Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken fena passar till Custom Flow 284?
-
Vilken fena passar till Custom Flow 284?
Publicerad av hzon på 3 oktober, 2005 vid 19:23Tjena ska köpa en custom flow bräda på 114 liter.
Undrar bara om det är någon som vet vilken/ vilka fenor jag behöver till denna.
Jag seglar mellan 6.4-7.9!
Tacksam för tips och råd.
MVH/Andy
hzon svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Kör med en freeridefena runt 31-33cm med Poweboxhuvud. Om du kan tänka dig flera fenor så skulle jag gå på en 28-29cm freeridefena som var lite bakåtsvept och sedan en 32-34cm lång freeride som är lite rakare och styvare.
Johan
-
den funkar med 7,9, men då måste du ha en fena uppåt 38-40 centimeter
-
Tack för svaren då vet jag på ett ungefär.
Då är det bara ut och leta.
-
Vad är det för skillnad mellan en bakåtböjd fena och en rak fena när man surfar?
-
Bakåtsvept (böjd) brukar normalt sett ge lite bättre manövrbarhet och en rekare fena brukar vara bättre för tidig planing, höjdtagning och riktningsstabilitet…
-
Tack för alla tips jag fått ang val av fena.
Jag fick med en 29 cm freestylefena.
Den kanske blir lite liten i och med att jag oftast surfar med segel mellan 6.9 och 7.9?
Tänkte kompletera med en rakare och längre fena.
Kör oftast freeride i Hjälmaren och Norra vättern.Vilket märke ska jag välja till den raka fenan?
Någon som har erfarenhet?
MVH/ Hzon
-
Tjena är det någon som har erfarenhet av den här freeride fenan från SP?
MFC Liquide Freeride PB 38-42cm.
Eller kanske är det någon som har en powerboxfena liggande som man köpa?
Tacksam för alla tips man kan få!
MVH/ Andy
-
Jag har också en Flow på 114 l. Jag kör med den fena (omkr 30 cm) som brädan leveredes med m segel mellan 5.5 och 7.5. Hade problem m spin out i början, men det va nog bara en teknikfråga eftersom jag inte har det längre.
De mer erfarna här på konfen har säkert rätt i sina råd och du får säkert ut mer ur brädan m flera fenor, men de kanske kan va läge att prova den fenan du har o se om hur den funkar till dina olika segel.
-
Har ägt en Custom Flow266 00 som jag körde med MFC Liquide fenor 32 och 34cm en mycket bra fena för freeride och den brädan, planar upp snabbt och ej så känslig för spinout och får man det så är det bara att dra åt sig bakbenet så släpper den direkt. Även original fenan är riktigt bra men man får passa sig att belasta den för mycket bara för då får man spinouter så det står härliga till, (bra till dom mindre seglen).
-
Tack för tipset!
Ska nog sattsa på en sådan fena,34-36cm.
Det är ingen som har någon fena liggande som man kan köpa?
MVH- Andy
-
Annars kan du kolla med http://www.surfbutiken.nu där finns det en fena som skulle passa flowen perfekt!
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=21 Pro Limit Freemove 395kr det är billigt….. -
Tjena tack för tipset!
Det blev en Pro Limit fremovefena 36 cm.
Tack för alla tips och råd!
MVH-Andreas
Logga in för att svara.