Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken Freestylefena?
-
Vilken Freestylefena?
Publicerad av anonym-anvandare på 21 december, 2004 vid 08:32Hepp,
Frågan är vilken freestylefena man ska välja och vilka storlekar? Tänkte skaffa två till min AHD attitude Wave 58, som är just 58/242/84 liter, för att göra den lite roligare till FS. Kommer köra 5.9-4.7 FS på den.
Vilken ska jag köpa och vilka storlekar?
Tack/Oscar
basse svarade 20 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Hmmm, till den brädan (gissar mig till egenskaper, men det har ju skrivits en del om den här) så skulle jag nog ta å kika på MFC Ron. Testa L, känns lagom för segelstorlekarna?
Har kört den på en Fanatic WaveSkate och det var verkligen skoj!
Nåja, är ju käss på Freestyle, men en tanke.
Styla På!
-
Ska du inte sälja din bräda?
Är det vanlig US box på din bräda eller är det PB?
är fallet US box(finns säkert till båda boxarna?)så skulle jag titta noga på select MX ser precis ut som nya proof fenornaSelect mX
FreeStyle/Wave
This fin was developed for competition use in mind. It can also be used in waves by both amateur and pro riders. It’s an extremely versatile fin.
mX 23 cm, 2004 926 kr
mX 25 cm, 2004 926 krFinns hos Wallen Active Sports
-
Tjenare!
Finns nog flera att välja på. Jag hade tagit en 22 cm Prolimit Freestyle fena (http://www.surfcompaniet.se) eller en liknande 23 cm fena som SP har (kommer inte ihåg vad det heter). Gillar verkligen den formen som Prolimitfenan har! -
Eftersom det trots allt är en freestylevågis/vågis du har så skulle jag nog satsa på en fena i stil med MFC RON som Dr Masse rekomenderar. Den är väldigt lik Staboards freestylefena och en bra kompromiss mella freestyle och onshorevåg. Behöver du en hyfsad stor sådan har jag för övrigt en sprillans Starboard Drake Freestyle 24 över som du kan få ett bra pris på. Ser som sagt ut som MFC RON i shapen.
-
Svar till:
Eftersom det trots allt är en freestylevågis/vågis du har så skulle jag nog satsa på en fena i stil med MFC RON som Dr Masse rekomenderar. Den är väldigt lik Staboards freestylefena och en bra kompromiss mella freestyle och onshorevåg. Behöver du en hyfsad stor sådan har jag för övrigt en sprillans Starboard Drake Freestyle 24 över som du kan få ett bra pris på. Ser som sagt ut som MFC RON i shapen.
[/ QUOTE ]
Håller med doktorerna! För det är lite mer vågfreestyle över den bräda du köpt – så då blir det bra med en RON eller liknande. Alla har i stort sett dessa fenor i sitt sortiment. Pro-Limit (Hybrid, finns under vågfenor på http://www.pro-limit.com) och hos North Shore mfl mfl.
Men om du tänkt köra ren freestyle och inte våg så rekommenderar jag en rakare fena. Där har jag Pro-limits freestylefena som favorit. Smal i basen, kort och rak. Perfekt för snabb freestyle!En fena jag inte rekommenderar är den som Voodo tipsar om. Den är inte bra och alldeles för lång. Annars har jag väldigt goda erfarenheter av Selects fenor. Speciellt deras vågfenor har passat mig.
/Staffan
-
Ron fenan är fin men fler vågfenor behöver jag inte. Det jag är ute efter är en stor fet freestylefena som får min AW att ligga högre i vattnet, till ren hårdvinds-freestyling 4.2-5.3. Prolimits fenor ser bra ut och ligger väldigt bra i pris…
Ja, jo, jag funderar på att sälja brädan, mycket riktigt, men jag har svårt att bestämma mig, gillar den skarpt.
Tack för tipsen!
/Oscar
-
Vad tror du om PLs freestylefenor 05?
De kommer i 22 25 och 28 vad jag har hört, groteskt stort med 25 och 28?! -
Starbords fenor har en aning våg i sig, men det är trots allt dessa fenor som levereras till de rätt extrema FreeSexbrädorna, så utan att vara erfaren i freestyle själv skulle jag nog gissa att de har tillräckligt med freestyle i sig. Det är långt ifrån en vågfena i shapen, trots allt. Naishs freestylefena har väl varit lite i samma anda, eller?
-
vad är det för fel på fenan? jag har den både i 23 och 21 och dom är helt suveräna tycker iallafall jag!
Dom är rätt små i diametern jämfört med de andra nämnda fenorna som är MKT bredare i shapen därav behövs väl längden!
min 21:a motsvarar ca 19 i den andra modellen av fena och den tar bättre höjd och greppar bättre! -
Tja,
jag kör Stylomatic (http://www.surfersworkshop.se/index.php?page=shop&prod_type=0&category=84) och gilla den skarpt. Tar mycket bra höjd.
Logga in för att svara.