Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilken kolbom ?
-
@Oregistrerad 391689 wrote:
Även jag är helt inne på vad Surfbar skriver – kolla in bommarna med egna ögon. Vill du klämma på en Aeron äkta monocoque med highdensity foam i rörändarna, 26mm (inte mer) i rördiameter hela vägen bak, trendigaste och skönaste böjen, superstyvt, lite och smidigt frambeslag som sitter stenhårt utan shim, mm. Då kan du ringa mig: 0733-16 90 00
/Jesper B
Nasare
man blir nästan hungrig :).
adde wrote:Kolla på http://www.pro-limit.nl och http://www.aeronsport.com så ser du nog vilka bommar som är tillverkade av aeron.Jag hittar inga som ser lika ut, ser du några ?
Surfbar wrote:När du vill!….nä inte riktigt men slå en signal så ordnar vi det.Jag slår en signal efter jobbet så kanske jag kan komma förbi och kolla? min tjej hakar också på hon tänkte kolla på hängsele.
-
Sällar mig till kören som prisar Chinook… 😀
Av de du nämnde så lär det vara den mest prisvärda bommen.
-
Slå till på en Tecnolimits XTR så får du en grym och styv monocoque-bom (utan skarvar eller skruvar) som håller i många år. Min är inne på säsong 3 bara lite repig i greppet. Lär hålla minst lika länge till.
-
Håller med, Tecnolimits XTR är grym!!!! Har annars gillat både Chinook och Prolimit, mycket bra bommar och bra kvalitet!
-
Tecno säljs i sverige av http://www.locs.se/
Dock är italienarna lite långsamma så leveranserna brukar ta lite tid men är det inte panik så får du en grym bom!
-
det var en gammal god design på den sidan 🙂 men jag hittar inte på några priser.. Vad brukar bommen kosta ?
-
Updaterad lista.. är det fortfarande chinooken som är mest populär, har ni testat de andra bommarna ?
Chinook karbonbom – wave – 3800:- surfbutiken.nu
prolimit TEAM WAVE CARBON – 3500:- http://www.surfbaren.se
Aeron carbon jaws wave – 3700:- – hotsailsmaui.se
Läste någonstans att chinook bommen är ganska smal vilket gör att man kommer närmre seglet och får en mer uprätt position.. vilket låter rätt nice.
Aeron är gjord i ett stycke vilket också låter trevligt.
Prolimit den ser rätt skön ut.
-
Jag gillar också chinooken, har två st från 03 som har fungerat helt felfritt.
Har inte testat Aeron/prolimit/naish* men de är också väldigt tighta. Bättre pris/prestanda lär du inte hitta.
*Naish har en hybrid: alu i rören och kolbakstycke, samt en hel kolbom (på gång). Tillverkade av Aeron
-
Chinook och Aeron är ungefär lika breda, aeron har ju en lite annan kurva, men maxmåttet är ungefär detsamma. Bägge är förhållandevis smala, dock inte så extremt som ex. vis hot-bommen.
En fördel med Chinooken är att du kan demontera den när du skall ut å resa, och att det är möjligt att byta bara det ena röret om man skulle råka ha av ett.
-
@blåbussen 391733 wrote:
det var en gammal god design på den sidan 🙂 men jag hittar inte på några priser.. Vad brukar bommen kosta ?
XTR Revolution kostar runt 4500 kr hos Locs (runt 6500 kr i Tyskland). Låter kanske mycket men Tecno Limits bommen har väldigt bra förlängning (140-200, 150-210) vilket gör att du kan i princip ha 4.0-7.0m2 på samma bom. Vidare har den en riktigt najs bomkurva och 28mm i rören. Liknande bom finns även i materialet Ergal (betydligt styvare än T8 Al) och den kostar runt 2300 SEK.
-
Surfan wrote:Eller vadför inte en x9 np så blir du riktigt nöjd
den är lite dyr..
Ola_P wrote:En fördel med Chinooken är att du kan demontera den när du skall ut å resa, och att det är möjligt att byta bara det ena röret om man skulle råka ha av ett.Jag var och kollade på en chinook bom och jag tycker det ser lite oroande ut att det enda som håller ihop bommen är frontbeslaget som är av plast och bultar. Det verkar vara en svag länk.. var tror ni om det ?
Sen såg jag att hålen i förlängarrören är rätt slarvigt borrade, halva hålen var täckta av fibrer. Antar att fibrerna går av så småningom när man väl använder den förlängningen.
-
blåbussen;392056 wrote:den är lite dyr..
Jag var och kollade på en chinook bom och jag tycker det ser lite oroande ut att det enda som håller ihop bommen är frontbeslaget som är av plast och bultar. Det verkar vara en svag länk.. var tror ni om det ?
Sen såg jag att hålen i förlängarrören är rätt slarvigt borrade, halva hålen var täckta av fibrer. Antar att fibrerna går av så småningom när man väl använder den förlängningen.
Chinookbommen har jag seglat väldigt länge med nu. Den svaga länk du pratar om existerar inte och det där med fibrer är ju inget att bry sig om. Det är helt klart köpvärd och troligtvis en av de mest (den mest?) prisvärda. Det där med att den är smal är riktigt nice. Det har även en stor fördel mot andra. Den går in i smala takboxar. Kanske inte det viktigaste köpargumentet dock men ändå : )
Om jag skulle välja kolbom hade jag i nuläget valt en Chinook eller en Aeron (som verkar riktigt jävla nice med tanke på bomdiametern).
Jag har även en Pro Limit Kolbom och den är ju nice med tanke på det smala greppet 26 mm. Men en stor nackdel. Den är ju tjockare framtill och det känns rätt muppigt när man har jättehärligt grepp på bommen, ska gippa eller nått annat så tar man i en fetare del. Det känns inte rätt. Så skippa den bommen är min åsikt.
Köp en Chinook eller Aeron. Mest för pengarna. Kör du mycket på vintern? Väl aeron, smalt är underbart när det är kallt.
-
Vi hade en lite diskussion igår angående greppet som jag tycker man även borde väga in. En del bommar sliter ju sönder händerna på en timme och andra är hala så att man får kramp direkt.
Fram med lite åsikter om detta också! Har en Prolimit själv som jag tycker har bra balans mellan grepp och “handslitage”.
Gurra, dina händer verkar ju pajja rätt snabbt, och till ditt försvar så beror det nog inte brar på att du är lite klen 😉
Logga in för att svara.