Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken fena?

• vilken fena?

Publicerad av schnitzler på 11 maj, 2008 vid 18:02

Råkade köra in lite för snabbt i en sandbank….

Har en 150L freeride med 8,3 och 6,4 segel och kör i sthlm. Fenan som jag körde på var 52cm men har börjat fundera om den kanske egentligen var för lång?!

Så min fråga är: Vilken fenlängd borde jag köpa?
    Tacksam för svar
    /erik

bjornen svarade 16 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • stinger

Medlem
    11 maj, 2008 vid 18:20

😀 om du ska köra över samma sandbank igen så ska du nog ha en kortare…

Skämt åsido, var det orginalfenan? Har den känts bra? Du kanske ska ha något runt 50 cm till största seglet och komplettera med en mindre för det mindre seglet, typ 35cm går väl bra till 6.4.

• schnitzler

Medlem
    11 maj, 2008 vid 18:31

den har väl egentligen kännts bra men det är när det är bra med tryck och jag pressar som det verkar som att brädan “vill gå upp” på fenan.
    skulle jag märka någon skillnad om jag köper en 48 eller 50cm?

• bicless

Medlem
    11 maj, 2008 vid 22:35

Den borde vara lagom till 8,3 men till 6,4 kan den vara lite stor. Gå ner till en 42 eller 44 när du kör 6,4. Du behöver ej ha 50 och 52 tycker jag, för liten skillnad.
    Det brukar kännas trög och svårseglad i största allmänhet med för stor fena. Fenplaning med luft under brädan kan också inträffa.

Mvh

Bicless

• bjornen

Medlem
    12 maj, 2008 vid 09:52

Jag seglade 44 till min 150l och 8,5 och körde sedan 38 till 7,0 (ibland även till 8,5 vid riktigt bra med vind) Tycker 48-50 låter stort.

//Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.