Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken Gps
-
Hej Solman!
Jag kör med en Garmin Etrex Ledgend C. Den kopplar man till datorn via USB.
Den är ju dyrare än Geko och Foretrex men på köpet får man lite fler finnesser. Bla möjligheten att lägga in sjökort. Om den är godkännd på gps-speedsurfing vet jag ej, föregångaren som bara heter Etrex Ledgend är godkännd har jag för mej så det borde inte vara några problem. Jag har inte haft några problem iaf.
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=9293&uid=235//Nicklas
-
Tack för alla tips och svar 🙂
Min garmin etrex venture kanske inte är så rutten iallafall…
Har läst lite garmins hemsida, de rekomenderar laddningsbara batterier vid låga temperaturer, de ska tydligen klara kylan bättre än vanliga batterier som jag upplever tar slut i pricip direkt. kan oxså bero på att den fått bada
endel 🙂 hade en vattentät ”påse” fastknuten i bommen, ingen höjdare.
Funderar på att prova med en aquapack och uppladdninsbara batterier till den.
Bara en fråga, är den godkänd?
Har sökt bland godkända gps:er hittar bara 3 modeller? -
Knatte
Gäst6 december, 2006 vid 17:47@Solman 353058 wrote:
Tack för alla tips och svar 🙂
Min garmin etrex venture kanske inte är så rutten iallafall…
Har läst lite garmins hemsida, de rekomenderar laddningsbara batterier vid låga temperaturer, de ska tydligen klara kylan bättre än vanliga batterier som jag upplever tar slut i pricip direkt. kan oxså bero på att den fått bada
endel 🙂 hade en vattentät ”påse” fastknuten i bommen, ingen höjdare.
Funderar på att prova med en aquapack och uppladdninsbara batterier till den.
Bara en fråga, är den godkänd?
Har sökt bland godkända gps:er hittar bara 3 modeller?Har du kikat här ?? http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=basicrules&val=&uid=
2. GPS
The next GPS receivers are allowed:* Garmin Geko
* Garmin Foretrex
* Garmin Forerunner
* Garmin Etrex Legend
* Garmin Etrex VistaFor the Garmin Edge there is still a trial period. This GPS can be used with the 1 second setting, but when a session is posted the use of this GPS must be written down in the comments section.
Other GPS may be used, but if it is not possible to analyse the GPS track in a good way than the session may be invalidated. Problems have been reported with the following devices:
* Suunto M9/X9 (not possible to format trackdata to gpx)
* Garmin Etrex (only AUTO setting)
* Garmin 60 (number of trackpoints)
* Fidelak system (not possible to format the trackdata to gpx)
* Navman M300
* FWRD GPSDå ser du att följande GPS är tilllåtna. Men knäckpunkten är ju att du måste kunna ställa in intervallet på 2 sek. Kan du detta eller inte på din GPS??
5. GPS Track Setup – 2 seconds
Interval: Track setup in GPS must be at 2 second interval. Distance: This setting is not allowed anymore because it can give too much variation in the track and we want to have one single setting so there can be no discussion about the speeds. AUTO: Never use the AUTO function or save a track in your GPS. This way you will loose valuable trackdata. -
Nja kanske, jag kan ställa in 2sek intervalle på spåtret som sparas, var inställt på auto.Jag anetar att pr dogrrammet hämtar data ifrån spåret/färdvägen.
Är det ok då? -
Knatte
Gäst6 december, 2006 vid 20:24@Solman 353098 wrote:
Fan, vad illa jag stavar… 🙂
Bortsätt för att det var svårt att fösrtå vad du skrev/stavade :tongue: Så tror jag svaret är ja. Om du kan ställa in intervallet på 2 sekunder, så bör din GPS vara godkänd enligt GPS-speedsurfing.com, då vissa systermodellerna i Etrex-serien verkar vara godkända.
Men vill du ha 100% säkerhet maila/PM:a till TBsurf, som är våran RTK här i Sverige.
Datorn hämtar infon från spåren/tracksen som kommer från GPS:en och som sedan tankas över och bearbetas till datorn:wink: -
Calle_B;353220 wrote:vilken GPS går snabbast?
Måste väl vara GetWets… 😀
-
@Calle_B 353220 wrote:
vilken GPS går snabbast?
Frågan har nog faktiskt ett svar: T.ex. Gecko 201 verkar ”snabbare” än den nyare Edge. Det var en tekniktråd om det tidigare någon gång med en nitisk tysk som kört med båda och gjort diagram av hastigheterna. Tror att summa summarum av den beskrivningen var att det var ett visst positionsbrus i 201 vilket också gav högre hastighet. Det var ett tag flera postningar på gps-speedforum där folk kört med båda parallellt och konstaterat att 201 alltid gav högre hastighet och därför blir den som används. Andra som följt diskussionen närmare om testerna av Edge kan nog fylla i (om det nu var meningen att man alls skulle svara på allvar på frågan 😉 ).
-
Observera att det är samma hårdvara i foretrex och Geko. Den nya Edgen har nyare hårdvara.
-
Calle_B;353622 wrote:hehehehe. Ja. Är GetWet snabbast i Sveariket?
Hans GPS är det iaf… :D:D
-
Så här ser topp 10 ut bland svenskarna på gps-speedsurfing.com (Average of 5 fastest 10 sec runs):
1 Mikael Selington 36.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
2 Robert Stavnas 36.24 knots Haga Park, Öland
3 Erik Larsson 35.66 knots Knarrholmen
4 Daniel Borgelind 34.90 knots Torkelstorp
5 Nicklas Carlsson 34.34 knots Karpathos
6 Tom Blomqvist 33.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
7 Johan Hellberg 33.36 knots Gruissan
8 Jesper Kinnas 33.36 knots Torkelstorp
9 Sven Andersson 33.04 knots Fiskebaeck
10 Johan Gelander 32.94 knots Torkelstorp
Logga in för att svara.