tidigare erfarenhet av C-kites, men provade en Torch11 nu på snö och blev frälst. Så det blir Torch 11/14 i sommar)
MVH
Per -
Vad gör ni för fel som har sånt strul med 5:e linan som ni påstår?
Har aldrig aldrig haft problem med 5:e linan vid relaunch, och när jag har mina egypten sessions så kraschar jag i stort sett varenda jävla trickförsök efter som jag suger så på “wakestyle”…då kör jag INTE suicide, helt enkelt för att det inte finns någon anledning.
Naish Shiftbom till en Torch snackar vi då.
-
Jag ska byta upp mig till 2011. Vill du ha en kanonfin torch 14kvm 2010 i nyskick med en bom som har stoppern kan du kontakta mig på 0705312385 eller skicka PM.
Logga in för att svara.