Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken fot först…?

  • Vilken fot först…?

    Publicerad av bladh på 23 maj, 2007 vid 18:16

    Har börjat lite smått att försöka lära mig surfa switch stance. Bara testat i icke planing än så länge, men iaf lärt mig hur man ska flytta fötterna.

    Men, i planing..Vilken fot ska man sätta i stroppen först och finns det något annat man bör tänka på? :confused2:

    styret svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • emil_h

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 18:47

    Fram först.

  • hakman

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 20:18

    var snabb som faen, annars tappar du planingen direkt. mycket tryck på mastfoten också. då blire nice.

  • bladh

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 20:30

    Men om man står i stropparna, i “vanlig” stance och ska gå över till switch. Går man då direkt från stropp till stropp över till switch eller gör man en mellanlandning och ställer sig i switch fast ej i stropparna först?

  • zehlertz

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 15:51

    gör o gör… du lär ju inte få böter oavsett vad du väljer…

    prova dig fram… ngt du helst bör undvika är att ha båda fötterna i varsin framstropp samtidigt…d kan lätt bli 2 obekväma fotbrott då hehe

    nä men ett litet mellankliv gör jag iaf…beror lite på hur choppigt d e o så

  • ola-h

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 17:42

    Testa att jippa utan att ta ur fötterna i stropparna och segla sedan vidare switch. Inte bara är det bra switchträning utan det är dessutom bra jippträning

  • bladh

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 18:29

    Tack för tipsen! Bara o ge sig ut o testa..när det nu blir vind igen…

  • herodude

    Medlem
    27 maj, 2007 vid 19:19

    mm kör genom gipparnaa först, så får du lite känsla för det och du kommer ha så mycket lättare att gå i stropparna när du går från vanlig till switch på samma bog…

    jag tycker det är lättare att kliva ur stropparan först, men ska nog försöka träna på detta lite för det kan bli riktigt hårit när du har full patte i seglet och massa chop

  • bladh

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 19:56

    När ni snackar om att stå kvar i stropparna genom gippen, menar ni även bakre foten kvar i stroppen..?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 20:00

    Nä, det handlar om det som utomlands kallas “strap to strap gybe” (där man kliver runt efter segelflippen och “step gybe” där man kliver runt före.

    Själv kör jag nån slags bastardiserad variant där jag kliver runt samtidigt som jag flippar seglet. Om jag tvingar mig till det kan jag vänta med att kliva runt efter flippen men före har jag aldrig lyckats med, det känns väldigt avigt.

  • styret

    Medlem
    29 maj, 2007 vid 20:31

    nä. det handlar om att köra switch.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken fot först…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.