Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken köptyp är du?

• Vilken köptyp är du?

Publicerad av rrd på 4 december, 2007 vid 18:57

i dagens SVT Rapport fanns detta exempel. Vilket intressant val av vara för genombrottsköparen, känner ni igen er?

//RRD

Så mycket som 80 procent av alla köp är impulsköp. Det visar en vetenskaplig studie som bygger på både intervjuer och kontroll av kvitton.

Tips och råd

Så genomskådar du butikernas säljknep
    -Många gånger använder man butiken som någon slags hjälp för minnet. Du har inte bestämt dig för vad du ska handla innan du kommer till butiken, säger Jens Nordfält, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Enligt honom finns det fyra typiska impulsköpare:

• Accelerationsköparen är en ekorrtyp som tror att det är en god affär att köpa mycket av samma billiga vara.

-Den här typen är ofta en ganska oekonomisk kund, fastän de tror sig vara ekonomiska. Många gånger köper de saker som aldrig kommer till användning eller saker som blir gamla och måste kastas.

• Kompensationsköparen som belönar sig själv genom att köpa något.

-Man blir ofta på bättre humör av att få belöna sig själv.

Är det någon skillnad på könen?

-Vad det gäller just den här typen av impulsköp visar det sig att kvinnor är lite duktigare impulsköpare än män.

• Genombrottsköparen som helt plötsligt vid ett tillfälle slår till på något riktigt stort och dyrt.

Jens Nordfält. -Vindsurfingbrädan som man inte hade någon aning om att man skulle köpa, men helt plötsligt visar det sig att man lägger 15-25.000 kronor på en stor dyr sak, säger Jens Nordfält.

Har man råd med det?

-I de här fallen kan det bli lite problem i efterhand att det visar vara sig lite dyrare än vad man hade tänkt sig.

• Blindköparen styrs av ett ologiskt ha-begär.

-När man bara grips av någon slags köplusta. När man kommit hem skrattar man och undrar vad är det här för någonting. Hur kunde jag ens komma på tanken?

fastforward svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe-496

Medlem
    4 december, 2007 vid 19:23

Vart sjutton har den karln hittat de priserna på en vindsurfingbräda?

• nlc

Medlem
    4 december, 2007 vid 19:39

En kombination av alt. 2, 3 & 4 kanske? Man (impuls-)köper surfprylar för att kompensera för att man fått för lite tid på vattnet eller belöna sig själv för att man varit duktig på jobbet eller hemma, när man sen väl rockar loss så blir det ordentligt (inte bara bräda utan även lite segel å kanske en ny mast – nästa säsong blir det RDM :grin:) i total symbios med ett ologsikt ha-begär för blir man egentligen en bättre surfare av fler/dyrare grejor?

Kanske är det bäst att höra hemma i kategori 1 med en ohälsosamt hög konsumtion av billiga smågrejor som ett gäng hängselelinor, några fenor på rea eller varför inte ett par meter nedhalstamp. Det var ju så billigt… :tongue:

• swe-496

Medlem
    4 december, 2007 vid 19:42

Jo men nu var det ju just EN bräda han hade i sitt exempel;). Exempel nr 3.
    Det var det jag reagerade på;) Sen om det är en kombination av flera kan vi lämna till fantasin…..

• fastforward

Medlem
    4 december, 2007 vid 21:05

Jag skulle nog behöva vara mer inpulsiv i mina inköp. Så fort jag ska köpa något för över 1000-2000:- så lägger jag ner så otroligt mycket tid på planering. Man sitter och jämför priser och modeller i absurdum, letar obskyra tyska webbutiker, fulprutar på ebay… Visst, prylen blir oftast ganska mycket billigare och bättre men det går ju åt så mycket mer energi och tid mot att bara knalla in på Elgiganten och tjacka första bästa GPS t.ex.

Jag har pratat med bekanta och det verkar vara många som har samma “problem”. Kärnan i det hela är nog tillkomsten av Internet – det finns alldeles för mycket information där ute helt enkelt. Jämför med tiden då man bara knallade ner till handlarn på byn och köpte den radio han hade på lager så finns det ju oceaner av valmöjligheter nuförtiden. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här men nu hinner jag inte skriva mer för jag måste leta rätt på en fjolårs-Kona Dr. Dew till bra pris i Bayern och maila en bekants bekant om priser på Canon HV20 i Miami. Någon kanske har lagt ett högre bud i den där ebay-auktionen jag är med i också…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken köptyp är du?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.