Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken formula?

Taggad: 

• Vilken formula?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 februari, 2004 vid 10:41

Jag vill ha möjlighet till segling de få stunder jag är ledig och då är 12.5m2 och formula det självklara valet!? Vilken formulabräda är roligast/skönast om man inte alltid vill maxa på kryss eller slör? Är det skillnader på seglens karaktär också map “bekvämlighet”? Jag vet att det inte bara är att kroka i och glida fram utan att det är en mer aktiv segling men det borde ändå vara så att vissa brädor är “skönare” än andra!? Har ni några tips?
    85kg/188cm.
    smile.gifMats

meccausa svarade 20 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • swe876

Medlem
    24 februari, 2004 vid 11:06

Du är inne på rätt spår, välkommen!

Beskriv skön och rolig!

Egentligen så kan du nog välja vilken hyffsat modern Formula bräda som hellst. Alla är byggda för att gå fort (maxas) på en kryss/läns bana. Själv upplever jag att kortare brädor är lättare (roligare?) att segla halvvind med än längre. Om det verkligen beror på längden eller att kortare brädor är nyare och mer utvecklade på alla punkter ska jag låta vara osagt.

Till slösegling duger vilket segel som hellst, dock har de mer etablerade loften oftast större vindregister (samt bättre fart runt en bana) vilket kan vara bra för vem som hellst, dock så kostar de oftast en extra slant.

(fantasilöst svar, eller hur?) wink.gif

Ha det!
    /Jona – SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2004 vid 11:21

Beskriva skön och rolig…jag vill inte ha en maskin är obekväm i riktningar kring halvvind..map inte en bräda som bara funkar på maxkryss eller maxslör och vill svänga dit hela tiden för att bli stabila. Jag vill kunna brassa omkring i största allmänhet oftast ensam men också vara med i några lokatävlingar här i Stockholm.

Jag har funderingar på en 147:a med 12.5m2 som enda rigg. Kan det vara rätt bräda (längden har ju också praktiska fördelar)? Jag har funderat på detta länge men är nu mer sugen pga att en purfärsk knodd nr 2 gör att möjligheterna till surf minskar radikalt…
    smile.gifMats

• swe223

Medlem
    24 februari, 2004 vid 12:02

Kul att Jona vaknat till liv i vintermörkret wink.gif
    Jag tycker att en kortare formula typ 147 känns livligare och faktiskt lite roligare att segla på och det tror jag mycket har med just längden att göra. Men om jag bara skulle satsa på ett segel som i ditt fall skulle jag nog gå på en 11,0 istället. Nu vet jag inte hur mycket du har seglat innan med stora segel, men att gå från freeride segel i stoleksklassen 5,0-9,0 upp till 12,5 är ett JÄTTE kliv. Är man inte duktigt erfaren innan, stark som en oxe, samt relativt tung (90+) så blir man snabbt överriggad på ett 12,5 segel. Med ett 11.0 kommer du plana marinellt senare än 12,5 men du kommer att kunna hålla seglet betydligt längre upp i vindregistret.

//Nicklas

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2004 vid 20:51

Jag väger 85 kg och skulle satsa på 11 istället. 11 m2 är perfekt avvägt till brädstorleken och kan seglas i lite hårdare vindar samtidigt som det endast är marginellt i skillnad gällande tidig planing gentemot 12,5.

Zeb

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2004 vid 10:00

Läs denna länk på starboard forumet. Jag håller med om att 11 är bättre alternativ.

http://www.star-board.com/forum/starbulletin/read.asp?ID=2969&t=2%2F25%2F2004+2%3A12%3A51+AM

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2004 vid 12:09

Jomen det är jag som postat den oxå…måste kolla varför jag aldrig blir inloggad automagiskt på denna konf…
    smile.gif

Jag ska kolla 11m2 och se vad ett paket med en SB147 kan kosta inklusive alles. Har någon erfarenhet om en SB147 med bag går in i en Volvo V70? Fanken…nu börjar sugen komma. Jag ska nog boka in billigfrissan istället för Toni&Guy och spara 300 spänn direkt…å ingen digitalkamera i höst…13000 spänn där…

smile.gif

• swe876

Medlem
    25 februari, 2004 vid 16:52

12.5
    Jag förstår inte kritiken mot 12.5. Det är inget nybörjarsegel men det är å andra sidan inte 11.0 heller. Har man väl fått upp 12.5:an ur vattnet så är det inga problem. 12.5 är ett lättvindssegel. 11.0 är gjort för mer vind.

Förutsatt att man är en Freestylefarbror som vill segla liten bräda (Formulabrädor är inte enbart lättvindsmaskiner!) så fort det blåser mer än 5m/s så skulle jag nog titta närmare på 12.5 eller liknande. Vill man ha utrustningen mer allround ligger det nog lite i det Nicklas skriver.

Ha det!
    Jona – SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2004 vid 17:37

Bra blandade tips här! Jag är egentligen en rejsfarbror men vill vara en freestylefarbror över 7 m/s. Jag köpte (faktiskt efter att ha sett Jona i tidens begynnelse dominera på Värtan med en AHD 295) en 296:a med ett groteskt stort segel på 8m2 och hade aldrig problem med att hänga på de erfarna seglarna sålänge det inte skulle svängas. Jag är mao van att bända ner en överriggad 8a men har aldrig seglat något större. Jag vill dock få segla och om det skiljer ett par m/s i planingströskel mellan 11 och 12.5 så är det 12.5 jag ska ha.
    /Mats

• gurra1978

Medlem
    25 februari, 2004 vid 17:59

Vad sägs om detta segel i storleken 11 kvm. Endast 4,2 kg.

http://www.demonsails.co.uk/

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2004 vid 08:51

Hupp jag satte kaffet i vrångstrupen. Jag har ett liknande i källaren, nämlich ett NP Warp Speed 7.0! Jag klarar inte så fula segel.

Det blir nog ett NP RS3 och en 147:a fra grannlandet när jag fått ordning på familjen här hemma.

smile.gif Mats

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2004 vid 10:32

Jag får in 2 stycken 147 i min V70. Nemas problemas!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2004 vid 17:44

Hej!!

Köp 12.5m2! Det finns inget så frusterande som att inte plana med sin balla formula-utrustning när alla andra gör det. Så fort du köpt Formula kommer du ständigt att jämföra dig med andra formula-seglare. Man tror kanske inte det innan man köper men så blir det!! 12,5m2 går att hålla länge om du har lust!!

MVH

Gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    27 februari, 2004 vid 09:31

Till Mats,

Jag åker till Jylland i helgen och köper 3 st 147, alla i lika fint skick. En av mina polare har nu fått kalla fötter och därför har jag nu en över. Jag köper den för 6000 DK och säljer den för 7500 kr inkl fena.
    Ring 0730-497707
    Sebastian

• anonym-anvandare

Medlem
    28 februari, 2004 vid 16:38

Har en SB 175. Den är både bekväm, rolig och lättarbetad. Prisbilden för dessa (SB 175 wood) är mycket bra. Ca 6000kr inkl fena och boardbag. Ev är den inte längre max tävlingspotent men det skall gå att placera sig. Seglaren avgör som vanligt.
    Mvh
    Stefan V

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2004 vid 22:15

Mats
    Eller köp en 147:a inkl. Deboichet R 13 70 (och oanvänd orginalfena).
    Pris ca 8 500 :-
    Har även RS 3 12,5, 11,0 och 9,8.
    Ring gärna 0708 196539
    eller maila: marcus.richardson@telia.com

Marcus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.