Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies vilken kite rekommenderar ni ?

• kvabbso

Medlem
    17 juni, 2008 vid 11:45
    gh0st;475703 wrote:
    Hua Hin har en riktigt fin strand o surfa på men Koh Samui-spotten är mycket trevligare. Långgrunt och ett fint rev som håller vågorna borta plus att man kan fåt ett fint bryt. Ja, det och att i Hua Hin är du i princip i stan o surfar o på Koh Samui är du i djungeln. Tänk på att ha koll på vindsäsongen bara för på den övriga tiden blåser det nada.

har du kanske säsongerna??? Ang. kite så prova runt det dyker ju upp domodagar lite då å då

• eneroth

Medlem
    17 juni, 2008 vid 17:24
    kvabbso;475711 wrote:
    har du kanske säsongerna??? Ang. kite så prova runt det dyker ju upp domodagar lite då å då

Detta är dock Pattaya:
    Pattaya and Jomtien are blessed with sunny warm weather most of the year, and water temperatures between 25 and 27 degrees.

A steady North East Monsoon is blowing between 10 to 25 knots from November throughout mid January, creating choppy conditions in Pattaya, while Jomtien has relatively flat water due to the side – off shore wind direction.

From January throughout March the winds usually blows 8 to 12 knots from West to South West, which are ideal conditions for windsurfing lessons.

The best time for Kiteboarding lessons are from March to June with South Westerly winds between 8 to 20 knots, as well as low tides – creating wide beaches suitable for beginners.

The South West Monsoon starts to blow mid July but winds get lighter throughout August and you can expect between 6 to 12 knots until the North East winter Monsoon returns in November.

• gh0st

Medlem
    23 juni, 2008 vid 15:26

Nä, har ingen riktig koll på säsongerna där. 2 år sedan var jag där 5 veckor december-januari och reste runt en del och då blåste det kanske 3 dagar sammanlagt och det hade tydligen inte heller blåst något vidare innan jag kom. Förra året var jag där 3 veckor på phi phi öarna i slutet av december/början på januari och det blåste inget då så jag kan rekommendera att inte åka dit under den perioden om ni vill surfa.

• eneroth

Medlem
    23 juni, 2008 vid 17:26

Hua Hin:
    The Wind:
    November to January- the northeasterly monsoons, wind ranging from 8-20 knots. Wind blows in cycles averaging 6-10 days at a time. Wind is generally strongest in the morning decreasing over the day. Wind direction is generally northerly in the morning swinging slowly around to the northeast over the day.

February to mid May – Afternoon sea breezes 12-20 knots, kicking in around 13:00, building until around 17:00 then decreasing as the sun goes down.
    Mid May to October – the south westerly monsoons producing gusty offshore winds: the rainy season!
    A theory that the wind is stronger over the full moon period has been thrown about by a number of people. My experience seems to suggest that the full moon can create stronger winds… but not always. A friend of mine called Roger also told me that in Hua Hin the wind always starts to blow on Fridays. So plan your trips to arrive a few days before a full moon and on a Friday if possible…!

Koh Samui
    The Wind:
    From November to the end of February we receive northeasterly wind, ranging from 8 to 20 knots, perfect for the beginner and intermediate.
    The wind blows cross shore to onshore.
    The sea:
    Inside the reef the water is warm and flat, waves building outside the reef as the wind strength increases. Varying tide heights produce from flat water, knee to waist during low tide to waist to chest deep at high tide. No nasty marine animals to watch out for here. Board shorts and a rashie is all that’s required.
    Water temperatures: range from 26-28 Celsius throughout the year.

Taget från http://www.kiteboardingasia.com

• patrikol

Medlem
    24 juni, 2008 vid 06:56

@mickeC 472674 wrote:

hej ,
    jag har precis gått kite kurs , så nu måste jag ju köpa en kite =)

men jag har kollat lite på kites men det är svårt att bestämma sig vilken man vill ha och vilken som är bra.

jag har kollat lite på north kites och lite slingshot m.m

men jag bara undra vilka kites ni rekommenderar att man ska köpa ? =)

Tycker att alla här har missat en väldigt viktig sak när det gäller storlek på kites!

Vad väger du?

Gick själv i samma fälla då jag började för många år sedan!

Fick många fina förslag på vilken storlek jag skulle börja med av småknattar på 75kg, nu väger jag 95kg så om du ber alla som väger kring 75 kg att ta en repa med ett 20 kg viktbälte och sedan fråga dom hur bra det gick med surfandet så får du nog ett helt annat svar.

Vad du väger är väldigt intressant om du skall kunna rekomendera någon vilken storlek på kite eller bräda du skall ha.

Lycka till med inköpen!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies vilken kite rekommenderar ni ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.