Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken RDM mast till Simmer CO/Icon?
-
Vilken RDM mast till Simmer CO/Icon?
Publicerad av surfmeister på 7 mars, 2008 vid 10:46Ska köpa RDM (400/430) till mina Simmer segel (CO 5.7/5.0/4.5, Icon 4.1) och undrar om ngn har tips på lämpliga master. Har listat några intressanta options:
1. Tushingham RDM 100%
2. Amex RDM 100%
3. Powerex Wave RDM 85%
4. Simmer RDM 90%
5. ????Andra lämpliga master? Är intresserad av Tushingham masten som har fått mkt bra kritik i boards. Ngn som testat?
surfmeister svarade 16 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Tush får alltid bra kritik i Boards, rätt säker på att den masten är byggd i italien och är rapp, lätt men inte lika stryktålig som Powerex (simmer, naish, powerex) eller Hotsails.
-
Simmer RDM eller Powerex RDM eftersom Simmerseglen är sydda efter dessa master så vet du att dom passar perfekt och får ut max prestanda.
Har du kört std diam tidigare så kan det ta lite tid att lära sig att se att seglet är rätt riggat, men seglen blir mycket bättre med RDM.
Har själv kört samma Simmer-/Powerexmaster sen 2004 och jag har många seglingsdagar. Bytte till RDM sen jag sett 9 surfare på en dag med brutna STDmaster på Kanaha 2003.RDM ger en skönare känsla i seglen, mer av buken ligger i segelfickan, mjukare känsla mm mm. Enda nackdelen är lite mer vikt i toppen jämfört med extremt lätt STD.
-
Tjena!
Jag har inte kört med rdm då jag inte gillar den svampiga känslan den ger riggen, men smaken är som baken… Vet inte om jag håller med om att det MÅSTE bli bättre för att du stoppar i en rdmast… Det är väl lite beroende på vilken känsla och respons man vill ha i riggen… Sen är det kanske så att rdm håller bättre men det är en annan femma…
Jag har erfarenhet av att köra med Arrows sdm (75-100) i simmer Icon och XD.
Seglena både står bra och är känns/fungerar bra på vattnet. Vet att Arrowsmasterna gjordes i Italien (samma fabrik som North), har för mig att Mackan på SP sa att Powerex med görs där…(eller?) Men det funkar kanon iallafall!
Men troligen bör väl då Arrows rdm passa ihop med de också…Linus
-
@adde 450169 wrote:
Tush får alltid bra kritik i Boards, rätt säker på att den masten är byggd i italien och är rapp, lätt men inte lika stryktålig som Powerex (simmer, naish, powerex) eller Hotsails.
Att Simmer masterna är identiska med Powerex visste jag men Naish=Powerex? Det var nyheter….samma kurva etc?
-
Då visste du nog fel…
Mina Powerex har andra förstärkningar (kevlarlindning) vid bommen än mina Simmermaster i alla fall. -
@RRD 450335 wrote:
Då visste du nog fel…
Mina Powerex har andra förstärkningar vid bommen än mina Simmermaster i alla fall.Simmer är samma mast som Powerex men utan förstärkningen vid bomfästet. Att förstärkningen är borta ska ge en jämnare böjkurva, men jag förmodar att hållfastheten är lite sämre.
-
Någon som har koll på styvheten i Tushingham masterna jämfört med Simmer/Powerex? Funderar på att skaffa en till mina Simmer icon segel.
-
@bladh 455944 wrote:
Någon som har koll på styvheten i Tushingham masterna jämfört med Simmer/Powerex? Funderar på att skaffa en till mina Simmer icon segel.
Kolla senaste BOARDS, där har du mätdata mellan Powerex RDM och Tush RD100. Styvheterna är väldigt lika, böjkurvan skiljer sig något, Tushmasten är ngt mjukare i toppen. Jag tror det kommer funka bra. Kolla BOARDS forum på nätet, det finns flera som kört Tushmaster med ICOn och det verkar funka bra.
-
Planerar du resor till lite “tyngre” vågställen skulle jag lät välja Powerex (eller Simmer). De anses vara de hållbaraste masterna på marknaden och eftersom seglen är gjorde för de masterna tycker jag valet är enkelt.
Om du söker ett extremt ekonomalternativ eller kanske letar efter den där allra sista unsen av snärtighetskänsla kan eventuellt andra master komma i fråga, men normalt sett verkar det vara en onödig chansning att INTE välja PX/Simmer.
-
Ok!
Jag kör freestyle så den kommer väl inte utsättes för riktigt så tuffa förhållanden.. Grejjen är att min 400 mast gick sönder i helgen och jag behöver en ny. Har hittat en Tushingham RDM 400 rätt billigt nu. Så det står imellan att köpa den eller någon SDM mast (Typ Simmer sc-6).
Men den borde väl hålla bättre än en SDM iaf?
-
Onwater.se har bra pris på PowerX RDM just nu.
En annan aspekt: Icon är (väl) sydda för RDM, CO sydda för SDM, där avgörs en del också. Sen kan man ju ha som mål att byta segel till nästa år…
Logga in för att svara.