Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vilken kolbom ?
-
gurra1978;392061 wrote:Chinookbommen har jag seglat väldigt länge med nu. Den svaga länk du pratar om existerar inte och det där med fibrer är ju inget att bry sig om.
Skojar du, eller? En sådan bom kör jag av ganska snabbt… Säger väl sig själv att en bom som är i ett stycke får större hållbarhet än en med skarvar? Har själv kört med en sådan konstruktion, och den höll inte länge. Har sedan dess bara kört med monocoque-konstruktion och dom har funkat kanonbra. Dom bommar jag har är Local Spirit Pro Carbon och Vindsurfing.se-bommen.
Så på listan ovan så rekommenderar jag vindsurfing.se bommen.
Tilläggas bör att jag är ganska tung och kör stora rejssegel. Så är man lättare så håller säkert dom lite “klenare” bommarna.
-
@Jester 392249 wrote:
Skojar du, eller? En sådan bom kör jag av ganska snabbt… Säger väl sig själv att en bom som är i ett stycke får större hållbarhet än en med skarvar? Har själv kört med en sådan konstruktion, och den höll inte länge.
Fast å andra sidan så lär Chinooken vara en av de bommar som bäst rykte om sig på maui (den håller med andra ord rätt bra).
-
Den är säkert bra för att inte vara monoqocue (eller hur det nu stavas), men det är ju väldigt sällan (aldrig?) som något håller bättre för att man skarvar materialet (om man inte fläskar på med en massa extra material). Blir ju nästan alltid punktbelastingar just vid skarven.
-
Quote:Gurra, dina händer verkar ju pajja rätt snabbt, och till ditt försvar så beror det nog inte brar på att du är lite klen
Även den bästa handen tar stryk av flera timmars överrigghet : )
Quote:Skojar du, eller? En sådan bom kör jag av ganska snabbtJag kan bara tala om vad jag anser om bommen och jag står fast vid att den är mycket bra. Min bom har fått ta mycket stryk i allt från -10 grader till + 35, i vindar upp till orkan och i mestadels vågförhållanden och jobbiga bomdödarmanövrar, aka ponch. Att det hållit för allt det duger för mig. Att du sen kör av en bom genom att segla rakt fram tyder väl på ett måndagsexemplar ; )
-
Jadu Jopi det är inte konstigt om din prolimitbom är snäll mot händerna, jag har oftast sett dig med en Local Spirit-bom. Vill förövrigt slå ett slag för Local Spirits procarbonbom. Iaf dom kortare modellerna är smalare är motsvarande G4-modell och det gillar jag.
-
gurra1978;392343 wrote:Även den bästa handen tar stryk av flera timmars överrigghet : )
Jag kan bara tala om vad jag anser om bommen och jag står fast vid att den är mycket bra. Min bom har fått ta mycket stryk i allt från -10 grader till + 35, i vindar upp till orkan och i mestadels vågförhållanden och jobbiga bomdödarmanövrar, aka ponch. Att det hållit för allt det duger för mig. Att du sen kör av en bom genom att segla rakt fram tyder väl på ett måndagsexemplar ; )
Misstolka mig rätt, Chinooken är säkert en jättebra bom, allt jag hävdar är att en “hel” bom bör hålla bättre. Vanlig enkel hållfasthetslära.
På någon speedfilm jag har liggandes nånstans får man se en kille som “bara kör rakt fram” vars hängseletampar smäller av. Det ser ut som någon utlöser en handgranat mellan honom och riggen. Så där finns viss belastning även om man bara åker rakt fram.
-
Jag håller med Jester om att i teorin är en monocoquebom bättre, men problemet är att det inte är så lätt att bygga sådana bommar så att man uppnår den teoretiskt höga hållfastheten. De bästa mono-bommarna är säkerligen starkare (relativt vikten) än de med skarv, men när man jämför olika bommar tror jag “den generella kvaliteten” är mer avgörande än vilken konstruktion man valt.
Jag tror att man kan ta det faktum att både HPL (helt i kol , men holmarna limmade i ett separat framstycke) och Chinook (kolrör fastklämt med skruvar i ett beslag av plast (glasnylon?)) har extremt bra rykte på Maui när det gäller hållbarhet som en intäckning för sanningshalten i detta.
Sedan är det alltid vanskligt att ta egna upplevelser som intäckning för det ena eller det andra. Speciellt när det gäller att en viss bom håller bra. Man vet ju egentligen aldrig om man verkligen testat den – det som känns som grymma krascher kanske inte var så farligt för bommen egentligen. Även om man pajjat en viss bom kan det ju som sagt handla om otur eller måndagsexemplar (iofs vill man ju inte att det skall finnas måndagsex, även solen har ju sina fläckar – därför finns garanti).
-
Du kan lugnt köpa Chinook, det sista som går sönder är bombeslaget. Och lite kolfiberrester i hålen spelar väl ingen roll eller? Det goda ryktet på Maui (sett med egna ögon på plats) och demonterbarheten fick mig att välja Chinook för 4 år sedan, håller än. Seglar endast vågor men den har åkt o stooora tvättmaskiner och suttit fast i rev mm mm.
Streamlined skulle jag vilja prova men den kan man ju tyvärr bara lösa ut i USA pga det höga priset här hemma.
/Magnus
-
Streamlined är säkerligen najs, men det där frontbeslaget ser ju för j-a pilligt ut. Har funderat på det, men valt bort pga strulet med att justera och att banden lär slitas och vara knepiga att byta ut. Bra bom för övrigt, säkerligen. Den jag klämt på kändes klart gedigen.
-
Jag måste få provrigga det och se om det verkligenh är så svårt som vissa säger. Det kanske bara är en vana. Det är i alla fall den klart mest gedigna bom jag hållit i.
/Magnus -
Alla som kör kolbommar: Kan man köra med hela bomförlängningen och bibehålla styvheten i bommen? Alu-bommar har en tendens att bli mjukare vid långa förlängningar så hur blir då en kolbom…?
-
Även kolbommar blir såklart mjukare om man kör med max förlägning. Dock klarar de detta bättre än alu-bommar. Tungt vägande skäl till val av kolbom för min del, skönt med en bom som klarar att ta alla mina segel utan problem.
-
Nja, det är väl bara delvis sant, en alubom kan vara lika styv som en kol. Då väger den dock lite och/eller har tjockare rör.
Jag kör min chinook på näst längsta läget (183cm) till mitt stora segel. Det naturligtvis aningens mjukare, men inte så mycket att det gör nått eller känns svampigt.
-
Jo, det finns ju alubommar som klarar rejäl förlängning fint. Men det är min erfaranhet att en bra kolbom slår en alubom när det gäller att förlänga mycket.
Fast jag har ju inte klämt och seglat med alla bommar som finns, så man får ju ta det som min erfarenhet och inge facit, oah!
Log in to reply.