Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken månad är bäst?

• Vilken månad är bäst?

Publicerad av 125_liter på 1 september, 2004 vid 06:56

Vilken månad är bäst?
    Jag har bara surfat i April-September. Går det att uthärda ytterligare en kall månad utan att dö om man ligger i en stund. smirk.gif

baywatch svarade 20 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • styret

Medlem
    1 september, 2004 vid 09:32

självklart, oktober är jus törtbra.

• surfen

Medlem
    1 september, 2004 vid 11:53

Här i Mälardalen tror jag nog Septeber/Oktober är vindsäkrast.
    Kör med Norths Freeride steamer 5/3,5mm håller ut minst hela Oktober.Blir det riktigt ruskigt kallt så åker huvan på så man inte fryser öronen av sig. Så får vi inte glöma diskhandskarna. ;=)

• the_novice

Medlem
    1 september, 2004 vid 12:10

December och januari var rätt bra i år, i mellandagarna bjöds det på 4.0 vind. Med dubbla våtdräkter kan man ligga i vattnet i flera timmar utan problem, det gäller bara att hitta ngt lämpligt till händerna som ger värme utan att man får kramp.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2004 vid 12:30

och vad är lämpligt?

Alla förslag mottages tacksamt

• basse

Medlem
    1 september, 2004 vid 13:08

För mig finns det bara en sak som fungerar och det är öppna tummisar. Försöker jag med något annat så får jag kramp. Vattnet rinner ur de rätt snabbt och det är bra. Enda gången det inte är bra är när du måste ha händerna under vattnet då fryser de rätt snabbt.

• the_novice

Medlem
    1 september, 2004 vid 13:11

Jag har inte hittat ngt som funkar helt ok, det är antingen för kallt eller så får man kramp det är bara att välja, men om byter lite då ok då så går det hyfsat. Bäst hittills har varit förformade sportfiskarhandskar typ diskhandske fast med lite foder invändigt (max 1mm). Finns nog även murar handskar som är liknande. Om man dessutom tejpar skarven mot våtdräkten så kan man hålla sig relativt torr också. Handskar som är öppna/uppklippta i handflatan går väl att segla med men funkar väldigt dåligt om man behöver simma i vågor…

• herodude

Medlem
    1 september, 2004 vid 13:28

jag kör med neilprydes öppna tummvantar så långt in på året som jag kan sen kör jag de stängda och de funkar heeelt ok, ok man blir trött myyyycket snabbare i underarmarna men man fryser iaf inte om händerna…

• 125_liter

Medlem
    1 september, 2004 vid 19:56

Tack allihopa!
    Jag förstod att händerna skulle vara svåra, men jag är imponerad att det över huvud taget går så “sent”shocked.gif på säsongen.

Jag skall komma ihåg tipsen!
    Det där med dubbla våtdräckter *hehe*! Klart coolt!
    Undra hur det ser ut med en 3/5 mm dräkt med en shorty över (eller under) wink.gif wink.gif
    Om jag får tillfälle skall jag testa.

Antar att man inte skall klaga på att man känner sig som en Michelingubbe med “bara en dräckt”. Allt kan alltid bli värre.
    Jag ser redan fram emot hösten! laugh.gif

• styret

Medlem
    1 september, 2004 vid 20:25

dubbla dräkter? 5/3a och typ np väst med huva eller monoshorty under funkar helt klockrent, både och ännu bättre, känns inte klumpigt alls. diskhandskar på det och du är odödlig.

• herodude

Medlem
    1 september, 2004 vid 21:57

mm fan banga dubbla dräkter jag kör underställ under när biter i… funkar perfa….

• stewen

Medlem
    2 september, 2004 vid 05:31

Vadå för underställ? Typ vanligt stadium bommuls underställ? Funkar det?

• popoklaus

Medlem
    2 september, 2004 vid 07:26

Vanligt craft underställ ja..men kanske inte bomull…

• zehlertz

Medlem
    2 september, 2004 vid 10:26

Åk utomlands istället!…
    Så lipper du åka runt som en eskimå!

• don_cavalli

Medlem
    2 september, 2004 vid 10:44

Att åka utomlands är helt klart det bästa tipset!
    Men om man nu inte badar i cash och semesterdagar, så har jag bara en sak att säga: Skaffa torrdräkt! Fattar inte varför man skall hålla på med dubbla våtdräkter eller underställ när det finns dräkter som är gjorda för vintersegling! Har själv en NP 4000 dräkt och den rockar!!! Var ute och seglade med MC 6:e januari i år och då hade vi 2 minus i luften och lätt snöfall (torr snö!!), och jag var varm! Atan 7mm torrsko är också att rekomendera och en väst-huva. Så till det enda problemet som jag ser det med vinterseglingen – Händerna:
    MC beställde förra åter en kajakhandske från US som var tokigt förböjd och med räfflat gummigrepp i hela handflatan. Och den funkade utan kramp.
    Som jag ser det så är det tumvante som gäller, och orkar man inte beställa från utlandet, så funkar tydligen NP’s stängda tumvante om man lägger ett lager “neoprenklister” i handflatan. Utan grepp i handflatan får man ju kramp hur man än bär sig år… Testade att köra en sväng med öppna handskar i jan, men den smärtsamma upplevelsen gör jag inte om! Så skaffa torrdräkt, se till att ha grepp i handflatorna på handsken och ´rocka året om!!!!!

/Cavalli

• drakglenn

Medlem
    2 september, 2004 vid 10:55

Här på västkusten är det (enligt mig) säkrast med vind i maj, halva juni, på hösten brukar augusti alltid leverera.

När det gäller vatten temperaturen brukar april till november vara helt “OK”, bästa tipset är att ha en hel dräkt- Laga ev. hål
    ner till 10 grader är inga problem, 5-10 nu börjar det bli jobbigt, under 5 grader suger då kalla händer blir ett problem tongue.gif….

Solens tidiga nedgång är ett annat promlem som suger…..

//Glenn

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken månad är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.