Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken Freewave ? Fanatic eller Starboard.

• Vilken Freewave ? Fanatic eller Starboard.

Publicerad av xhib på 14 april, 2008 vid 15:27

Jag har planer på att expandera min brädgarderob med en Freewave runt 100 liter. Har idag en Fanatic Newwave 81 och en Fanatic Cross 120, men är sugen på en freewave som lättvindsvågis för 5.7 och ev. 6.4 samt för plattvattensegling 5.0 till 6.4.

Kollar man tester verkar det som Fanatic Freewave och Starboard Kombat är de som är mest vågiga. Därför har jag snöat in på FW95, FW104 eller Kombat 97 -2007, men har svårt att bestämma mig.
    Någon som har seglat dessa och kan ge lite tips?

Jag väger ca 85 kg och prioriterar vågegenskaperna. Är lite osäker på hur stor bräda jag behöver för att det skall funka att guppa omkring mellan byarna. Med min NW81 tycker jag att jag sjunker igenom väldigt snabbt mellan vindbyarna.

perrapops svarade 16 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

Medlem
    14 april, 2008 vid 15:57

Jag kan bara säga att för det där ändamålet, och med tanke på att du redan har två Fanatic plankor som du förhoppningsvis är nöjd med, så komer en FreeWave att sitta helt grymt bra.

Jag hade själv Fanatic FreeWave 98 ett par säsonger och tyckte den var helt fantastisk. Det huvudsakliga skälet till varför jag bytte var att jag blev såpass imponerad av hurpass bra FW98an var i vågor att jag nu har en ännu mer vågorienterad bräda i den storleksklassen (RRD WaveCult 90, samma bredd som FW98 dock).

Jag skulle varmt rekommendera en Fanatic FW95, eller, om du vill ha en som du flyter lite bättre på, en FW104 som kommer att vara snäppet bättre i lättvind med 6.4.

Dock ser jag en risk med detta. Att du kommer att gilla din nya FreeWave såpass mycket att din Cross inte kommer fram lika ofta…

Andra märken med lite mer vågorienterade saker i denna klass är väl Goya och Starbard. Även JP lär vara lite mer våginriktade numera.

Jo – kom på en sak till! På Surfers Paradise har de just nu bra pris på förra årets Quatro Freewave, där stod en helt ny 95 liters sak (62 bred den med!)för 7999:-. Den blev jag själv sugen på… :-). De finns inte på hemsidan, men tre stycken stod i butiken när jag var där senast.

Men jag kan verkligen rekommendera Fanatic FreeWave, faktum är att jag inte känner någon som är missnöjd med de (har surfpolare som kör på de, bland annat 95 och 104).

• tim-eriksson

Medlem
    14 april, 2008 vid 16:08

Senaste (?) Windsurf magazine.
    105 Freestyle Wave on test.

Edit: Freewave får bättre betyg än starboard generellt sett

• surfmeister

Medlem
    14 april, 2008 vid 17:06

Har de senaste två åren seglat med en Fanatic FW98 (2006) och instämmer i Masse’s beröm. För 5.7 och vågsegling är den GRYM!

Kommer nog aldrig sälja min baby då jag är alldeles för kär i den……dock har jag gått ner några kilo i vinter (närmare bestämt 9-10kg, väger nu 76kg) och det ska bli intressant att se hur det kommer att påverka seglingen med brädan. Kanske blir “tvungen” att gå ner några liter/cm…..Hur som haver kan jag starkt rekommendera Fanatic FW! Jag tror som Masse att FW95 skulle vara klockren för dina behov.

• ola-h

Medlem
    14 april, 2008 vid 18:31

@surfmeister 458384 wrote:

……dock har jag gått ner några kilo i vinter (närmare bestämt 9-10kg, väger nu 76kg)

Ajdå. Du kommer tyvärr bli tvungen att byta ut hela brädgarderoben.

Skämt åsido, “minstingvågisen” tycker jag är rät så viktspecifik, men en fsw som största vågbräda är inte så hyperkritisk, det blir bara lite skillnad på när man får gå över till den lilla. Jag har haft Kombat 87 och har nu 79 (byter brädstorlekar istället för att ändra kroppsvikt…). Förvånansvärt lika användningsområde på dessa för mina 70 kilo. 79:an är lite bättre med fullpower 5.3, men när det börjar bli fullpatte 5.0 börjar även den kännas lite stor på vågen. På samma sätt fördel 87 med 6.0-6.3. Men som sagt, överlag rätt lika känsla. Dock skulle jag säga att 79:an är den storlek som är mest allround för mig.

• surfmeister

Medlem
    14 april, 2008 vid 18:57

@Ola H. 458409 wrote:

Ajdå. Du kommer tyvärr bli tvungen att byta ut hela brädgarderoben.

Önskar att det vore så bra; det tragiska är att jag istället har blivit tvungen att byta ut samtliga byxor…..helt värdelöst att lägga pengar på detta istället för nya surfprylar. Gällande min FW testade jag den lite snabbt i februari och i ett rakt led kändes den fortfarande riktigt, riktigt bra. Dock fick jag en känsla att jag fick jobba mer med brädan i vågorna. Men jag var ute endast en kort stund och vågorna var rätt klena så jag får nog återkomma med effekten av -10kg…..men jag tror med min nya vikt att en lite mindre bräda på typ 60cm skulle vara rätt lagom som min lättvindsbräda.

Dock märks det en rejäl skillnad på min Evo74. Känns väldigt floaty mot tidigare och den kommer nog bli betydligt lättare att hantera i byiga förhållanden. Frågan är om den nu kommer bli för stor med 4,1……..ska verkligen bli intressant att testa!

• blabussen

Medlem
    24 april, 2008 vid 17:37

@xhib 458354 wrote:

Jag har planer på att expandera min brädgarderob med en Freewave runt 100 liter. Har idag en Fanatic Newwave 81 och en Fanatic Cross 120, men är sugen på en freewave som lättvindsvågis för 5.7 och ev. 6.4 samt för plattvattensegling 5.0 till 6.4.

Kollar man tester verkar det som Fanatic Freewave och Starboard Kombat är de som är mest vågiga. Därför har jag snöat in på FW95, FW104 eller Kombat 97 -2007, men har svårt att bestämma mig.
    Någon som har seglat dessa och kan ge lite tips?

Jag väger ca 85 kg och prioriterar vågegenskaperna. Är lite osäker på hur stor bräda jag behöver för att det skall funka att guppa omkring mellan byarna. Med min NW81 tycker jag att jag sjunker igenom väldigt snabbt mellan vindbyarna.

Kolla in denna sida för reviews av dessa brädor:
    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=52419

Det har ändrat en hel del på kombat 08a jämte 07an, jag funderar själv på en kombat 08a. Men fanatic verkar också intressant, där har de inte ändrat någonting från 07 till 08a..

• tim-eriksson

Medlem
    24 april, 2008 vid 18:23

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17541/cat/12

4000 kr för en bräda som du verkar söka? Klart mindre än en ny för 10 k…

• perrapops

Medlem
    24 april, 2008 vid 18:23

Min kombat 107:a funkar både att köra i mindre mellanvågor och att göra fina hopp med!
    Sjukt bra bräda, älskar den!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken Freewave ? Fanatic eller Starboard.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.