Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken RDM mastförlängare
-
Vilken RDM mastförlängare
Publicerad av safesurfer på 18 november, 2007 vid 20:34Har spanat på två mastförlängare för rdm master, Chinook kol 38cm för 850kr och Streamlined redline ergal alu 46cm flr 999kr. Kol är ju alltid sexigt men å andra sidan är Streamlined kända för grym kvalitet och ser riktigt rejäl ut. Kan man få lite argument för och emot kol vs alu.
jester svarade 17 år sedan 15 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Vill du gå på lätt vikt och grym kvalitet välj Chinook, inget att säga där.
Varför betala mer för en tyngre aluförlängare, säkerligen gedigen kvalitet och bra funktion, det skulle vara för längdens skull isf. -
Streamlined alu förlängaren är schysst på så sätt att den är lätt att använda och har ett bra rullsystem. Jag hade en sån och den höll bra men jag lyckades böja den i Sydafrika. Sen snodde någon den. Efter det fick jag en kolförlängare och det är som endy säger lättare och jag hade i dagsläget valt kolfiber rakt av. Har faktiskt en aluminium också men väljer alltid kolfiberförlängaren. Om en kolfiberförlängare går sönder (vilket nog är svårt att prestera) pajar den väl totalt?
-
Det var klara besked verkar vara det svarta guldet som gäller, gillar kol för det känns som det inte mattas med tiden som alu.
-
hur mycket kol är det i kolförlängarna egentligen?
får kännslan av att det är mest svartmålat glas… -
Kol eller inte på en sådan pluttdetalj tycker jag är fjantigt. Ja, jag har både och är inte särskilt impad över chinooks kolförlängare. Det viktiga är detaljerna på dem. Vilken som har bäst funktion o mest användarvänlig. Inte äter tamp, lätt att lossa, bra uppsättning av rullhjul. mm mm. Det är främst det som avgör livslängden, inte om den knäcks eller så.
-
Tycker att min windsurfing.se känns tyngre än min alu chinook, dock ej rdm. En massa rullar och annat kraffs på windsurfing.se kolförlängaren.
-
Jag kör på Streamlineds röda och tycker de är riktigt bra. Har inte kört sådär supermycket på de, men några rejäla spolningar har det blivit. Och de håller. Än så länge. Förr eller senare pajjar ju allt. Men då har man förhoppningsvis bytt till nytt innan.
Faktiskt så har jag själv hellre alu än kol i förlängaren. Hellre en förlängare för vågor som böjer sig och håller än en som går rakt av. Jag hade bland annat Libertys kolisar som alternativ, men de var ju inte lätta precis (men nog väldans hållbara). Har sett trasiga kolförlängare, och det är ingen vacker syn som dessutom verkar kunna köra sönder både kropp och prylar med lite otur.
Dessutom är nog Streamlined lättare än de flesta kolförlängare på marknaden. Och de är väldigt smidiga att rigga med.
-
Otroligt partisk är jag… vågar knappt skriva här… men vill man ha en lätt hållbar kolis med fint beslag för bra pris kan man kontakta mig. Mycket lik förlängare kan man få ännu billigare på annat håll, då med mycket mindre kol och inte lika hållbar. /Jesper B
-
Har haft en Chinook alu SDM, i snart 10 år, som nyskick efter typ 250 dagar, gillar även den lilla kragen som man justerar längden med. Skaffade i år några Chinook RDM kolförlängare, valde Chinook igen eftersom jag har varit så nöjd med den gamla. Har seglat 60 dagar med dem, vad ska man säga? dom gör sitt jobb. Och jag kan inte tänka mig att dom KAN gå av. Om något går sönder lär det snarare bli masterna! Lite synd dock att det är pin-system på dem, kragen var smidigare. Hur som helst, förlängare har man i en evighet, så satsa på kvalitet!
-
Jag håller med dr Masse. Hellre en lite tyngre alu-längare som böjer sej när den överbelastas än en kol-dito som splittras upp. Jag böjde min alu-längare en stor dag i SA men upptäckte det först några sessions senare. Hade inte varit kul att spolas i de vågorna tillsammans med en splittrad kol-längare.
Menmen kol är ju alltid lättare och ser grymt porrigt ut…och kan man garantera att den håller för allt så varför inte? Men jag tror inte man kan det, iaf inte när man förlänger mycket. -
Har kört min rdm kolförlängare (Liberty) sedan 2001 och förlänger regelbunder över 40cm, även vågor. Jag tror snarare att det är svårt att göra en aluförlängare som håller. Till och med Streamlineds tunga förlängare ser man böjda ibland. Med lite otur spiraliserar de sig och kan både skada masten och bli jobbiga at få ur. Men som vanligt är det väl mer hur välkonstruerad förlängaren är än vilket material den är gjord av som spelar roll i slutändan.
-
Får göra reklam för NPs grymma MXT-förlängare… Bästa längare jag har haft, helt klart. Finns även för RDM, har jag för mig. Och barnsjukdomen med mastfötterna är löst, och har man en gammal är det väldigt enkelt att modda den så den fungerar bra.
Nedhalsrullarna är helt perfekta, tampen går spikrakt mellan blocket i seglet och rullarna. Sitter även en grymt bra tamp som standard. Inga som helst problem att dra stora rejs-segel (Libertys längare klarade inte av det…). Och hållbara verkar dom vara.
-
@Ola H. 429458 wrote:
Har kört min rdm kolförlängare (Liberty) sedan 2001 och förlänger regelbunder över 40cm, även vågor.
Tillverkas Libertys RDM förlängare fortfarande? Kommer ihåg att jag var nära att köpa en på SP för ett par år sen. Kändes grymt bastant. Inte som många som nu finns på marknaden som känns lite “lätta” och smäckiga. 😛
-
Jag tror inte de tillverkas. Det finns kanske några kvar på Skidsport. Kändes, som sagt, grymt bastanta och gedigna. Inte ett dugg förvånad om en sådan håller bra och länge.
-
Libertys SDM-förlängare höll inte för krafterna som krävs för rejs-segel. Blev helt äggformade, och en av dom sprack dessutom (på land, vid riggning som tur var).
Logga in för att svara.