Senaste nytt › Forums › Övriga › Gör det själv. › vilken plastmassa för spricka i gammal surfbräda…
-
vilken plastmassa för spricka i gammal surfbräda…
Publicerad av sia på 21 maj, 2008 vid 11:16…skratta inte nu men min pappa windsurfar flera ggr i veckan på sin gamla Surfpartner PAL (passar bra för hans förhållanden – insjö, 70bast, nästan 100pannor och glider runt lite lagom) men nu är det en spricka i skalet, ytskiktet är ju ngn sorts ABSplast? Eller? Ingen fara med skummet inuti, behöver bara täppa till sprickbildning med ngt bättre än silvertejp. Polyesterspackel fäster inte. Andra förslag? Funkar epoxy på allt? Gelcoat?
tacksam för tips!
sia svarade 16 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Kjello
Gäst21 maj, 2008 vid 18:18Jag lagade en ABS-bräda för många år sen, och tog då reda på hur man gör enligt proffsen.
Man ska tvätta ytan med 10%ig ättiksyra, sen fäster epoxi perfekt. man kan troligen också smälta i ABS-plast men det är svårare.
Jag köpte på apoteket 29%ig ättiksyra, apotekspersonalen undrade och varnade mej för hur frätande det är på huden.
Sen blandade jag 1 del ättiksyra med 1,9 delar vatten, så det blev 10%igt.OBS ! Använd kemikaliesäkra handskar ! Försiktigt på en trasa , akta sej för stänk.
Funkar även till att tvätta bort det feta i gelcoat, inför målning lagning mm.
Du vet väl att det inte funkar med super-epoxi (tuberna) du måste ha vattensäker epoxi,
t,ex Hempadur Epoxi, lätt att blanda till, 50/50, och blir inte förstört av lagring,
väldigt många år kan det va lite kvar i burkarna, ändå funkar det.
Finns i alla båtaffärer. -
Du behöver inte alls använda syra för att det ska fungera, jag har lagat plastdetaljer sen mitten av 90-talet med epoxi och har aldrig använt starkare rengöring än aceton.
Epoxi binder mekaniskt, och fungerar inte på allt. Dessutom innehåller inte epoxi lösningsmedel och det finns inget som kan lösa upp fett. Tar du på den slipade utan med fingrarna så kan det räcka för att det inte ska fästa tillräckligt.
Men ju grövre slipad yta desto bättre fäste, och så rent som möjligt förstås. Slipa med grovt papper, tvätta med aceton MED rena handskar på för att undvika fingeravtryck.Nu är det inte helt givet var sprickorna finns men klart att det funkar med snabbepoxi, som är bra mycket bättre tätningsmässigt än till exempel ett dingstick (snabblagning för surfbrädor). Jag skulle hellre laga en gammal pråm med snabbepoxi än att gå och köpa en burk som jag kommer att använda 10 gram ur.
Och sist men inte minst, gelcoat är djävulens påfund.
-
Kjello
Gäst21 maj, 2008 vid 21:15Jag har lagat med snabbepoxi några ggr, visst sitter det kvar en tid (kanske år) och håller tätt men såsmåningom har ivargefall jag blivit förvånad, skiten har mjuknat helt igenom av daglig vattenkontakt, som seg glasklar tuggummi, jättelätt att peta bort med nageln.
Jag köpte därför Hempadur och det har jag kvar av fortfarande efter c;a 20 år, funkar lika bra nu, jag använder lite varge sommar för att laga allt trämöbler mm, ibland gör jag värsta spacklet med bakelit-microballonger i.
Märkligt det står på burkpaketet att det ska stå frostskyddat, men mina burkar har stått i ett kallt uthus vid vattnet nära Singö alla år, det blir aldrig sabbat.Den där syran är verklöigen läskig att använda, men det funkade ytan blev jättekladdig av det så epoxi’n fäste, köpte en liter och har halva flaskan kvar.
Båtägare som vill måla om båten över gelcoaten använde ivargefall förr den syran, för det tvättar effektivt bort allt vaxet i gelcoat-ytan, så färgen fäster.
Billigt också 1 l, 29%ig ättiksyra kostar 75 kr, blir 3 liter a’ 25 kr litern.Klart mindre läskigt med aceton.
Och snabbepoxi funkar säkert bra, om man målar över det så vattnet aldrig kommer åt.
Jag skiter oftast i målning, bryr mej bara om att det blir slätt & tätt. -
om det nu är så att brädan är tillverkad av abs-plast så skulle jag försöka smälta ihop sprickan med en termoplast.. har aldrig gjort något likande innan men borde väl funka att smälta ner lite av en pet flaska där det saknas material och sen bara värma allt så det smålter ihop.. och om det nu är abs så kan man ju ta en legobit och smälta dit så kommer det att bli en solid abs-lagning.. helt klart värt ett försök iaf. termoplaster blir ju inte alls lika hårda som härdplaster så det borde ge en mycket bättre och hållbarare lagning. en stormtändare borde funka fint som värmekälla. någon som testat något liknande?
-
mr_johan;467251 wrote:om det nu är så att brädan är tillverkad av abs-plast så skulle jag försöka smälta ihop sprickan med en termoplast.. har aldrig gjort något likande innan men borde väl funka att smälta ner lite av en pet flaska där det saknas material och sen bara värma allt så det smålter ihop.. och om det nu är abs så kan man ju ta en legobit och smälta dit så kommer det att bli en solid abs-lagning.. helt klart värt ett försök iaf. termoplaster blir ju inte alls lika hårda som härdplaster så det borde ge en mycket bättre och hållbarare lagning. en stormtändare borde funka fint som värmekälla. någon som testat något liknande?
Jadå, jag har svetsat rätt många spräckta MC-kåpor, Det fungerar alldeles ypperligt att laga småskador och vibrationssprickor med en kraftig lödkolv. Men att göra det på en surfbräda är värre, för det första blir ABS porös med åldern och förkolnar istället för att smälta. Dessutom kommer skummet under ABS-skiktet att smälta av värmen.
-
Tack för snabba och initerade svar!
Eftersom det redan är en gammal ‘fulbräda’ blir det nog acetonrengöring + epoxy, gör inget om det gulnar med tiden… fast PET-svetsning lät som ngt man borde testa först kanske. Farsan är ändå värd en ny bräda till 75årsdagen bara jag kommer på en värdig efterträdare…
Logga in för att svara.