Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilken freestylebräda??
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
vilken freestylebräda??
joakim-nilsson svarade 15 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
-
Menar du allvar? Är du typ en ung människa som inleder en karriär i vindsurfing? En oslipad diamant? Om du inte narras med oss (eller mig, uj, vad jag har blivit lurad förr här…) så slår jag direkt ett slag för typ Emmas Joker.
Med den vikten så räcker en 90-liters freestyle långt, om du typ kan segla fram å tebax å vattenstarta.
-
hur skulle det funka att dra på en freestylefena på en 105 liters fanatic triple x?
-
@schnitzler 530065 wrote:
hur skulle det funka att dra på en freestylefena på en 105 liters fanatic triple x?
Inga problem, men kanske inte skruva i ett 18 cm radikalblad.
Men en mer “normal” freestajlfena är ju lugnt, ett enkelt sätt att få bättre sväng i en sådan bräda.
-
@dr Masse 530064 wrote:
Menar du allvar? Är du typ en ung människa som inleder en karriär i vindsurfing? En oslipad diamant? Om du inte narras med oss (eller mig, uj, vad jag har blivit lurad förr här…) så slår jag direkt ett slag för typ Emmas Joker.
Med den vikten så räcker en 90-liters freestyle långt, om du typ kan segla fram å tebax å vattenstarta.
Tror det hade varit perfekt. Den är ju ändå 63cm bred. Vid din vikt funkar säkert freewave brädorna bra också. Gollito tävlade och vann på en 86 liters fanatic freewave så freestyle är inga problem på den brädan. Tror dock att Jokern är mycket lättare att lära sig på.
-
@dr Masse 530066 wrote:
Inga problem, men kanske inte skruva i ett 18 cm radikalblad.
Men en mer “normal” freestajlfena är ju lugnt, ett enkelt sätt att få bättre sväng i en sådan bräda.
Har spockat på 110liters brädan från 2005(tror jag det var kanske 2004, gul och vit var den), men den känns lite lång i manövrarna, slidar ändå rätt ok.
-
Kan man dra rigg på en 90 liters bräda? Det är en viktig detalj. Jag vill kuna dra rigg på den. Jag kör på en Fanatic slalom från 2000 på 111liter och jag kan dra rigg på den.
-
Med 55kg är det nog inga problem. Skicka ett med. till Emma om hon har en till salu och fråga.
-
@JOAKIM NILSSON 530116 wrote:
Kan man dra rigg på en 90 liters bräda? Det är en viktig detalj. Jag vill kuna dra rigg på den. Jag kör på en Fanatic slalom från 2000 på 111liter och jag kan dra rigg på den.
Som sagt, det är helt lugnt. Jag väger 77 och drar rigg på en 90-liters vågbräda. På min 100 liters freestyle är det inte ens nära att vara ett problem. Du kommer att ha ännu mer marginal…:tongue:
Faktum är att jag tror att du kommer att tycka att det är i stort sett lika lätt att dra rigg på en 90-liters freestyle som en 111 liters slalom från 2000.
-
dr Masse;530182 wrote:Som sagt, det är helt lugnt. Jag väger 77 och drar rigg på en 90-liters vågbräda. På min 100 liters freestyle är det inte ens nära att vara ett problem. Du kommer att ha ännu mer marginal…:tongue:
Faktum är att jag tror att du kommer att tycka att det är i stort sett lika lätt att dra rigg på en 90-liters freestyle som en 111 liters slalom från 2000.
Sen är det lite fråga om teknik också… Jag har stora problem att dra rigg på min 98 freewave när det är bleke :(.. Väger 78.. Rung rigg och oteknisk så blir det svårare 🙂
-
Jag håller med Masse, det är definitivt mindre än 100 liter som gäller för dig om du väger så lite som 55 kg, jag tycker att Emmas är i största laget men det är svårt att få tag i mindre FS-brädor. Du kommer inte ha några som helst problem att dra rigg på vilken bräda som helst större än 75 liter, så köp vad som är snyggast!
-
Då blir det så. Jag köper en bräda på ca,100L
Tack för alla svar:D
Logga in för att svara.