Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite ska jag ha?

• Vilken kite ska jag ha?

Publicerad av stekaren på 3 september, 2009 vid 15:51

Vill lära mig hoppa högt som fan! Vilken kite är bäst då? Den får kosta vad den vill, pappa betalar ändå!:grin:

skotten svarade 15 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • sourra

Medlem
    3 september, 2009 vid 15:56

Köp vilken kite som helst. Ska du hoppa högt som fan måste du ha bra teknik och har du bra teknik kan du hoppa högt som fan med vilken kite som helst.

• pepa

Medlem
    3 september, 2009 vid 16:31

Kite kite kite kaaaaajt!

• skotten

Medlem
    3 september, 2009 vid 16:54

Ozone.

• sourra

Medlem
    3 september, 2009 vid 18:02

Köp en C-kite så kan du inte skotfuska.

• jakobb

Medlem
    3 september, 2009 vid 18:49

Köp en 23 kvadrats C-kite. Bra power i hoppen :shocked:

• gadget

Medlem
    3 september, 2009 vid 20:05

Bara köra överriggad så kan man nog hoppa med vad som helst.

• larssa

Medlem
    3 september, 2009 vid 20:43
    Stekaren;572869 wrote:
    Vill lära mig hoppa högt som fan! Vilken kite är bäst då? Den får kosta vad den vill, pappa betalar ändå!:grin:

Gå en kurs hos Hugo eller Roger dom vet hur man gör

• dannep

Medlem
    3 september, 2009 vid 22:08
    Stekaren;572869 wrote:

Inte ett vettigt inlägg ännu… kanske vissa tycker det är kul. Själv tycker jag bara det är drygt och spam.
    :santa:

• kitelife

Medlem
    3 september, 2009 vid 22:18

drygt? jo kanske det… men sant man får vad man formulerar :shocked: och det är faktiskt sant som dom säger, det är inte så mycket kiten det är teknik vikt och kanske en del hur mycket kant man klarar hålla som gör hela skillnaden!

Titta tex på bilden som jag gissar är hugo för länge sen här i lå? inte viktigt utan titta på brädan det är en EH och den är typ 30cm bred… gjord för fart och kant villket är två viktiga faktorer när det kommer till att hoppa högt.

• sourra

Medlem
    3 september, 2009 vid 22:52

Kolla in Hugo när han kör ett stort jävla as till kite på http://www.onshore.se/?p=104

De flesta andra skulle bara studsa längs vattenytan innan kiten ens nåt zenit men Hugge har tyngden och brädan som krävs för att hålla kant nog länge. För en mindre kuf krävs en snabbare kite som man inner skicka innan man blir dragen över kant. Och det var inte min mening att verka dryg, jag menade verkligen det jag skrev.

• marh

Medlem
    4 september, 2009 vid 01:16

Det går bra att hoppa högt med en bräda på 40cm också.. http://www.vimeo.com/861967

• dannep

Medlem
    4 september, 2009 vid 06:43
    sourra;573045 wrote:
    Kolla in Hugo när han kör ett stort jävla as till kite på http://www.onshore.se/?p=104

De flesta andra skulle bara studsa längs vattenytan innan kiten ens nåt zenit men Hugge har tyngden och brädan som krävs för att hålla kant nog länge. För en mindre kuf krävs en snabbare kite som man inner skicka innan man blir dragen över kant. Och det var inte min mening att verka dryg, jag menade verkligen det jag skrev.

Haha… skön musik och kul film.

• pjoter

Medlem
    4 september, 2009 vid 08:12

Till ursprungsfrågan:

Försök hitta en naish X10 och en gammal eh eller 9boards bräda. Sen är det bara att träna, träna, träna, träna…… Kan du inte hoppa högt då är det tyvärr dig det är fel på. 🙂

Annars borde väl moderna speedbrädor vara grymma att hoppa högt med?

• kitelife

Medlem
    4 september, 2009 vid 09:10
    MarH;573051 wrote:
    Det går bra att hoppa högt med en bräda på 40cm också.. http://www.vimeo.com/861967

HAHA hans kiteloopar e rent sjuka! som han flyger…

Klart det går! med alla brädor… som sagt teknik (och i viss mån stora fötter så man kan trycka ner kanten) kickers (naturliga ramper läs:vågor) är oxå ett bra sätt att få ett bra avstamp. Kiteloops ökar juuh mee på både fart och höjd i hoppet 😀

Har själv lite problem med att hitta bräda i dagens läge, den smalaste jag kan hitta är typ125 x 38cm och då står jag med hälarna 15cm från kanten = bara glider av kanten när man blir lite riggad (och jag gillar överigrrad 😉 men man får väl bara byta åkstil helt enkelt.

Gammal favorit bräda är typ 118 x 32 och den tyckte jag va lite bred, men sen vill man juuh ha wakestyle (rakare outline och vassa kanter) nuförtiden eftersom allt är på pop inte sån rundare våg/carve style bräda för då kan man köpa en surf planka! villket jag oxå funderar på :laugh:

svårt som faen! nån som har tipps på bra wake bräda för ”lätta” åkare? typ 120 – 125 x 30 – 35 . . . nått som nedan shapemässigt . . .

falcata_shape.gif

Den mer rundade shapen jag pratar om…

katana_shape.gif

Saxat från DEKAY NZ… men finns det inget närmare? känns dyrt och beställa från NZ.

• pjoter

Medlem
    4 september, 2009 vid 10:19

det har hänt lite med brädorna sen du körde tror jag. 😉 Finns (sågott som) ingen nu som vill ha en bräda kortare än 130 och 38 är en smal bräda. Det har blivit klart bättre kantgrepp även i dom lite bredare brädorna och fenomenet att dom studsar upp när man är överriggad tror jag inte händer på många nya brädor.
    Vill du köra poptrick måste du ha tokmkt tryck för att få till popen med en 125 bräda.
    Provkör lite nya brädor och e hur dom beter sig.

har du verkligen 15cm från kanten till hälen? och sen lika långt från kanten till tårna, då har du bara 8cm långa fötter. 🙂 Ungefär som en normal 1åring. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite ska jag ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.