Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › vilken isonic?
-
vilken isonic?
Publicerad av emilvikingstrand på 18 augusti, 2007 vid 15:23tjena, jag vill vara snabb i 6-8m/s med 8.5m. ska man då köpa isonic 111 eller 122?
imported_mickeo svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
emilvikingstrand;406670 wrote:tjena, jag vill vara snabb i 6-8m/s med 8.5m. ska man då köpa isonic 111 eller 122?
Du verkar i alla fall ha valt rätt märke 🙂 vad väger du och snackar vi kustsegling, dvs hyggligt jämn vind?
-
Absolut 111an. Jag väger 90 och har inga problem att komma igång med 8.3 och min 115 i dom vindarna. 122an skulle jag bara ta om jag ville segla 9.0 också.
-
jag väger 70kg. gissar att fördelarna med 122 är att den planar lite tidigare. men med 6m/s borde det vara fullt ös ändå väll? och ja det är kust segling. 8.5 och 7.0. minder storlekar blir det freestyle och sedan wave grejer.
ni röstar alltså på 111?
-
Fullt ös med 8.5 i 6 m/s? Lite skeptisk, mina 70 kilo tycker inte 6 m/s är fullt ös i 9,7.
-
ok, jag är inte en ”fullblods slalom seglare”. seglar helst wave/fs.
men när det inte blåser 9ms+ så är det gutt att segla slalom. så mitt största segel är en 8.5m. och vid 6m/s så är det ändå ganska bra drag i den. sen är jag fullt medveten om att ni som är slalom seglare kör med större grejer vid 6m/s.så min fråga får väll omformuleras lite då:
med vilken bräda är jag snabbast i 6-7m/s med 8.5?tacksam för hjälp
-
Förmodligenmed den minsta brädan som planar och kan bära 8.5:an.
-
Hej jag kör 111an med 7,6 och kör normalt inte slalom grejerna för än det blåser runt 10 efter som jag seglar Formula ochså.
Men jag har vid ett antal tillfällen kört 111an i gräns vind.
Det är väldigt lätt att få den att poppa upp ur vattnet närman pumpar igång den.
Så jag har inte haft några problem att köra den med 7,6 stora fenan i 7ms.
Jag väger 90+ och när man har fått igång den så glider den lätt i genom vind hålen.
122an tar givetvis bättre höjd i lite vind men du behöver inte köpa en större bräda än 111an den är ju ochså riktigt snabb.
Mvh
MickeÖ SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
emilvikingstrand;406818 wrote:så det är alltså ingen som tycker 122:an?
Med den vikten samt med input från Micke så är mitt svar också att du sk ta 111an
-
Hur är iSonic jämfört med en Hypersonic? Är det ersättaren till Hypern?
-
Oregistrerad
Gäst20 augusti, 2007 vid 20:09 -
Ja vad ska man svara på det!:smile:
Självklart så beror det på den som står på brädan.
Jag läste på Starboard forumet en interljuv med Antoine Albeau och han pratade om farter runt 40knop med 111an under vilka förhållanden vet jag inte men det är nog mycket troligt för honom.
Jag använder 111an som lättvinds speed/slalom bräda från 7-12ms.
I det undre vindregistret 7-10 så är det inga problem att segla 30+knop med 7,6.
Och i det övre så har jag seglat upp mot 36 med bra förhållanden.
Vid 10-12ms så försöker jag att byta till87an då den är snabbare när jag har fullt tryck i grejerna.
Framför allt så är 111an väldigt lätt seglad och med dom 2 fenorna som följer med så har man ett väldigt brett vind register.
Mvh
MickeÖ SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se
Logga in för att svara.