-
Vilken freeridebräda? Och vilket segel?
Tjena,
Har hängt ett tag här på konfen och sett många liknande trådar dyka upp, men jag hoppas det finns ork att ge tips till ännu en förvirrad surfsugenJag är på gång att byta ut min gamla slalombräda mot en nyare freeride/freemove-bräda i storleksordningen c:a 120 liter. Tyvärr har den gamla brädan mest legat och skräpat. Jag har hyfsad koll på vattenstarterna, men har inte lärt mig att gippa ännu. Kommer väl mest att surfa på Mälaren och även en hel del ute vid kusten (Väddö-Öregrund-Gävle). Har hört mig för en del och blivit tipsad om att köpa en bräda på minst 115 liter. Jag väger c:a 85 kg så det verkar väl rimligt?
När man som oinvigd kollar runt på olika märken och modeller blir man aningen förvirrad i denna djungel av prylar. Men om jag nu utgår från den storlek jag blivit rekommenderad har jag hittat kikat runt och hittat följande brädor:
Fanatic Triple X/Cross 119, Starboard Carve 121, JP X-Citeride 120, Mistral Syncro 115, Mistral Screamer 116/128 & Hifly Free 120.Fanatic Triple X/Cross är väl den brädan jag fått bäst uppfattning om, och den verkar vara ett bra alternativ. Nu verkar ju inte begagnatmarknaden svämma över av denna typen av brädor, så jag kikar även på lite andra modeller i väntan på att något ska dyka upp. Har någon några tips och reflektioner över dom andra modellerna, eller kanske tips på nån ytterligare bräda som kan verka lämplig?
Även segellinjen ska bytas ut/uppgraderas succesivt, och jag har tänkt mig att köra något i stil med 7.5, 6.4-6.6 samt ett 5.3-5.4. Jag har för närvarande ett 7.5 segel som får duga ett tag till. Det närmaste som ska inhandlas är ett segel på 6.4-6.6. Det är här jag funderar lite på vilken typ av segel jag ska skaffa. Det jag inte vet ännu är om jag kommer gå mer åt freestylehållet framöver, vilket jag iofs förmodligen kommer göra. Ska jag ta hänsyn till det redan nu och satsa på t ex ett NS Disco, Duke eller NP Expression eller kan man lika bra ta t ex ett NS Natural, NP Jet eller NP Saber? (Har snöat in mig lite på dom två märkena ) Eller är det betydligt sämre fart i freestyleseglena jämfört med de som går under kategorin freeride?
Känns ju ibland också som att allt detta är skit samma så länge man själv sätter begränsningen och inte prylarna, att man bara får komma ut på vattnet och köra är det viktigaste. Men när det trycker så förbaskat i surftarmen och man sitter inne och väntar på att det ska börja blåsa, är det ju alldeles för lätt att halka in på allehanda surfsajter och börja kika på vilka prylar man vill ha
Men de viktigaste frågorna i en sammanfattning: Vilken bräda ska man satsa på? Verkar 120 liter vettigt? Och har det under rådande förhållanden stor betydelse om jag skaffar mig ett freeride- eller freestylesegel när det gäller storleken 6.4-6.6 kvm?
Mycket tacksam för svar.
Mvh
Logga in för att svara.