Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken kolbom ?

• ola_p

Medlem
    29 juni, 2007 vid 09:24

Eftersom alla vill ha tunna rör så behövs det kol för att vara styvt nog.

Den styvaste bommen jag använt var en nautic (tror jag) alubom, den vägde rätt mycket, men framförallt så var rörens diameter rejält tilltagen. Typ 32mm eller nått åt det hållet. Den var inte så skön att segla med, men styvt var det, även i längsta läget.

• lars_k

Medlem
    29 juni, 2007 vid 09:35

Det som är intressant är styvhets/vikt -förhållandet. Och då är en välkonstruerad kolfiberkonstruktion oslagbar. Hvergang!

• ola_p

Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:30

Så sant. Det starkaste skälet (tycker jag) att köra kol är att det är mindre utsatt för materialutmattning.

• lars_k

Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:43

Ja, fiberkompositer har egentligen ingen utmattning (delskadesummering spricktillväxt etc) som metaller har (och framför allt aluminium). Dock är de känsligare för miljö (UV, värme etc) och belastningar som inte ligger i fiberriktningen (vassa slag, nötning, slitage). En kolbom ska hanteras varsamt, så håller den väldigt länge!

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken kolbom ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.