Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

• stewen

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 09:53

Nåt liknande denna har jag fast en äldre modell
    http://www.gul.com/public/products/index.php?cat_id=2&subcat_id=181
    Har kört tre säsonger med den nu och den känns fortfarande som ny. Drag kedjan är längsgående så man har en riktig hals där det inte läcker nåt vatten. Jag kör den året om utan att frysa.
    Jag är väldigt nöjd med denna dräkten, speciellt också imed den bara kostade 1800.

• fastforward

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 10:40

Kan inte säga att jag är annat än nöjd med min PL assault. Varm och smidig. Visst, det läcker in lite vatten i halsen då och då men det har bara varit skönt för att svalka av lite. Däremot är den smått klaustrofobisk att få av sig. Vet inte om andra våtdräkter har större öppning i ryggen eller om jag bara fått tag på en väldigt välsittande dräkt…

Jag har fått 3 st 1cm-revor under året men det lagades enkelt och bra med neoprenlim från skidsport.

• oscar

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:05

Mitt tips mot klaustrofobi är att ha en långärmad rashguard under. Dräkter glider mkt lättare mot lycran än mot bar hud.

• sunken

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:06

Jag är också på jakt efter ny dräkt. Köpte en PL Steamer för två år sedan som tyvärr gått upp i alla sömmar och jag har fått en stor reva i kragen som nu slutar någonstans i brösthöjd!

Jag är lite inne på GUL med men hittar ingen återförsäljare här. Någon som vet var GUL kan köpas?

• canoya

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:12

GUL kan köpas hos vindsurfing.se

Jag köpte en 6/5/4 mm Delta torrdräkt i vintras som jag tycker är varm och smidig. Dock inget för den varmare delen av säsongen.

• sunken

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 21:20

Är det den som kostar 3200?
    måste säga att GUL har väldigt lite bilder på dräkten på deras hemsida. Jag vill se hur dragkedjan ser ut och hur de löst kragsystemet. Har du inget att göra får du gärna slänga upp en bild eller två. Finns ju få saker som är så härliga på bild som gummidräkter!!

• canoya

Medlem
    22 augusti, 2006 vid 08:48

Ja, det är den som kostar 3200 kr. När jag köpte min fick man ett par 7 mm Atan Polar vinter dojjor på köpet också. De är hur varma som helst!

Det är en riktig torrdräktsdragkedja av samma typ som på dykardräkter och seglardräkter som man har vanliga kläder under och den sitter horisontellt över skulderbladen. Kragen är alltså hel runtom och ganska hög. Man får det tätt genom att man viker in några cm av kragen mot halsen.

Enda nackdelen med horisontell dragkedja är att det kräver lite övning att stänga och öppna dragkedjan utan hjälp, men det funkar att kroka i en bit tamp som man fäster i takräcket eller klämmer fast i bildörren som får agera “dragkedjeassistent”.

Jag ska försöka komma ihåg att knäppa några bilder i kväll.

Köper man en varm torrdräkt tycker jag att man ska skaffa en billig dräkt för att ha och slita på när det är lite varmare. Jag kanske har överdrivit men jag har torrdräkten för riktigt kalla dagar, en Reflex 5/3 steamer för mellansäsong ( >+15 grader, ca 1500 kr också hos vindsurfing.se), en 3 mm dräkt med korta ärmar och långa ben som jag hittade på Coop Forum i Jönköping för 299 kr! ( >+20 grader, långärmad i original men med för smala ärmar för mig så jag klippte helt enkelt av dem) och till sist en shorty från Clas Ohlson (>+25 grader, 399 kr tror jag).

Det är gött med de tunna dräkterna för varmare väder eftersom de är så mycket smidigare att kränga på och av än de tjocka. Dessutom är de i större andel dubbelnylon, vilket gör dem mindre ömtåliga. Dock märker man tydligt att de ger mindre flythjälp än de tjocka när man ska vattenstarta, speciellt med stora segel.

/Håkan

• nikke

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 14:44

För några år sedan frågade jag samma sak som dig och kom fram till följande. NP sitter bra men det var lite si och så med hållbarheten enligt vissa på konfen. Själv köpte jag ripcurl 5/4/3 eller vad det var och den har jag haft i 2-3 år drygt och det enda som skadat den var en fena på ena vaden som jag lättt lagade med lite neoprenlim. Jag tror rätt så säkert att ingen våtdräkt skyddar mot vassa fenor. Ripcurlen sitter kanon, håller värmen väldigt bra och jag är supernöjd med den! Lycka till med köpet!!!

Robin wrote:
    Tjena! Ska köpa ny våtdräkt inför hösten och har kollat lite på olika märken. De flesta tillverkares bästa dräkter verkar ligga på 2000-2500 medan NP som vanligt ligger dyrare på 3200. 3200 är egentligen för dyrt, men om den är mycket bättre så kan det kanske vara värt det ändå.

Är det någon som har provat både NP och en annan jämförbar dräkt som kan ge tips på vilken man ska satsa på? Eller är det helt enkelt passform och pris som får avgöra?

/Robin

• emil_h

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 14:58

Någon som testat Neil pryde npx?

• surfmeister

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 18:14

NP dräkterna är himlar sköna MEN de har ganska dålig kvalité. De spricker runt sömmar och jag har vid flertalet tillfällen blivit tvungen att ta reparera min dräkt (NP 3000). Dessutom har jag ett vattenfall genom dräkten då den läcker rejält runt kragen. Jag kommer inte köpa NP 3000 igen!
    /SM

• pressveck

Medlem
    6 november, 2006 vid 17:55

Np 3000 tipsade min polare mig om, han sa att den var bra, prisvärd och passade våran strand, vilken är haboljung. Ni som säger att dräkten läcker in i halsen har ni något tips på en dräkt i samma pris ?

• speedjanne

Medlem
    6 november, 2006 vid 18:17

Gul finns hos http://www.vindsurfing.se haer en 6mm delta som jag är grymt nöjd med kolla även in hans vinterdojor från atan,hade grym fotsvett i Apel idag.

• johan_m

Medlem
    6 november, 2006 vid 18:22

Har en några år gammal 3000dräkt och jag måste säga att jag är mycket nöjd med den men den börjar se sina bättre dar efter 4års surf från nybörjarstadiet med mycket fall och slag mot vassa saker.
    Tänkte köpa en ny 3000 men är det nån som har nåt tips i samma prisklass så tas det gärna emot, dräkten skall väl användas typ vår-höst, dvs från islossning till isläggning, vilket mao är från maj till okt/nov nån gång

• dude

Medlem
    6 november, 2006 vid 19:30

Kul att höra alla varierande erfarenheter av olika dräkter OCH lika dräkter.

Själv har jag just köpt en ny NP 5000 2007a, ja den utan kardborreöppning över anklarna mot 2006an och, ja, jag är väldigt nöjd. Det jag kände först är att jag fick lite skavsår av dräkten i halsen, men det blev direkt bättre nästa gång efter att jag sett till att raka mig före surfet. Annars har jag fått det bra tipset av surfarvänner att det är bäst att smörja på sig lite vasselin på de ställen där dräkten annars kan ge skavsår – bra för er som också får skavsår i knävecken som jag fick av min tre säsoner gamla NP 5000 2003a. Det som för övrigt den dräkten dog av var hål i sömmar vid knävecken, i grenen… och att gummit över axlarna torkade och gick hål på.

• Oregistrerad

Gäst
    6 november, 2006 vid 19:52

Jag kör i samma Oneill Oasis sedan 1994 och med tanke på hur mycket jag använt den (30-40 seglingsdagar/år) måste vara bland det bästa som gjorts i våtdräktsväg. Funkar året runt även om den kan kännas väl het under de varmaste julidagarna. Jag skulle satsa på en likadan i dag om jag skulle byta. Dagens risiga dräkter beror nog på att tillverkarna hellre säljer en ny dräkt vart annat än vart tionde. NP 3000 verkar dock klå de mesta vad det gäller dålig kvalitet.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.