Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken freeridebräda? Och vilket segel?

• Vilken freeridebräda? Och vilket segel?

Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2004 vid 23:40

Tjena,
    Har hängt ett tag här på konfen och sett många liknande trådar dyka upp, men jag hoppas det finns ork att ge tips till ännu en förvirrad surfsugen grin.gif

Jag är på gång att byta ut min gamla slalombräda mot en nyare freeride/freemove-bräda i storleksordningen c:a 120 liter. Tyvärr har den gamla brädan mest legat och skräpat. Jag har hyfsad koll på vattenstarterna, men har inte lärt mig att gippa ännu. Kommer väl mest att surfa på Mälaren och även en hel del ute vid kusten (Väddö-Öregrund-Gävle). Har hört mig för en del och blivit tipsad om att köpa en bräda på minst 115 liter. Jag väger c:a 85 kg så det verkar väl rimligt?

När man som oinvigd kollar runt på olika märken och modeller blir man aningen förvirrad i denna djungel av prylar. Men om jag nu utgår från den storlek jag blivit rekommenderad har jag hittat kikat runt och hittat följande brädor:
    Fanatic Triple X/Cross 119, Starboard Carve 121, JP X-Citeride 120, Mistral Syncro 115, Mistral Screamer 116/128 & Hifly Free 120.

Fanatic Triple X/Cross är väl den brädan jag fått bäst uppfattning om, och den verkar vara ett bra alternativ. Nu verkar ju inte begagnatmarknaden svämma över av denna typen av brädor, så jag kikar även på lite andra modeller i väntan på att något ska dyka upp. Har någon några tips och reflektioner över dom andra modellerna, eller kanske tips på nån ytterligare bräda som kan verka lämplig?

Även segellinjen ska bytas ut/uppgraderas succesivt, och jag har tänkt mig att köra något i stil med 7.5, 6.4-6.6 samt ett 5.3-5.4. Jag har för närvarande ett 7.5 segel som får duga ett tag till. Det närmaste som ska inhandlas är ett segel på 6.4-6.6. Det är här jag funderar lite på vilken typ av segel jag ska skaffa. Det jag inte vet ännu är om jag kommer gå mer åt freestylehållet framöver, vilket jag iofs förmodligen kommer göra. Ska jag ta hänsyn till det redan nu och satsa på t ex ett NS Disco, Duke eller NP Expression eller kan man lika bra ta t ex ett NS Natural, NP Jet eller NP Saber? (Har snöat in mig lite på dom två märkena wink.gif) Eller är det betydligt sämre fart i freestyleseglena jämfört med de som går under kategorin freeride?

Känns ju ibland också som att allt detta är skit samma så länge man själv sätter begränsningen och inte prylarna, att man bara får komma ut på vattnet och köra är det viktigaste. Men när det trycker så förbaskat i surftarmen och man sitter inne och väntar på att det ska börja blåsa, är det ju alldeles för lätt att halka in på allehanda surfsajter och börja kika på vilka prylar man vill ha grin.gif

Men de viktigaste frågorna i en sammanfattning: Vilken bräda ska man satsa på? Verkar 120 liter vettigt? Och har det under rådande förhållanden stor betydelse om jag skaffar mig ett freeride- eller freestylesegel när det gäller storleken 6.4-6.6 kvm?

Mycket tacksam för svar.
    Mvh

anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • feg

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 05:20

Har precis satt ut en Cross 120 med segel på på “säljes”. laugh.gif

Förövrigt tycker jag att du resonerar rätt angående volym med tanke på din vikt. Jag väger själv 86-87kg och kör 5.3-7.1 på Crossen just nu vilket funkar underbart.
    Med mindre volym och 85kg kan det bli bökigt när Stockholms-/Mälarvinden bestämmer sig för att vara extrembyig eller bara tvärt dö.

/feg

• charlieb

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 08:53

Fanatic Triple X/Cross 119, Starboard Carve 121, JP X-Citeride 120, Mistral Syncro 115, Mistral Screamer 116/128 & Hifly Free 120.
    Om det är bland dessa du väljer kan jag bistå med en uppfattning om Carve 121.
    Jag seglar föregångaren 123, vilket är samma bräda som 121.
    Denna bräda kör jag med 7.5 och 6.3, min tjej kör den med 5.3. Jag har testat med en 8.2 och det var inga problem men jag gillar inte så stora segel. Kort och gott Kanon att köra 7.5-5.8, köp en 46 fena och en 36 fena och du får en bräda som är snabb och gippar som en dröm, mer lättgippad får man leta efter. Du kan köra dem med race stroppar långt ute på kanten eller freestyle med stropparna innåt. Denna bräda är svår att köpa beggad och det säger väl något?

Hoppas du hittar något och blir nöjd

CharlieB

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 13:45

Ok, tack för tipsen.
    Hur är det då med seglen?

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 19:41

Har precis (två månader sedan) köpt en Carve 121 och NP Jet 7,4 och 5,9.Kanon! Väger 83 pannor, gillar platt å chopp, kör 7,4:an upp till ca 9-10msek 5,9:an ca 8-13 allt beroende på dagsform. Seglen å brädan e som en smäck. Se bara till å pruta, jag köpte Carven från Nautic i Danmark med 20% rabatt och seglen från en annan Dansk med 25% rabatt.

Lycka till mannen

• rasmus_w

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 23:33

På mälaren är vinden nästan alltid svag och byig. Jag väger 75 kilo och kör en Bic Techno2 på 148 liter. Seglet är oftast ett North Warp 9.7 och jag har kompletterat standardfenan på 50 cm med en 62:a. Jag får mycket segling med de prylarna…

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 09:55

Svar till:

Se bara till å pruta, jag köpte Carven från Nautic i Danmark med 20% rabatt och seglen från en annan Dansk med 25% rabatt.

Lycka till mannen

[/ QUOTE ]

Har snackat med Schumacher i Tyskland. 799€ vill de ha för Triple X brädan, plus 30€ i frakt. Har Nautic nån hemsida?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 10:52

Starboard S-type 115 ser fin ut.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 18:17

Adressen är http://www.nautic-surfogski.dk jag ringde direkt till butiken och dilade. Frakten var gratis och det var snabba som Gordon. Glöm dock inte bort att köpa en North mastförlängare med hävarm, suverän pryl! Du undviker diskbråck, kan trimma i vattnet och är ute spat låååångt för de andra som står inne å drar å drar å drar….. Säljs bla av Wallen i GBG och låt nu ingen looser slå i dig att den e till för veklingar, de e bara avundsjuka.

Lycka till igen mannen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken freeridebräda? Och vilket segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.