Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken fot först…?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Vilken fot först…?
Publicerad av bladh på 23 maj, 2007 vid 18:16Har börjat lite smått att försöka lära mig surfa switch stance. Bara testat i icke planing än så länge, men iaf lärt mig hur man ska flytta fötterna.
Men, i planing..Vilken fot ska man sätta i stroppen först och finns det något annat man bör tänka på? :confused2:
styret svarade 17 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
var snabb som faen, annars tappar du planingen direkt. mycket tryck på mastfoten också. då blire nice.
-
Men om man står i stropparna, i “vanlig” stance och ska gå över till switch. Går man då direkt från stropp till stropp över till switch eller gör man en mellanlandning och ställer sig i switch fast ej i stropparna först?
-
gör o gör… du lär ju inte få böter oavsett vad du väljer…
prova dig fram… ngt du helst bör undvika är att ha båda fötterna i varsin framstropp samtidigt…d kan lätt bli 2 obekväma fotbrott då hehe
nä men ett litet mellankliv gör jag iaf…beror lite på hur choppigt d e o så
-
Testa att jippa utan att ta ur fötterna i stropparna och segla sedan vidare switch. Inte bara är det bra switchträning utan det är dessutom bra jippträning
-
Tack för tipsen! Bara o ge sig ut o testa..när det nu blir vind igen…
-
mm kör genom gipparnaa först, så får du lite känsla för det och du kommer ha så mycket lättare att gå i stropparna när du går från vanlig till switch på samma bog…
jag tycker det är lättare att kliva ur stropparan först, men ska nog försöka träna på detta lite för det kan bli riktigt hårit när du har full patte i seglet och massa chop
-
När ni snackar om att stå kvar i stropparna genom gippen, menar ni även bakre foten kvar i stroppen..?
-
Nä, det handlar om det som utomlands kallas “strap to strap gybe” (där man kliver runt efter segelflippen och “step gybe” där man kliver runt före.
Själv kör jag nån slags bastardiserad variant där jag kliver runt samtidigt som jag flippar seglet. Om jag tvingar mig till det kan jag vänta med att kliva runt efter flippen men före har jag aldrig lyckats med, det känns väldigt avigt.
Logga in för att svara.