Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilken kite? hjälp mig // sugen nybörjare.

• vilken kite? hjälp mig // sugen nybörjare.

Publicerad av wrath på 14 juli, 2006 vid 11:23

Efteratt ha kollat ett par internetsidor samt sett en del filmer om kite:ing har jag nu kommit fram till att jag måste börja med denna grymt coola sport.:wink:

men jag har en del frågor som jag har svårt att få svar på, så jag tänke jag frågar er proffs på surfzone :cool2: :

vilken kite ska jag ha? om jag väger ca 50-60, längd ca 160-170 och vill helst ha en kite som är lätt att använda/ hoppa med samt kan användas mest på snö men även på vatten?:confused2:
    och framförallt att den är så billig som möjligt!!??

vart kan man kite:a / hur stor område behövs?

bör jag gå någonkurs först/ eller går det att lära sig på egen hand?

hur lång tid tar det att lära sig att hoppa med kite?

går det att åka kite med telemark?

skulle vara kul om jag fick svar på dessa frågor så jag kan komma igång med kite:ing så fort som möjligt.! :tongue:

tack på förhand.!

Mattias MAttias.wrede@zonline.se
    Telemark_tias@hotmail.com

tobas svarade 18 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • gonzo

Medlem
    14 juli, 2006 vid 14:00

tja jag tycker att du ska köpa en bow drake det är säkrare, lättare att lära sig med och mycket lättare att hoppa med. en drake täcker upp ett stort register. den är dyrare men köper du en c drake får du ha två för att täcka upp lite vind register. så en 12 bow drake skulle nog passa fint till dig då kan du köra från ca:5 m/s till ca:11 m/s.
    börja med att gå en kurs för andras och din egen säkerhet för det finns oanade krafter i en drake och du kommer att komma igång mycket fortare.
    börja på riktigt stora ytor tills du har full kontroll på draken sen när du är duktig så behövs inte det lika mycket plats.
    Ha det gott och lycka till.

• tobas

Medlem
    14 juli, 2006 vid 17:46

Hej Mattias!! Dom flesta gillar och förordar de dom säljer eller kör på själva! Så även jag! Utifrån dina önskemål tyckar jag verkligen du ska ta och kolla upp Peter Lynns drakar och då framförallt Venom. Jag och min flickvän samt de flesta i Åredalen kör på sådana och med dessa stabila och lätthanterliga drakar som passar lika bra för snö som vatten så kommer du troligen uppleva en snabb inlärningskurva(mer åka, mindre mäck) Som Gonzo påpekade så är det viktigt att man initialt tar hjälp av någon då man ska lära sig denna sköna sport. Och har man då ingen kompis med stort hjärta och tålamod (vilket krävs för att själv avstå från att körasjälv) så bör man gå en kurs.

Surf´s up / TOBAS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilken kite? hjälp mig // sugen nybörjare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.