Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?

  • yann

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 08:42

    Mina drakar har iaf hållt jättefint och jag har inte hört om några kvalitetsproblem förutom bommen till foilkkitesen på en serie i höstas. Att de återkallade bommarna visar på att de tar sitt producentansvar och uppmärksammar en säkerhets- eller kvalitetsbrist. Detta är något som alla seriösa producenter borde göra när problem dyker upp. Jämför Volvo och hur många gånger de har återkallat bilar. Har de dålig kvalité för det?

    Inga problem alls med releasen om man bara låter bli att dra i den och det vänjer man sig snabbt bort med. Det finns inte en enda pulley på Instincten så då har du nog blandat ihop den med en Cabrinha som ju är full av pulleys och skit som bara trasslar sig 😀

  • debkausf

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 08:59

    @nic 483748 wrote:

    Haha, var lite tråkigt ett tag här utan några vinklade åsikter 🙂

    Bra att du nämnde det med bommarna. Ozone har ju lite högre krav än kitemakare som bara testar sina leksaker på hawai. Ozone råkar ju vara världsledande även på kites för snö med, så kvalitetskraven är lite högre när saker ska hålla i -20. Bommarna som återkallades var för snökitarna.

    Det är omöjligt att releasen releasar bara man nuddar den. Du blandar ihop Ozone med någon annan kite eller förklara hur det går till… grymt stabil CL.
    [IMG]http://www.flyozone.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=37828[/IMG]

    Att de skulle gå sönder på löpande band har jag inte hört något om så det är nog samma där att du blandar ihop det.
    Fast eftersom man litar på sin ozone så kör man den nog lite hårdare iofs 🙂

    nic

    min cab bom höll för – 20.

    prova att köra draken med högerhanden urkrokad och vips så släpper releasen och är sedan jättekrånglig att få tillbaks.

    kostigt jag har hör att ozone pajar som fan!

  • debkausf

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 09:00

    @Yann 483749 wrote:

    Mina drakar har iaf hållt jättefint och jag har inte hört om några kvalitetsproblem förutom bommen till foilkkitesen på en serie i höstas. Att de återkallade bommarna visar på att de tar sitt producentansvar och uppmärksammar en säkerhets- eller kvalitetsbrist. Detta är något som alla seriösa producenter borde göra när problem dyker upp. Jämför Volvo och hur många gånger de har återkallat bilar. Har de dålig kvalité för det?

    Inga problem alls med releasen om man bara låter bli att dra i den och det vänjer man sig snabbt bort med. Det finns inte en enda pulley på Instincten så då har du nog blandat ihop den med en Cabrinha som ju är full av pulleys och skit som bara trasslar sig 😀

    ja, volvo e skit!

  • nic

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 09:25
    debkåusf;483751 wrote:
    min cab bom höll för – 20.

    prova att köra draken med högerhanden urkrokad och vips så släpper releasen och är sedan jättekrånglig att få tillbaks.

    kostigt jag har hör att ozone pajar som fan!

    Förklara hur releasen på CL släpper när man kör urkrokat? (fast bara med högerhanden :), du vet det går att vrida på CL åt vilket håll man vill. Är det verkligen bara höger hand?)

    Tro inte på allt du hör, speciellt inte när fanboyz å konkurrenter utalar sig. Det är bara gratulera att inte en enda SBIII gått sönder 😛

    nic

  • pepa

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 09:39

    Haha det är alltid så kul att läsa inläggen när någon frågar vilken kite de ska köpa. Det här med direktstyrning och hur bommen ser ut är givetvis viktigt men inget som en nybörjare fattar ett jota av utan att testa. Och för oss som kört lite grann spelar det ingen roll överhuvudtaget eftersom man kan modda vilken kite som helst åt vilket håll som helst (direkt eller ej direkt styrning). Angående bommarna har jag nog inte kört med en originalbom på sex år.

    Pepe Customs for the win!

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 11:31

    Angående bommarna till foilkiterna som återkallades i vintras så är bakgrunden denna:

    I varje batch med bommar eller annan extern produktion som kommer in så görs normalt stickprover, tanken är att slumpen skall “visa” kvalitén på hela batchen genom att prova var 100ade eller liknande. Tidigare gjorde även Ozone detta. Men en tid in i produktionen så visade det sig att en liten del av dessa bommar inte var tillverkade enligt specifikationen (finns typ en fabrik i världen som tillverkar bommar, åt alla). Resultatet var att några få, helt omöjligt att veta vilka, kunde tappa bomändorna vid hög belastning. Och det är en säkerhets risk.

    Vi återkallade bommarna och bytte till de som var först att skicka in på någon vecka. Under ca en månad lyckades vi testa och byta de allra flesta bommarna.

    Över en natt bytte vi också tillverkningsprocess och testar numera Ozone ALLA bommar, för att det inte skall finnas minsta riska för det att hända igen. (Bra med egen fabrik) På Ozonebommar kan du se att de testats genom att kontrollera bomänden efter en liten stansad ring. Som på bilden.

    Här kan ni läsa mer om detta om ni önskar mer detaljer. http://www.flyozone.com/snowkites/en/news/archive/2008/07/7102/
    Det är 3-4 bommar kvar där ute som inte är bytta så har ni en sån kontakta oss.

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 12:07

    Finns det ingen risk att releasen löser ut om man tar tag i chickenloopklumpen efter att ha krokat ur för att för ned den till selen igen? Kan det inte varit det Debkuåsf menade? Symmetrisk push-away ska det vara!

    [IMG]http://www.flyozone.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=37827[/IMG]

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 12:38

    Klart det kan, framför allt om du gör som på bilden. Men du kan ju sätta handen lite högre upp, där den är tänkt att sättas, då kommer den inte lösa ut. De har inte hänt mig än och jag övar som fan på urkrokat, men klart det kommer hända någon gång. Om du råkar ut för det tar det max 5-10 sekunder att “ladda om” och du gör det enkelt i vattnet.
    Vadan denna häxjakt?

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 12:42

    Ingen häxjakt här, jag försökte bara fatta vad Debbie menade. Sen tycker jag att det är synd att inte alla tillverkare kan enas om en QR-lösning men det är ju inte bara Ozone som envisas med att ha sin egen principlösning.

  • fesen

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 13:12

    @sourra 483803 wrote:

    Ingen häxjakt här, jag försökte bara fatta vad Debbie menade. Sen tycker jag att det är synd att inte alla tillverkare kan enas om en QR-lösning men det är ju inte bara Ozone som envisas med att ha sin egen principlösning.

    Jag håller med om att det vore väldigt bra för säkerheten om säkerhetssystemen fungerade identiskt på alla modeller. Men är ju knappast Ozone som har en annorlunda syn på detta med säkerhet….

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 13:13

    En standardlösning vore fint men mina preferenser är (förutom säkertsmässiga då) att läget på loopen skall kännas i handen och att loopen hålls isär och är “styv” och att den sitter kvar på depowerlinan även i releasat läge. En symetrish pushaway vore fint, men jag har inte sett någon sån lösning som också klarar ovan så jag är ganska nöjd med den lösning som Ozone har nu, och jag slipper tvinnade linor också.
    Så länge det finns olika smak så tror jag tyvärr vi får leva med att handbromsen sitter på olika ställen 🙂

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 13:15

    Gött föresten med en fet pryldiskussion. Länge sedan det var en sån!

    LiftAss for president! 🙂

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 17:18

    Men Milky, det är klart att läget på loopen känns i handen även på andra fabrikat även fast de oftast aldrig vrider sig. Dock så är det inte kritiskt för funktionaliteten att den är vriden helt rätt om själva releasen är symmetrisk. Jag förstår också att du inte kan sitta och säga “jag önskar att vi hade en annan lösning men nu är det såhär”. Övriga punkter kunde jag inte ens relatera till. Styv loop? Sitter kvar? Är det vanligt med sladdriga loopar som släpper?

  • neven

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 17:22

    Vem diskuterar ni med egentligen? Tror ni att den som ställde frågan fortfarande är intresserad…? 🙂

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 17:55

    Det stod uttryckligt i första posten att hon var mycket intresserad av att höra en diskussion om denna chickenloop. Har de smärtstillande satt sig på synen eller?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.