Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilken C-KITE har bra relaunch ?
-
acemattias;651643 wrote:Kanske ar en bra ide at ha kniv med om man kor 5 linors, da kan man kapa mittlinan om oturen skulle vara framme.
Tror SS har en release for mittlinan, nagot liknande kanske gar att custom fixa for ovriga?Kniv bör man ju alltid ha, men det där med en easy release för 5:e låter smart (om clean)…
-
Stjäler tråden lite… Har inte kiteat så länge men jag tänkte i alla fall köpa en 7a nu, skulle ni tycka att det är okej att köpa en erkänt bra C-kite som tex Hadlow Pro även fast den kanske inte precis lämpar sig för mig i denna stund? (tänker på att den kanske blir för snabb och ev. svårlaunchad?) Vill ju köra freestyle eller eventuellt wakestyle senare och det är väl då c-kites är bäst?
En annan sak på tal om knivar, var har ni den förvarad då? Min sele har ingen integrerad och jag tänker att åka runt med en fickkniv måste vara lite farligt om man tabbar sig… -
smellslikeroses;663645 wrote:Vill ju köra freestyle eller eventuellt wakestyle senare och det är väl då c-kites är bäst?
Jag vet att många av LF wakestyle killar gärna kör med LF Envy i wakestyle.
-
Det e inget über speciellt med c-kites som många tror, folk som kommer fram till en på stranden o säger ” jag har kiteat i 3 år nu tror du jag e redo för att testa en c-kite nu?”
dom är bara mer direktstyrda, lite mer bomtryck dvs lite roligare att köra =).
nya c-kites relanchar lika lätt som en bowkite o har lika bra säkerhetssytem.
finns 2010 hi-fi 7m2 för 5000 om du e sugen. -
Bra sagt Martin!
Tänk på alla oss som fick lära oss på en C kite från 2002! 🙂
Dagens C kites är ju helt underbara skapelser i jämförelse, jag har flera elever som efter sin kurs köpt en billig C kite och det har gått hur bra som helst!
-
Kör min Slingshot Fuel med 5 linor…. busenkel att relauncha precis som Torchen, dvs styrline drag alt 5:e+ styrlina… och då är detta en 2008 som sägs vara lite svårare att få upp igen än de nyare…
-
Konstigt att ingen nämner Fuel 2009 och framåt.
Ingen 5e-lina och startas som en bow, drar i ena styrlinan. (eller den andra för den delen) :laugh:
Är lite kinkig när det blåser dåligt men då kör man iof inte fetingfreestyle heller.
(Kan också vara jag som inte pumpar den jättehårt) -
Kan bara instämma med Gadget. Fuelen är lika lätt att vattenstarta som en bow. Det funkar även i dålig vind om den är bra pumpad. Sen slipper man 5:e linan, mindre linor = mindre kludd. SS har haft detta ett par år nu och jag förstår inte varför andra inte kopierar konceptet.
-
acemattias;651643 wrote:Kanske ar en bra ide at ha kniv med om man kor 5 linors, da kan man kapa mittlinan om oturen skulle vara framme.
Tror SS har en release for mittlinan, nagot liknande kanske gar att custom fixa for ovriga?SS hade något som kallades “wave grenade” fram till 2008 för att släppa 5:e linan. Det funkade utmärkt men det är ju ännu bättre att klara sig på 4 linor som de gör på senare kites 🙂
-
MarH;663730 wrote:Kan bara instämma med Gadget. Fuelen är lika lätt att vattenstarta som en bow. Det funkar även i dålig vind om den är bra pumpad. Sen slipper man 5:e linan, mindre linor = mindre kludd. SS har haft detta ett par år nu och jag förstår inte varför andra inte kopierar konceptet.
Fast SS är inte ensamma om det.
Min Eclipse Surge 2010 relaunchar på samma sätt, den är 11m och relaunchar lättare och i mindre vind än min 14m Caution Mayhem 2008 (hybrid). -
acemattias;663748 wrote:Fast SS är inte ensamma om det.
Min Eclipse Surge 2010 relaunchar på samma sätt, den är 11m och relaunchar lättare och i mindre vind än min 14m Caution Mayhem 2008 (hybrid).Där ser man, Surge har jag inte testat. Det finns ju helt klart kites med bridel som inte är så lätta att vattenstarta.. en del modeller från EH var jobbigare att få upp än min good old Fuel från 2003 🙂
-
Tjo va många svar 🙂
Just nu lutar det åt en Fuel, Hadlow eller en Switch Combat (men vill först läsa mer rews om den)
Tack för alla svar
-
kanske en “halv C-kite” e något at tänka på ?!?
Kör RPM själv, men ser at flera kommer efter Naish Park, Cabrinha Drifter , kanske flera ?!?
RPM e en otroligt lätt kite som lyter i lite vind. Kan backas upp och launchas som en SLE.
Kör lite unhooked själv men tycker den fungerar bra både med TT och surfbräda.
En fördel, menar jag personligen, är att man slipper 5 linanTroligtvis inte samma tryck som en riktig C-kite, men det ser ut som Youri Zoon klarar sig fint i PKRA med den 😀
Logga in för att svara.