Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken fena???

• Vilken fena???

Publicerad av johan-s på 14 april, 2000 vid 22:39

Är det någon som vet hur stor fena jag kan ha till min 85 liters Bic Tempo med ett Ezzy 6,6 kvm slalom segel.
    Är det så att ju större fena man har desto snabbare planar man och tar bättre höjd???

robin svarade 24 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • n

Medlem
    14 april, 2000 vid 22:47

ja, men desto styvare blir brädan; mer direktionell och svårare att gippa, så släng inte på en för stor fena. Ta en 35a eller 38a som max. Då har du även roligt! Brädan är ju rätt liten. För bra drag i seglet skulle jag säga typ en 32a freeride som den ultimala.

-n-

• racer

Medlem
    15 april, 2000 vid 05:59

Jag väger 75kg och skulle nog valt mindre än föregående talare, jag kör 28cm till min 268 på 96 liter, men det är en smaksak också, du får helt enkelt testa dig fram, surfa på.

• n

Medlem
    15 april, 2000 vid 20:28

stämmer nog. minska mina mått med två centimeter.

-n-

• robin

Medlem
    17 april, 2000 vid 09:23

Beror lite på om det ska funka som lättvindsprylar, mellanvinds, eller om det är det enda seglet och fenan du har.
    Som enda fena till 6.5 tycker jag att runt 35 funkar bra, i alla fall om du väger som de allra flesta.
    28 cm som Racer kör med misstänker jag (med tanke på hans namn) används till hårdvindsslalom. Vill du plana tidigt och kunna ta höjd så tycker jag inte att du ska gå under 32-33 cm. Med för liten fena får man också spinout mycket lättare. (fast med för stor får du kontrollproblem, så det är lite av en avvägning…)

/Robin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken fena???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.